תיעוד: מערכות ההגנה בסוריה בפעולה

לפי כל הסימנים והודעות הממשל הסורי, התקיפה שיוחסה לישראל הלילה (יום ב') התבצעה באזור נמל התעופה הבינלאומי בדמשק, וניתן להעריך שהיעד היה מערכות הגנה אווירית שהגיעו לסוריה בטיסות מטען מאיראן - ואולי גם בציוד לדיוק טילים. מהמרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם נמסר כי חמישה פעילים מהמיליציות הפרו איראניות נהרגו בתקיפה, ובנוסף נפצעו שבעה חיילים סורים.
4 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
יצוין כי בימים האחרונים דיווחו גורמים לבנוניים כמה פעמים על תנועה ערה של מטוסים ומל"טים ישראליים בשמי בקעת הלבנון, בסמוך לגבול עם סוריה. ייתכן שהטיסות הללו - שבוצעו בשעות היום ונראו היטב בלבנון - נועדו להזהיר את הסורים והאיראנים לבל יימשכו המשלוחים הללו. בעקבות האירוע, המרחב האווירי ברמת בגולן מזרחית לנהר הירדן נסגר לטיסות אזרחיות מעל גובה 5,000 רגל, למשך עשרה ימים.
לאחרונה, נזכיר, ביקר בסוריה הגנרל מוחמד חוסיין באקרי, הרמטכ"ל האיראני. הוא חתם על הסכם צבאי בין סוריה לאיראן שבמסגרתו, בין היתר, התחייבה הרפובליקה האיסלאמית לספק מערכות הגנה אווירית לסוריה שישפרו את יכולות צבא אסד כדי להתגונן מפני תקיפות ישראליות. ייתכן שהמשלוחים שהגיעו בימים האחרונים לנמל התעופה בדמשק היו קשורים בהסכם הזה.
יש לציין כי מטוס המטען (EP-FAB) מסוג בואינג 747 של חברת Fars Air Qeshm, שפועל עבור משמרות המהפכה האיראניות, המריא שלשום מטהרן לסוריה ונחת בנמל התעופה בדמשק ב-07:00. ב-14:00, כעבור שבע שעות על הקרקע, המטוס המריא חזרה לטהרן.
4 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית בסוריה הופעלו
4 צפייה בגלריה
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
מערכות ההגנה האווירית הופעלו בשמי דמשק
"כל המטרות יורטו". מתוך התיעוד מסוריה
מוקדם יותר, כאמור, דיווח גורם צבאי סוריה על "תקיפה ישראלית" בדרום דמשק באמצעות טילים ששוגרו משמי רמת הגולן, בעקבות הפעלת מערכות ההגנה האווירית נגד "יעדים עוינים בשמי דמשק".
הגורם אמר כי "בשעה 21:48 תקף חיל האוויר הישראלי משמי רמת הגולן. התקיפה כללה כמה מטחי טילים לכיוון דרום דמשק, מערכות ההגנה האווירית שלנו יירטו אותם והפילו את רוב הטילים".
עוד דווח על הדי פיצוצים באזור דמשק, וכן דווח כי ההתקפה הגיעה מכיוון מג'דל שמס. הסורים התרברבו שמערכות ההגנה האווירית הצליחו ליירט כמה מהטילים ואף הציגו סרטון המתעד פגיעה לכאורה בטיל, אך טענות אלו נשמעו בעבר באופן כמעט אוטומטי לאחר תקיפות שיוחסו לישראל.
מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שמקום מושבו בלונדון, מסר כי מדובר בתקיפה ישראלית נגד אתרים של משטר אסד והמיליציות האיראניות. עוד נאמר מטעם הארגון כי הפיצוצים היו עזים, ונגרמו נזקים לבתי אזרחים שנמצאים רחוק ממוקד הפיצוץ.
כמו כן, לפני כשלושה שבועות דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי 15 בני אדם נהרגו ביממה אחת בשתי תקיפות אוויריות בסוריה. לפי ארגון האופוזיציה, בתקיפה הלילית באזור מעבר הגבול אל-בוכמאל שבין סוריה לעיראק נהרגו תשעה בני אדם, בהם לפחות ארבעה סורים והשאר, ככל הנראה, עיראקים. משטר אסד לא האשים את ישראל בתקיפה, אולם בארגון האופוזיציה העריכו כי צה"ל ביצע את ההפצצות האוויריות.
איתי בלומנטל השתתף בהכנת הכתבה