מתחסנים נגד הקורונה ברחבי הארץ
(צילום: אביהו שפירא, רועי עידן, גיל יוחנן, אחיה ראב"ד)

השבוע הראשון של מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה מסתיים עם נתונים מעודדים: לפי הודעת שר הבריאות יולי אדלשטיין מהבוקר (ו'), התחסנו עד כה כ-210 אלף בני אדם. בקופת החולים כללית דיווחו על חיסון של 74 אלף מבוטחים, במכבי התחסנו 46 אלף, במאוחדת 21 אלף ובלאומית 11 אלף מבוטחים.
בסוף השבוע שעבר התמודדו בכל קופות החולים עם עומסים וקריסות של מוקדי השירות, עם תלונות מצד מבוטחים על זמן המתנה בלתי סביר ותורים שנקבעו לחודשים פברואר ומרץ. ואולם, בימים האחרונים מתמודדים בקופות החולים עם מבוטחים שמגיעים למוקדי החיסונים ללא תור, וזאת על רקע דיווחים שלפיהם כל המבוטחים שיגיעו למוקדי החיסון של הקופה יחוסנו - מה שיוצר תורי ענק בחלק ממוקדי החיסונים.
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
(צילום: רועי עידן)
גם היום נמסר על תורים בצפיפות בכניסה למתחם החיסונית במרפאת זבולון של קופת חולים כללית בקריות. בקופת החולים אמרו כי הסיבה היא אנשים שהגיעו להתחסן על דעת עצמם, ללא תור. בקופה ציינו כי ביום ראשון ייפתח במתחם הקניות "שער הצפון" בקריית אתא (צמוד לאיקאה) מתחם חיסונים ענק, נוסף, למבוטחי הקופה.
בשבוע הבא צפויים כמה שינויים במבצע החיסונים: בתחילת השבוע, ככל הנראה, יפוצלו מגשי החיסונים, במקום אלה המיועדים כיום ל-975 מחוסנים, מה שמגביל את האפשרות לפתוח מוקדי חיסונים נוספים ביישובים קטנים יותר. בנוסף, בבתי החולים נערכים לחיסון מבוטחי קופות החולים במקום רק את עובדי הצוותים הרפואיים, אך בשלב זה עוד לא ברור באופן סופי כיצד הדבר ייצא לפועל.
גורם במערכת הבריאות אמר כי "לבתי החולים עוד אין תוכנית מסודרת לגבי חיסון האוכלוסייה, מה גם שחלק מקופות החולים מתנגדות לכך".
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה באשקלון
חיסונים נגד קורונה באשקלון
"לסיים עם הסיוט הזה". חיסון נגד קורונה באשקלון
(צילום: רועי עידן)
כעת פועלים 108 מוקדי חיסון בישראל: 31 בכללית, 21 במכבי, 9 במאוחדת, 13 בלאומית והיתר בבתי החולים ובמתחמי החיסון המאוחדים של כל ארבעת קופות החולים. "אני מרוצה מהשירות שהענקנו למבוטחי לאומית בשבוע הראשון של הפרויקט", אומר חיים פרננדס, מנכ"ל לאומית.
כמו כן, עיריית חולון ובית החולים וולפסון החליטו על מאמץ משותף לחיסון תושבי העיר חולון בני ה-80 ומעלה. מרתון החיסונים ייערך במשך 3 לילות בשבוע הבא, בימים שני, שלישי ורביעי, החל מ-17:00 ועד חצות. ניתן לזמן תורים מיום ראשון בבוקר באמצעות אתר בית החולים או בטלפון 074-7624333.

"הגיע הזמן לחזור למשפחה ולבילויים"

בכרמיאל נפתח ביום שלישי מתחם חיסונים שמאחד את כל קופות החולים תחת גג אחד. כל קופה הציבה במקום עמדות לפי החלק היחסי של המבוטחים באוכלוסייה: כללית עם 5 עמדות, מכבי עם 4, לאומית ומאוחדת עם עמדה-שתיים כל אחת. שמעון גולסינסקי, המנהל את המתחם מטעם עיריית כרמיאל, אמר כי בשלושת הימים הראשונים חוסנו קרוב ל-3,500 איש. הוא ציין כי מתוך אלפי המתחסנים, היה רק מקרה אחד של אישה שסבלה לאחר החיסון מלחץ דם גבוה. היא נבדקה על-ידי רופא במקום ונשלחה לבית החולים.
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בכרמיאל
חיסונים נגד קורונה בכרמיאל
מתחם חיסונים בכרמיאל
(צילום: אחיה ראב"ד)
היום המתינו עשרות תושבים לתורם מחוץ למרכז ברוך, שבו פועל המתחם. חיילים מפיקוד העורף, שמנהל את האתר עם עיריית כרמיאל, הכניסו את הממתינים לפי מספרים, והפנו אותם לעמדות לפי קופת החולים שבה הם מבוטחים.
חנה קובל, תושבת העיר ולשעבר מנכ"לית העירייה ומבוטחת "כללית", סיפרה כי הצליחה לקבוע תור לחודש הבא במרפאת זבולון שבקריות, אך היא מעדיפה כמובן להגיע להתחסן ליד הבית. "כולם מחכים פה בסבלנות. אני פה חצי שעה. עומדת להיכנס. הכול מסודר, יפה, נגיש, ליד הבית. תענוג".
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בכרמיאל
חיסונים נגד קורונה בכרמיאל
עשרות תושבים הגיעו להתחסן בכרמיאל
(צילום: אחיה ראב"ד)
יעל גוברין קיבלה אף היא את החיסון, והביעה סיפוק: "נפלא שיכולתי להגיע ולהתחסן. לא הרגשתי כלום, דרך אגב. אין שום חשש. צריכים לגמור עם הסיוט הזה. הגיע הזמן לסיים עם זה ולחזור למה שכל כך חסר: הנכדים, המשפחה, הבילויים, חו"ל. מחכים מאוד שזה יחזור".
שלום חוסניקר, גם הוא מכרמיאל, הגיע להתחסן: "אנחנו צריכים לצאת מזה, אין מה לעשות. החיסונים אולי יעזרו לצאת מהבלגן שיש בעולם ובישראל".
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים נגד קורונה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

"סתם פרוצדורה מטופשת"

גם אל המרכז לרפואה יועצת של "כללית" באשקלון הגיעו רבים להתחסן. נירית וייס, ממושב ניר ישראל שליד אשקלון, סיפרה על היחס ועל הארגון. "התחושה היא של הלם. הלם מהסדר, מהארגון. מופתי פה, באמת. לא צריך לחכות בתורים. אחרי כל הבלגן שראינו במדינה בזמן האחרון, זה באמת משהו כיפי".
לדבריה, "אנחנו חייבים לנצח את זה, חייבים. זה לא יכול להיות. אנחנו תקועים פה כבר שנה בארץ, ואנחנו בכלל שייטים. אנחנו חיים על יאכטה ואנחנו בדרך כלל לא נמצאים בארץ. לא שזה רע להיות בארץ, זה טוב, אבל אנחנו נורא רוצים את החופש שלנו כבר, ולהפליג ולצאת לחופש באמת. זה צעד קטן, אבל ענק".
חגי אליקשווילי, נהג מונית מאשקלון הגיע להתחסן דווקא מבלי שקבע תור: "אני במקרה לא עובד ביום שישי. שמעתי כל יום בחדשות שיש קטסטרופות, ואין תורים כמו שצריך. הגעתי לקופת החולים - והתחסנתי. אפילו לא עמדתי בתור 10 דקות. נכנסתי, קיבלתי זריקה ויצאתי. זו סתם פרוצדורה מטופשת".
על החששות שהושמעו לגבי תופעות הלוואי של החיסון אומר אליקשווילי: "אני עובד עם הציבור. אני יודע דבר אחד פשוט – לאנשים יש דעות לפה ודעות לפה. אי אפשר לשכנע אותם. יש מקובעים. הרי לפני החיסונים אמרו שלא ירצו להתחסן, חארטה. רק באו החיסונים וכולם התנפלו על קופות החולים. כל מי שלא רוצה היום להתחסן יסתער על החיסונים בעוד שבוע".
6 צפייה בגלריה
חיסונים נגד קורונה בירושלים
חיסונים נגד קורונה בירושלים
"טיפת אור". מתחסנת נגד קורונה בירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

"החיסונים נותנים טיפת אור"

בקופת חולים מאוחדת המשיכו לחסן גם הבוקר. בסניף המרכזי ברחוב הטורים בירושלים המתינו כ-20 איש בסבלנות לתורם. אסנת שמיר, בת 64, הגיעה יחד עם בעלה לקבל את החיסון כשהיא מלאה באופטימיות: "התחושות חיוביות, בתקווה שבאמת נעבור את התקופה הלא נעימה ונחזור לשגרה במהרה".
איך הקורונה השפיעה עלייך בחודשים האחרונים? "בעיקר בתחום המשפחתי. לא ראינו את הילדים והנכדים. פעולות שוטפות נמנעו מאיתנו, מפגשים חברתיים, טיולים. כל השגרה נפגמה וזה שיש את החיסונים עכשיו זה נותן לנו טיפת אור ומקווים באמת במהרה לחזור לשגרה שאנו כבר כל כך צמאים אליה. אם אפשר היה למחוק את השנה הזאת ולדלג עליה, אבל יש תקווה, בהחלט".
יצחק לוי, תושב ירושלים בן 75, הגיע עם רעייתו להתחסן, למרות התלבטויות "אני מאוד שמח לקבל את החיסון", הוא אמר. "עד לפני כמה ימים חשבתי שלא אעשה את זה, הגעתי למסקנה שזה חשוב ואני רוצה לעשות את זה, אני ואשתי פה יחד עושים את זה. קראתי את הכתבות, שמעתי את המדענים והמומחים מדברים והחלטתי שזה נכון".
בתוך כך, הזכיר פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים של פרויקטור הקורונה, את משמעות הזריקה הראשונה. "זכרו שאף אחד מהמבוגרים שחוסן השבוע עדיין אינו מוגן ממחלה ומחלה קשה אם יידבק", צייץ בטוויטר. "בימים אלה היזהרו במיוחד והימנעו ממגע קרוב עם קבוצות הסיכון למחלה קשה. חשוב להיפגש עם ההורים המבוגרים בחוץ, תחת כיפת השמיים, במרחק של שני מטרים, בחצר או בפארק. תראו אהבה מרחוק. רק לעוד כמה שבועות בודדים".