תקציב מתווה החזרה ללימודים שאושר השבוע, כולל בתוכו 100 מיליון שקלים עבור תלמידי מסגרות החינוך המיוחד - בהם תלמידים חולים וכאלה שזקוקים לסיוע נוסף מעבר למסגרת הלימודים הסטנדרטית. אף על פי כן, שלושה שבועות לפני פתיחת השנה - עדיין אין תוכנית ברורה עבור תלמידים אלה ואופן הסיוע נתון לשיקול דעתן של הרשויות המקומיות.
5 צפייה בגלריה
רויטל לן כהן עם בנה אלעד
רויטל לן כהן עם בנה אלעד
עו"ד רויטל לן כהן עם בנה אלעד. "אנחנו צריכים את הסייעות בבתים"
משעה שנסגרו בתי הספר בגל הקורונה הראשון, תלמידי החינוך המיוחד המשולבים במערכת החינוך לא קיבלו את הליווי הצמוד שלו הם זקוקים באמצעות סייעת אישית לכל ילד. גם בשנה הקרובה רוב הלמידה בכיתות ה' עד י"ב תיעשה מרחוק, אך תלמידי החינוך המיוחד לא ילוו על ידי סייעת כיוון שהוחלט שאלה לא יוכלו להגיע לבתי התלמידים בשל חשש להידבקות בקורונה.
במסיבת עיתונאים שערכו ביום חמישי שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל המשרד עמית אדרי, נאמר כי ישתדלו לאפשר לתלמידי החינוך המיוחד ללמוד כפי שלמדו בעבר, אך בהתאם למגבלות הקורונה. עוד הוסיפו כי הנושא מטופל מחוץ לתוכנית הרגילה ומקבל יחס מועדף, אלא שלאור ההחלטה למנוע מהסייעות להגיע לבתים, הורי התלמידים עדיין מחפשים תשובות וילדיהם נותרו בערפל.
5 צפייה בגלריה
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט
שר החינוך יואב גלנט במסיבת העיתונאים לקראת תחילת השנה
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדר
מנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי
(צילום: מוטי קמחי)
"הקורונה חידדה את הבעייתיות באופן שבו תופסים את הסיוע לילדים שלנו", אמרה עו"ד רויטל לן כהן, שעומדת בראש קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ואמא לנער בן 17 עם אוטיזם. "זו הנגשה פרטנית מקצועית והעובדה שלא מוכנים להכיר בה גרמה לכך שהילדים נותרו זרוקים לכלבים. בסייעות השתמשו כדי לסגור חורים של כוח אדם בשל פיצול כיתות", אמרה.
לדבריה של לן כהן, הפתרון היחיד הוא שהסייעות יגיעו לבתים בימים שבהם מתקיימת למידה מקוונת. "אנחנו צריכים את הסייעות כדי שיהיה לילדים תיווך בלמידה אבל התשובות שאנחנו מקבלים הן 'הסייעות לא בייביסיטר', או 'לבתים אין תו סגול'. מה, אני עסק? מה אתם חושבים שקורה בבית שלנו ששונה ממרכז עירוני או כל מקום אחר?" שאלה בכעס.
כהן לן טוענת כי מדובר במאבקי כוחות פוליטיים על חשבון הילדים: "פרופ' גרוטו אישר לסייעות להגיע לבתים אבל משרד החינוך לא רוצה לריב עם המרכז לשלטון המקומי והסתדרות המורים, שלא מעוניינים בכך".
"ברגע שהילד לא מקבל את הסיוע שלו והעירייה משתמשת בסייעת לתפקיד אחר – זה חמור וזה פלילי. משרד החינוך מעביר את התשלום המלא עבור הסייעות ואנחנו לא נקבל אותו? זה הכסף של הילד שלי", אמרה כהן לן.
5 צפייה בגלריה
סיון ורונסקי עם בנה דניאל
סיון ורונסקי עם בנה דניאל
סיון ורונסקי עם בנה דניאל

"המערך הלא ברור הזה פוגע בילד"

סיון ורונסקי, אם לשני ילדים על הרצף האוטיסטי, חוששת לבנה שעולה לכיתה ה'. לפי מתווה הלימודים לשנה הקרובה הוא ילמד במשך רוב השבוע באופן מקוון מהבית. "הוא לא יכול להיות בזום לבד. לילד על הרצף יש צרכים שונים, הוא צריך הנגשה וכיוונון", אמרה ורונסקי, "ואנחנו לא יודעים אם נקבל את זה בשנה הבאה".
"הסייעת לא יכולה להתחבר מרחוק לזום, היא צריכה להיות איתו ולסייע לו מההתחלה ועד הסוף", אמרה ורונסקי. "אנחנו לא יודעים מה יהיה והלחץ בשילוב חוסר הזמן לא מאפשר לנו להתכונן כמו שצריך", אמרה ורונסקי והוסיפה כי היא חוששת שלא תוכל לעבוד ותצטרך להישאר צמודה לבנה לסייע לו. "אני לא יודעת כמה אנחנו עוד יכולים להמשיך לעזור לילדים בהוראה משלימה ולהוציא עוד כספים. יש לנו עוד שני ילדים לדאוג להם".
"העירייה אומרת שאין ביטוח וחוששים שהמטפלת או הילד יידבקו, אבל זה לא שונה ממה שקורה בבית הספר. הם לא מבינים כמה המערך הלא ברור הזה פוגע בילד. אני מבינה שאי אפשר לומר לנו במדויק כמה ימים בשבוע הילדים יהיו בבית הספר, אבל אפשר להחליט שהמשלבות באות אליהם הביתה ולא להשאיר אותם לבד".
מדו"ח מעקב בתקופת הקורונה של עמותת אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, עולה כי רבות מהמגבלות שהוטלו בעקבות המגפה התנגשו חזיתית עם הקשיים האופייניים לאנשים על הספקטרום האוטיסטי. כך שהצורך החינוכי במענה פרטני ופרונטלי התנגש עם המעבר ללמידה מרחוק והורים רבים מתריעים גם על החמרה במצב הילדים מבחינה קוגניטיבית ופיזית.
אחרי מאבקים רבים, ייפגשו ביום ראשון נציגי אגף החינוך המיוחד במשרד החינוך עם קבוצת הורים לילדים המשולבים במערכת החינוך והורים שילדיהם לומדים במסגרות החינוך המיוחד. בפגישה, שתיערך בשעות הלילה ללא נוכחות שר החינוך או מנכ"ל משרד החינוך, יעלו פתרונות אפשריים עבור ילדים אלה, במטרה לקבוע תכנית ברורה ולעשות את כל שניתן בכדי לא להותיר אף ילד מאחור.
ממרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "הרשות המקומית, כמעסיק הדואג לביטחונם ושלומם של עובדיו, לא יכול לשלוח עובדים לבתים שאינו מכיר את סביבת העבודה בהם, רמת הסיכון לחשיפה לנגיף, הרי בבתים אין 'תו סגול' ואיש איש יעשה כראות עיניו בד' אמותיו.
"נדגיש כי גם ההסתדרות מתנגדת לכך. בפנייה שהועברה לשלטון המקומי הובהר כי הם מתנגדים בתוקף להעסקתן מחוץ למתחם בית הספר והכיתות, שעל פיו הוסדרו תנאי עבודתן וזכויותיהן. בימים הקרובים תיערך פגישה בכדי למצוא פתרון חלופי, שייתן מענה לילדי החינוך המיוחד ולא יפגע בתנאי הסייעות".
עו"ד גיל בר טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף (מנהלים, עובדים ופקידים), המייצגת את הסייעות, מסר בתגובה כי ביקש לפתוח במו"מ עם השלטון המקומי על תנאי הסייעות, "על מנת למצוא פתרון שיסייע לילדים מבלי לפגוע בזכויותן, שחלקן לא ניידות או יודעות כיצד לתפעל את האמצעים הטכנולוגים מחוץ לבית הספר".
בנוסף, ציין בר טל כי "בבית התלמידים, הסייעות אינן מבוטחות וברצוננו למנוע סכנת הידבקות שתפגע בבריאות שלהן או של הילדים".

חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.