תקיפת צה"ל הלילה בסוריה
(צילום: ירון ברנר)

עשרה בני אדם נהרגו בתקיפה הישראלית הלילה בסוריה, בהם שלושה קצינים מצבא אסד וחמישה איראנים שככל הנראה שייכים לכוח קודס. כך דיווח הבוקר (רביעי) ארגון האופוזיציה הסורי - המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם. תקיפת צה"ל, בתגובה להנחת המטענים אתמול בגבול סוריה, כללה בין היתר מתחם מגורים איראני ליד דמשק, מפקדה של דיוויזיה סורית וסוללות נ"מ בעקבות הניסיון לפגוע במטוסי חיל האוויר.

תקיפה ישראלית בסוריה – עדכונים אחרונים:

- מרכז המעקב לזכויות אדם בסוריה: "10 נהרגו, בהם איראנים" - צה"ל: הותקפו מתחם מגורים של בכירים איראנים בתגובה לחשיפת המטענים בגבול - המטענים שהונחו בגבול הכילו קילוגרמים של חומר נפץ - כיפת ברזל תוגברה בצפון
התקיפה נגד שמונה מטרות צבאיות, השייכות כאמור לכוח קודס האיראני וכן לצבא הסורי, אירעה כאמור בתגובה להנחת המטענים שנחשפו אתמול בדרום רמת הגולן. כבכל מקרה של תקיפה, בצה"ל העלו את הכוננות בצפון ותגברו את מערך כיפת ברזל, אך נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות לתושבי הגולן.
2 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
המטענים שנחשפו בגבול, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
קילוגרמים של חומר נפץ ואלפי כדוריות רסס
(צילום: דובר צה"ל)

אלוף (במיל') ידלין על התקיפה הלילה בריאיון ל-ynet
(ציילום: ירון ברנר)


דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן מסר הבוקר, בהתייחס לתקיפה החריגה בהיקפה ובאופן היותה גלויה, כי "השלמנו בהצלחה תקיפה של חיל האוויר נגד שני סוגי מטרות בסוריה - גם יעדים של הצבא הסורי וגם של כוח קודס האיראני. תקפנו שמונה מטרות מהחזית ועד למרחב דמשק, בהם מפקדה ראשית של הכוחות האיראניים ליד שדה התעופה בדמשק. בנוסף, תקפנו מתחם מגורים חשאי שמארח בכירים איראנים, דרומית מזרחית לדמשק, אך התקיפה לא בוצעה במרכז המתחם כדי להעביר להם את המסר".
לדבריו, "התקיפות נועדו להדהד את מסרנו לצד השני ולאיראן: לא נאפשר התבססות איראנית ובטח לא ליד הגבול ולא נאפשר למשטר הסורי לאפשר פעילות זו. אנו פועלים נגד המארח הסורי ונגד האורח האיראני ומצפים מאונדו"ף לממש את אחריותו באזור".
בנוגע לחשיפת המטענים הוא ציין כי אלה הונחו באזור כבר לפני כמה שבועות, כאשר בזמן הזה צה"ל עקב אחר הכוח האיראני ו"אחז" במרחב תוך הצלבת מידע. "מסיבות מבצעיות החלטנו לחשוף את הזירה אתמול", אמר תא"ל זילברמן, "אנחנו מניחים שבני המקום הסורים הניחו את המטענים בהכוונה ובעזרת הציוד של כוח קודס".
גנץ בגבול הצפון, אתמול אחרי חשיפת המטענים ולפני התקיפה הישראלית
(צילום: אביהו שפירא )


המטענים שחיכו לחיילים: קילוגרמים של חומר נפץ ואלפי כדוריות רסס

המטענים שנחשפו אתמול בגבול עם סוריה ברמת הגולן, במקום שבו פועלים מעת לעת כוחות צה"ל, היו מטעני כלימגור תקניים - הנפוצים ביותר בחילות ההנדסה. מדובר במטעני חבלה רבי עוצמה שיועדו לפגוע בחיילים באמצעות הפעלה מרחוק.
כל אחד משלושת המטענים שהוסתרו בשיחים במובלעת הישראלית, במקום שבו פעל בית חולים לפצועים סורים ממלחמת האזרחים, שוקל לפי ההערכה בצה"ל כ-5 ק"ג ומכיל כ-2.5 ק"ג חומר נפץ וכ-2,000 כדוריות רסס. טווח ההרג של כל מטען הוא 15 מטרים, וטווח הפציעה עומד על כ-50 מטרים.
המטענים שאותרו פוזרו על הקרקע במרחק מה זה מזה, לצורך הגדלת אפקט הקטלניות. ביחידת יהל"ם אספו אתמול את המטענים, נטרלו אותם וטיפלו בהם לצורך למידתם המודיענית.
שר הביטחון בני גנץ, שסייר אתמול בגבול הצפון, הודיע בביקורו כי "ישראל לא תעבור לסדר היום על הנחת המטענים". הוא סירב להתייחס לשאלה מה תהיה התגובה, שכאמור הגיעה הלילה. "אנחנו ערוכים מזה זמן רב לאפשרות של פיגועים בצפון", אמר גנץ. "אני משוכנע ביכולות של צה"ל ובנחישות שלנו להגיב בצורה חמורה לכל אירוע שלא יקרה - הן בחזית הלבנונית והן בחזית הסורית".