מבצע "מגן גננות": ההיערכות לפתיחת מוסדות החינוך לגיל הרך צוברת תאוצה ומשרד הבריאות קרא הבוקר (יום ו') לכל הגננות והסייעות להיבדק לקורונה בנקודות הדיגום הרבות שפרס פיקוד העורף בכל הארץ ויפעלו בסוף השבוע. אין צורך בהפניית רופא ויש להגיע עם תעודת זהות ותלוש משכורת. גני הילדים ייפתחו בחלק מהרשויות ביום ראשון ובחלקן ביום שני.
נכון להבוקר, רשימת נקודות הבדיקה כוללת כ-240 עמדות, מהן כ-40 של מד"א, כ-40 של קופת חולים כללית, כ-60 של מכבי, 67 של מאוחדת ו-29 של לאומית.
משרד הבריאות אומר כי המטרה במבצע "מגן גננות" היא להבטיח חזרה בטוחה של הילדים והצוותים, המאפשרת שגרה פדגוגית וחינוכית לצד שמירה זהירה על בריאותם. אחד המרכיבים המרכזיים שעליהם סוכם הוא מבצע מהיר לביצוע בדיקות קורונה מקיפות עבור צוותי החינוך (גננות וסייעות) טרם פתיחת הגנים. מטרת מהלך זה היא לוודא כי "פתיחת הגנים תיעשה עם מרכיב זהירות מקסימלי, תוך יצירת ביטחון ואמון בחזרה ללימודים בקרב הציבור".
על מנת לבצע את מהלך "מגן גננות" באופן המהיר והיעיל ביותר, יפעל מסלול בדיקה מהיר מול קופות החולים ובסיוע פיקוד העורף. גננות וסייעות יוכלו לגשת לאחד מאתרי הבדיקות הסמוכים למקום מגוריהן ללא צורך בהפניית רופא. בנוסף, יוצבו עמדות דגימה משלימות של פיקוד העורף בישובים ואזורים הדורשים תגבור.
מתווה החזרה ללימודים
במקומות שבהם לא יוכלו הרשויות לפתוח את הגנים ביום ראשון, תינתן האפשרות לחזור ביום שני.
לפניכם המתווה לחזרה ללימודים שאותו פרסם משרד החינוך:
ימי לימוד - הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, שישה ימים בשבוע, בהתאם למבנה הלמידה הנהוג במקום.
צוות הגן - צוות הגן הקבוע (גננת, סייעת, בת שירות לאומי וכד') ימשיך לעבוד יחד כבשגרה.
מרכזי יום חינוכיים (שמרטפיות) - מרכזים אלה יעמדו לרשות ילדי הגננות והסייעות. הם יפעלו ברשויות המקומיות. מרכזים אלה משרתים כיום את ילדי עובדי ההוראה של החינוך המיוחד, וכאמור אליהם יצטרפו ילדי הגננות והסייעות של החינוך הרגיל.
צהרוני "ניצנים" ימשיכו לפעול כבשגרה חמישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות עד 35 ילדים ובצוותים קבועים. ניתן יהיה לצרף ילדים משלוש כיתות אורגניות לכל היותר, ובלבד שמספרם הכולל לא יעלה על 28.
מסכות/משקף - הגננות והסייעות יעטו מסכות/משקף. הילדים פטורים מעטיה.
הצהרת בריאות – הילדים יגיעו מדי יום עם הצהרה חתומה.
מפעילים חיצוניים – לא תתקיים פעילות של מפעילים חיצוניים בגני הילדים.
גננות וסייעות משלימות - אלו תוכלנה לעבוד בשלושה גנים לכל היותר.
ערים אדומות - ועדת שרים אמורה להכריז על מגבלות על ערים אדומות או על אזור "מוגבל". הנחיות מפורטות בנוגע לסגירת מערכת החינוך או מגבלות באזורים אלו יפורסמו בהמשך.
ילדי חינוך מיוחד ימשיכו ללמוד ללא מגבלה הן בעיר האדומה או מחוצה לה.
חטיבות צעירות - הלימודים בכיתות אלו ייפתחו רק לילדי הגן.
לצד ההנחיות החדשות הללו, ימשיכו ילדי החינוך המיוחד, ילדים ונוער בסיכון והפנימיות בשגרת לימודיהם. אלה הוחרגו בתקנות הסגר מלפני כשבועיים.
"פתיחת גנים ללא קפסולות - סכנה"
בעקבות החלטת קבינט הקורונה אמש על פתיחת מוסדות הלימוד והגנים לילדי בגילים 6-0 ביום ראשון הקרוב מציפים גורמי חינוך דאגות וגם מותחים ביקורת על הממשלה: "לא הפיקו לקחים, שוב פותחים בגלל לחץ כלכלי". החל ממתווה הקפסולות שכנראה לא יתממש בגנים, דרך היעדר ציוד ועד למצוקת הגננות שבעצמן צריכות להישאר עם ילדיהן בבית. ריכזנו עבורכם את השאלות הפתוחות והבעיות העיקריות.
יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון, תקפה את ההחלטה לפתוח את הגנים. "פתיחת גני ילדים ללא קפסולות מסכנת את הגננות ואת הסייעות, ואת הילדים עצמם", היא אמרה. "חלוקה לקפסולות הייתה מצמצמת את סכנת ההידבקויות".
לטענתה, "החלטת הממשלה לפתוח את גני הילדים היא הזויה. מקריבים ציבור גדול של גננות וילדים על מזבח, ואני שואלת על איזה מזבח. מסכנים אותנו בחוסר אחריות בגלל מניעים כלכליים של סקטורים שונים, ושל ההורים.
"ברגעים אלה הנהגת הסתדרות המורים יושבת עם יועצים משפטיים כדי לבחון את הצעדים והאפשרויות שעומדים בפניהם", היא אמרה.
חשש מפני ערבוב הילדים בצהרונים
בהסתדרות המורים מביעים חשש מפני ערבוב בין הילדים במסגרת הצהרונים, וטוענים כי הדבר מסוכן ועלול להוביל להידבקויות. עד כה לא ניתנה הנחיה בנושא זה מטעם משרד הבריאות או החינוך. נושא נוסף שנותר בסימן שאלה הוא מה יעשו גננות מערים אדומות המלמדות בערים לא-אדומות.
"הגננות בעצמן צריכות להיות בבית עם ילדיהן"
בעיה נוספת שדורשת מענה היא הקושי של גננות שהן אימהות לילדים להתייצב בגנים, בשעה שעליהן לשהות בבית עם ילדיהן בכיתות גבוהות יותר שעדיין לומדים מרחוק. בתוך כך, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר מוקדם יותר במסיבת עיתונאים כי "כיתות א'-ב' ישובו לבתי הספר רק בעוד כשבועיים".
"אין ציוד, קונות אלכוג'ל מכספנו"
סוגיה נוספת שמטרידה את הגננות היא העדר ציוד בסיסי בגני הילדים, כמו מסכות ואלכוג'ל, שלדבריהן עליהן לרכוש אותו מכספן.
"אבסורד שמונעים מילד בן ארבע לפגוש את סבתא שלו כי זה מסוכן, אבל הוא יכול ללכת לגן להדביק גננת וזה לא מסוכן", ציינה דדון. "אני מזמינה את ראש הממשלה להגיע לגן ילדים ולהסביר איך אפשר לשמור על מרחק בכיתה עם 39 ילדים, גננת, סייעת ומטפלים.
"חוזרים לגנים בלי מתווה ובלי אחריות", היא המשיכה בביקורת, "כנראה שהמתווה בכספות. ההחלטה הזאת מלמדת שלא למדו לקח ממה שקרה בפתיחת השנה ומההידבקויות שהתרחשו אז".
דדון הזכירה את דבריו של אדלשטיין, שאמר הערב שהוא "מוטרד מאוד מהתפרצות בגנים", וציינה שהיא שותפה לדאגה. "אני לא מוכנה שהגננות שלי ידבקו, אני מודיעה כאן - רבותיי, נא להתכונן לסגר שלישי קשה יותר בעקבות פתיחת גני הילדים. הוא יבוא מהר יותר ממה שמצפים.
"אני שואלת את ראש הממשלה ואת שר הבריאות איך אפשר לפתוח ככה. את שר החינוך אני לא שואלת, הוא כבר מזמן לא עונה לנו", אמרה דדון.
בהסתדרות המורים מסרו: "לצערנו הרב הממשלה לא השכילה להפיק את הלקחים מהסגר הקודם, והיא שוב נחפזת לפתוח מהר את מערכת החינוך ללא התאמת הגנים למצב החדש ותוך התעלמות מהגננות ומעמדות משרד הבריאות.
"עמדתנו העקבית היא שהמדינה צריכה להחליט מהם התנאים לפתיחת הגנים, כיצד לפתוח ורק לאחר מכן להחליט על פתיחה - לא להפך. שוב פותחים בגלל לחץ ציבורי, מהר ובלי היערכות מתאימה. אנחנו מזהירים כי בשל חוסר היערכות ומתן פתרונות, ייתכנו שיבושים קשים בפתיחת הגנים".
גם בעיריית תל אביב הביעו חששות דומים. ציפי ברנד, סגנית ראש העיר ומי שמחזיקה בתיק הגיל הרך, בירכה על כך ש"הממשלה השכילה לראות את צרכי הילדים וההורים והסירה את ההתנגדות לפתיחת מסגרות החינוך", כלשונה, אך הזהירה מפני פתיחה לא מבוקרת.
"במתווה הנוכחי, הפתיחה איננה מבוקרת וכל נדבק עלול להפוך את מערכת החינוך למדגרת קורונה", היא אמרה. "אני חוששת שפתיחה דומה לזו שהייתה ב-1 בספטמבר, ללא מתווה בטוח, תוביל לסגר שלישי".
ברנד ציינה כמה עקרונות שלדעתה על המדינה להתעקש עליהם: מניעת תחלופת אנשי צוות גם במחיר של חמישה ימי לימוד, יצירת מרחבים נפרדים שאינם מאפשרים מעבר בין הכיתות, פיזור הגנים והכיתות הנמוכות בבתי הספר ובמוסדות החינוך הנותרים, ובמבנים ציבוריים, בדיקות קורונה לאנשי הצוות מדי שבועיים, הכנסת מדריכים בצהרונים כחלק ממערך החינוך הכולל כפתרון למחסור בכוח אדם, ותגבור כוח אדם.
אמ"ן על פתיחת בתי הספר: "נדרש תכנון זהיר"
בדו"ח חדש של אמ"ן שפורסם היום צוין כי "נדרש תכנון זהיר של צעדי ההמשך בקשר לפתיחת בתי הספר בישראל בכלל, וביחס לכיתות הגבוהות יותר בפרט".
בדו"ח נאמר כי "במרבית המדינות שנסקרו חלה עלייה בתחלואה בשבועות שלאחר פתיחת מערכות החינוך. בחלקן עלייה זו היוותה המשך לגל תחלואה שהחל קודם, ובחלקן נצפתה תחלואה מואצת". לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.
אדיר ינקו השתתף בהכנת הכתבה