נצ"מ בדימוס אפרים ארליך הבוקר באולפן ynet
(צילום: ניצן דרור)

משטרת ישראל חטפה אתמול מכה. מכה חזקה. רצח הנער על כביש 6 הוא לא פחות ממחדל, אבל המשטרה, במקום להודות בכך ומנקודה זו להתחיל את החקירה – עסוקה בלהסביר למה היא לא אשמה בסיפור. מי שאשמים אלה העבריינים. לשמוע ולא להאמין.
בכל מקרה רצח במגזר הערבי, כשהעיניים מופנות למשטרה, מסבירים קציניה הבכירים שהם לא יכולים לשמור על כל אדם, שזאת התרבות במגזר הערבי, שיש הרבה מאוד כלי נשק לא חוקיים, שהציבור הערבי לא משתף פעולה ושקיימת הזנחה במשך שנים.
אתמול, כל התירוצים האלה הוטחו בפני הקצינים באירוע אחד על כביש 6. שיירה מאובטחת על ידי רכבי יס"מ, בילוש וניידת סיור, מותקפת על ידי מתנקשים. הם מתעתעים בה, עושים פעולות הסחה, מצליחים להתקרב, יורים ורוצחים נער – ואפילו מצליחים לברוח מהמשטרה. סיפור שצריך להילמד במכללה לשוטרים בבית שמש: כך לא מתנהגים שוטרים.
במשטרה לא באמת יודעים לעשות בדק בית, לתחקר לעומק את המקרה, לעלות על הכשלים ולהוציא דו"ח מסקנות. אתמול היו עסוקים שם בעיקר בכיבוי שריפות. קיוו שכמה שפחות פרטים מביכים ייצאו החוצה, וניסו להסביר למה הרצח היה בלתי נמנע. "אירוע קשה", הייתה ההודאה המקסימלית. לא טעינו, לא מחדל.
העובדה שחבורת המתנקשים ידעה על יציאת השיירה המאובטחת ועל המסלול שלה – היא תקלה. העובדה שלמרות זאת, המתנקשים יצאו לפעולה נועזת והצליחו במשימתם – היא כבר בושה למשטרה.
מפקד המחוז, אתמול
(צילום: נדב אבס )

למשטרה יש תיק פעולה לאירועים מביכים מהסוג הזה. קודם כל הם הזרימו מאות שוטרי מג"ב ויס"מ לעיר לוד, על מנת להשתלט על המהומה ולהפגין נוכחות. לאחר מכן, מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, הגיע למחוז מרכז, להראות שמדובר באירוע שהמשטרה לוקחת ברצינות. הוא ישב עם הקצינים, הודיע שיתחקרו את האירוע וביקש לקבל תשובות על מה שהתרחש.
הבעיה בשתי הפעולות האלה היא שמניסיון העבר זו אחיזת עיניים. בעוד כשבוע כוחות התגבור ייצאו מלוד – והירי יחזור לרחובות; בשבוע הבא מ"מ המפכ"ל כהן יוצא לאזרחות – אז איזו משמעות יש באמת לתחקיר שלו?
בצעד יוצא דופן, יש להגיד, כינס מפקד מחוז מרכז, ניצב עמי אשד, מסיבת עיתונאים ודיבר על האירוע. אלא שבמקום לקחת אחריות, הוא ניסה להסביר למה אי אפשר היה למנוע את האירוע וטבע את המשפט האלמותי "המשטרה היא לא יחידה לאבטחת אישים". הוא צודק. על אותו משקל אפשר לומר שהמשטרה גם אינה חברת אבטחה, שצריכה לדאוג שלא יהיו פריצות לבתי עסק. ואולי במשטרה ציפו בכלל מהשוטרים שהיו בשיירת האבטחה שכשהם שומעים ורואים ירי, שיתקשרו למוקד 100.