ברקת: "אי אפשר להמשיך עם השיתוק הזה"
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

חבר הכנסת ניר ברקת (הליכוד) התייחס היום (שני) למשבר הפוליטי ואמר כי "לכולם ברור שבדרך הזו של השיתוק אי אפשר להמשיך. הלוואי שזה ייפתר, כי בחירות היום זה לא אופטימלי". בריאיון לאולפן ynet ברקת אמר גם כי "נדרשת רפורמה עמוקה מאוד במערכת המשפט" וביקר את מתווה החל"ת של שר האוצר ישראל כץ: "במתכונת הקיימת הוא טעות. צריך להתאים אותו לצרכים האמיתיים של המשק".
לדבריו, "אנחנו צריכים ממשלה שלא תקועה, לא משותקת, שמסוגלת להתמודד עם האתגרים הגדולים שבפתחנו. בראש ובראשונה התחום הכלכלי, היכולת לתת מענה אמיתי לעשרות אלפי עסקים קטנים שעל סף פשיטת רגל. לכולנו ברור שבדרך הזאת, בשיתוק הזה, אי אפשר להמשיך. הלוואי וזה ייפתר כי ללכת לבחירות היום זה לא הדבר האופטימלי. אבל יש דבר גרוע מללכת לבחירות, וזה שתהיה לנו ממשלה משותקת. לכן אם אפשר בימים הקרובים למצוא מתווה שבו יוצאים מהשיתוק, אני וכל עם ישראל נברך על כך כמובן".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
-אבל לפי המשא ומתן ולפי חילופי הציוצים הדבר הזה לא עומד לקרות. אז זאת הנשמה לממשלה שאתה אומר שהיא משותקת. "לנסות להגיע להסדרה של תקציב 2020 בתקופה הקרובה זה מהלך נכון. אני סקפטי לגבי היכולת באמת לתת מענה רציני לתוכנית 2021 בתקופה כל כך קצרה אבל יכול להיות שהפתרון יהיה לנסות לייצר איזושהי מסגרת תקציב, ובוודאי שלאחר מכן יידרשו לתהליך הזה תיקונים. מנהלים משא ומתן ואני סומך ידיי על ראש הממשלה בנושא הזה. אני תקווה שיימצאו את הפתרון הנכון".

(צילום: משי בן עמי)

ראש העיר ירושלים לשעבר התייחס לשר המשפטים אבי ניסנקורן, שמעמדו הוא אחד הנושאים המרכזיים במו"מ בין הליכוד לכחול לבן. "זה עוד אלמנט של השיתוק", אמר ברקת. "בלתי מתקבל על הדעת שבממשלה משולבת כזאת, משותפת, רק ניסנקורן יכתיב את כל התהליכים המשפטיים. גם פה צריך שותפות אמיתית שכן במערכת המשפט נדרשת רפורמה מאוד עמוקה וגם בדברים הללו אנחנו רוצים לראות פתרונות אמיתיים ולא הכתבה חד כיוונית של כחול לבן או של ניסנקורן".
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן באולפן ynet
אבי ניסנקורן באולפן ynet
"צריך שותפות אמיתית ולא הכתבה חד כיוונית"
(צילום: קובי קואנקס)
-מדברים על דחייה ועוד דחייה, זה לא קצת לעשות צחוק מהאזרחים? "זה טבעו של משא ומתן. אני מניח שרובו מתנהל מאחורי הקלעים ולכן לא הייתי מתרגש יותר מדי מציוץ כזה או אחר. המטרה ברורה, לצאת מהשיתוק, לתת מענים, לשנות כיוון בוודאי בתחום הכלכלי ולהערכתי גם בתחום הבריאותי. אם נצליח להשיג אותה אז הזמן הזה היה שווה את ההארכה הנוספת שיש, ואם לא, נלך לבחירות ממילא בתאריך שתוכנן".
לדבריו, "על פי מה שאני שומע, מדובר על ארכה שאם היא לא תצלח התאריך של הבחירות נשאר ב-23.3. אין פה באמת עניין לעכב את התהליכים אלא לנסות למצות מהלך שבו באמת אפשר לפתור את הדברים, כך התרשמתי".

"מודל החל"ת במתכונת הקיימת - טעות"

ברקת מתח ביקורת על מתווה החל"ת הנוכחי שמוביל שר האוצר ישראל כץ, שאותו ברקת, שבבחירות האחרונות הוכרז בעצמו כמועמד לתפקיד שר האוצר, תקף בחריפות לא פעם. אתמול הציע כץ להאריך את מתן דמי האבטלה מעבר ליוני 2021.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
"לדעתי מודל החל"ת חייב להשתנות. אני מסתובב ושומע הרבה אנשי תעשייה ושירותים שהעובדים שלהם לא רוצים לחזור גם כשהם צריכים אותם", אמר ברקת. "לכן המודל הזה צריך להשתנות ודמי החל"ת צריכים לעבור דרך המעסיק לתקופת מעבר. כלומר, המעסיק מקבל את דמי החל"ת, ונותן אותם לעובד בתוספת הסחר שהיה לו או השלמת הסחר. זה המודל הנכון והוא יעודד חזרה לעבודה. היום החל"ת כפי שהוא לא מעודד חזרה לעבודה". לדבריו, "אנשים במצוקה אמיתית, ללמעלה מעשרת אלפים מפרנסים לא יהיה לאן לחזור והם יידרשו להסבה מקצועית כלשהי".

(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

-שר האוצר שוגה בזה שהוא מאריך עוד יותר את התוכנית הזאת? "צריך לעשות בה שינויים מהותיים. המודל במתכונת הקיימת שלו הוא טעות. צריך להתאים אותו לצרכים האמיתיים של המשק. כרגע הוא מעודד בטלנות במקום לסייע להחזיר אנשים לעבודה. למען ההגינות, כשהמודל יצא בתחילת הדרך אני תמכתי בו, אבל הוא היה נכון לטווח קצר. פתאום רואים שיש לו תופעות לוואי, צריך לתקן אותו. לא בושה לתקן אותו, ואם יש צורך בו מעבר ליוני, אז על הכיפאק. בוא נעשה את זה, אבל נתאים אותו לצרכים האמיתיים של המשק. זה המסר".
היום אמור להתכנס קבינט הקורונה, וברקת אמר כי הוא מתנגד לסגר או לסגר חלקי. "אני מאמין שהגישה הנכונה להתעסק עם התחום הבריאותי זה בעיקר להתמקד באנשים בסיכון גבוה. אנחנו עכשיו מחסנים אותם, וצריך לעשות הכל בשביל לשמור עליהם, ואז זה נותן דרגות חופש יותר גדולות להמשיך ולפתוח או להשאיר פתוח את מה שפתוח".
-התחלנו להתחסן אבל כולם מזהירים אותנו משאננות. אולי זה הזמן לפוש האחרון הזה? "לפוש האחרון הזה יש מחיר כבד, ואני חושב שאפשר להימנע ממנו. הקילומטר האחרון של המרתון, ואני מרתוניסט, אני אומר לך, הוא קשה. קשה לרוץ את הקילומטר האחרון. חובה עלינו לסיים את תקופת המגפה הזאת עם מינימום נפגעים, ולכן צריך משמעת עצמית. זה המסר. אבל העסקים עצמם שמקפידים על התו הסגול, שהם לא חלק ממקדם ההדבקה כי הם מקפידים, צריך לאפשר להם להישאר פתוחים כי המחיר הוא כבד מדי כלכלית".