1 צפייה בגלריה
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
גדעון סער יאיר לפיד נפתלי בנט
גדעון סער, יאיר לפיד ונפתלי בנט. מי ידאג למתנחלים?
(צילום: יואב דודקביץ, אלכס קולומסויקי)
ניסיון ההרגעה של נפתלי בנט אמש (יום א') לא נותן מנוח למי שמבין בפני אילו אתגרים עומדת ההתיישבות ובאיזה שלב קריטי היא נמצאת. לצערי לימין יש מקום רב לדאגה. בניגוד לתמונה שמנסים לצייר לנו, בעולם האמיתי אין הקפאת מצב. כדור שנזרק לחלל האוויר חייב ליפול אם אין כוח שימשיך להרים אותו למעלה.
כבר היום אפשר להצביע על כמה תחומים משמעותיים שייסוגו לאחור ויפגעו קשות במדיניות הימין, בהתיישבות, במדינת ישראל ובזכויות אדם ואזרח של עשרות אלפי אזרחים. יש לי ביקורת לא מעטה על מדיניות ממשלות הימין בעשורים האחרונים. אני אומר אותה גם בפומבי וגם למקבלי ההחלטות. אבל בשנתיים האחרונות בעיקר קודמו פעולות רחבות מאוד לפיתוח אסטרטגי של ההתיישבות.
לאחרונה אושרה תוכנית אב לתחבורה שצופה ומתכננת קדימה חמש ועשר שנים את פיתוח תשתיות הכבישים בהתיישבות. התוכנית שכבר החלה לקרום עור וגידים תחבר את ההתיישבות לירושלים ולמרכז הארץ ותגשר על בור בן שלושה עשורים בפיתוח התשתיות באזור. בממשלת הוואקום של בנט, יאיר לפיד ושרת תחבורה מהשמאל, התוכניות האלו ייזרקו לפח.
טענות נגד ונתניהו שלא קידם תמיד את טובת ההתיישבות הן לגיטימיות וגם אני שותף לחלקן. אך התשובה לא תוכל להיות הפקדת מדיניות ישראל ביד אלה שמבקשים לפרק את המפעל הציוני
המצוקה בכבישים ביהודה ושומרון כבר היום גובה מחיר אנושי יקר ומאיימת על פיתוח היישובים. אין לנו שום פריבילגיה להמתין. דרך של 20 ק"מ מהבית לעבודה לא צריכה לארוך שעה וחצי. הממשלה הצפויה תשים את הנושא הזה בצד ותביא לדילול האוכלוסייה ביישובים. היא תחזיר את ההתיישבות שנים לאחור, בעוד מדינת ישראל תלך ותתקדם. ככה מבצעים התנתקות.
ומי יהיה שר החינוך שיתקצב את בניית בתי הספר וגני הילדים ביישובים? ממשלה עם מרצ תגשר על הפערים שכל שנה משלימה ממשלת ישראל? בחיים האמיתיים לימודים מתחילים ב-1 בספטמבר, ואם אתה עוצר - אז אין כיתות, אין פיתוח ואין מקום לילדים.
לפני כמעט שנה הגענו להסכמות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו סביב הסדרת ההתיישבות הצעירה. לקח זמן לממשלת הימין ולנתניהו לגבש את העמדה הנכונה בסוגיה. כעת יש כמעט 80 חברי כנסת שתומכים בהסדרת ההתיישבות הצעירה ל-20 אלף אזרחים נאמנים בעלי חובות וחסרי זכויות. ממשלת בנט ודאי לא תסדיר אותם. הם ימשיכו להיות אזרחים ישראלים סוג ד' בעוד מטר מולם הבנייה הפלסטינית תלך ותתעצם.
ישראל גנץ יור מועצת בנימיןישראל גנץ יור מועצת בנימין
הערבים לא יחכו לממשלה שרוצה להכריז על הקפאת מצב פוליטי. הם ימשיכו עם האיחוד האירופי להשתלט על השטח ויקבעו עובדות בלתי הפיכות. הרשות הפלסטינית תכבוש בשיטתיות את יהודה ושומרון ותקים דה פקטו מדינה פלסטינית בלב הארץ. ממשלת ימין בכוחות משותפים תוכל לעצור את זה ולהביא את מדינת ישראל להתמודדות עם התופעה החמורה. ממשלה של העבודה, יש עתיד ומרצ תהיה בצד השני של המתרס.
טענות נגד ממשלת הליכוד ונתניהו שלא קידמו תמיד את טובת ההתיישבות הן לגיטימיות, וכאמור, גם אני שותף לחלקן. אך התשובה לכך לעולם לא תוכל להיות הפקדת מדיניות ישראל ביד אלה שמבקשים לפרק את המפעל הציוני הזה ושיעשו הכול כדי לתקוע מקלות בגלגליו. הם יצליחו לעשות זאת בלי תוכנית מדינית גדולה לגירוש יהודים. הם רק ייתנו לכדור שהורם לאוויר ליפול, וזה מספיק. ואקום יש רק במעבדה, לא בחיים עצמם.
  • ישראל גנץ הוא יו"ר מועצת מטה בנימין
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.co