חמישה ימים אחרי תחילת מבצע "שומר החומות", ממדי הפגיעה בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי מתחילים להתבהר. לפחות עשרה בכירים בארגוני הטרור חוסלו השבוע, ובצה"ל ניסו מספר פעמים לחסל גם מפקדים בכירים בחמאס – אך הם יצאו ללא פגע.
תקיפת צה"ל ברצועת עזה במהלך המבצע

בין הבכירים שנפצעו ושרדו את ניסיונות החיסול – רפעא סלאמה - מפקד חטיבת חאן יונס, מוחמד סינוואר – ראש כוח האדם בזרוע הצבאית, ראשי מטות האימונים – חכאם יוסף וראאד סלאח, וראש מטה המבצעים בחמאס, עז א-דין חדאד.
ראש הזרוע הצבאית של חמאס, מוחמד דף, שרד בעבר מספר ניסיונות חיסול, כולל במבצע צוק איתן. בחלקם הוא נפצע קשה, אך לבסוף התאושש, ורק לאחרונה איים באופן חריג כי ישראל תשלם מחיר על האירועים בשייח ג'ראח ובהר הבית.
6 צפייה בגלריה
מוחמד דף
מוחמד דף
מוחמד דף. ניצל כבר ממספר ניסיונות חיסול
לפחות עשרה בכירים בארגוני הטרור חוסלו השבוע, לצד 100 פעילים בדרגות שונות שסוכלו בתקיפות ועוד עשרות רבות שנקברו במנהרות שהושמדו. בכיר בצה"ל אמר על ניסיונות החיסול: "תחושת החסינות של הצמרת נפגעה לאור ריבוי הסיכולים. קיים חוסר אמון במפקדות".
באמ"ן מעריכים שחמאס שלף או ניסה עד כה את מרבית "הפתעותיו", כולל רקטות עתירות המשקל שנורו לעוטף עזה.

צה"ל ידע על הכוונה לשגר טילים לירושלים

בתוך כך, לאגף המודיעין של צה"ל נודע ביום שני על הכוונה לירות מטח רקטות על ירושלים, זאת בתגובה לריקוד הדגלים המסורתי שתוכנן לשעות הערב של אותו היום. ההתרעה על הירי כללה גם הערכה של כמות הרקטות, ובהתאם בוצעו הכנות של כיפת ברזל, שיירטה חלק מהשיגורים, וכן צעדי תקיפה רחבים שהוכנו בחיל האוויר.
בית שנפגע מהמטח לכיוון ירושלים
(צילום: אלי מנדלבאום)

המידע על הירי המתוכנן הועבר לראש הממשלה בנימין נתניהו, עם המלצה לכל הפחות לצמצם את האירוע הנפיץ, שהתמזג עם המהומות בהר הבית, שער שכם ושייח ג'ראח.
במשטרה התעקשו לאורך היום כי ניתן בכל זאת לקיים את האירוע השנתי ברחובות העיר העתיקה, ורק בלחץ של שב"כ וצה"ל, שנגרר לתוך אחר הצהריים של יום שני, נתניהו הורה לשנות את התוואי. מלבד הפוטנציאל הנפיץ של האירוע, באמ"ן חששו מכך שישנם עשרות אלפי בני אדם בשטח פתוח, בזמן שצפוי מטח רקטות לבירה.
עימותים בהר הבית

לאורך כל החודש האחרון הציפו באמ"ן את המשמעויות הנפיצות מאירועי שייח ג'ראח, הצבת המחסומים בשער שכם, ופריצות המשטרה להר הבית – כגורמים שיבעירו את הזירה העזתית. גם העובדה שאבו מאזן ביטל את הבחירות, שבהן חמאס צפוי היה לחזק את כוחו ביהודה ושומרון, חיזקה את ההערכה שחמאס מוכן לשלם את מחיר ההסלמה בירי חריג על ירושלים. כך גם הוסבר לדרג המדיני.
הקריאה למוחמד דף "להציל את ירושלים" זוהתה כאותנטית מהשטח, ולכן הועברה לידיעת מקבלי ההחלטות. הדבר בעבע במשך חודש ימים. לכן גם הרמטכ"ל ביטל את ביקורו בארה"ב ולדרג המדיני הובהר שוב ושוב – אדי הדלק באוויר, ונדרש רק נפץ קטן להבערת המצב.

מתקשים לתרגם לציבור את ההישגים הצבאיים

בצה"ל מתקשים לתרגם לציבור את ההישגים עד כה מול חמאס, אך באמ"ן מדברים על השמדת העתודה של ארגוני הטרור ברצועה, ביכולת ייצור הרקטות ואמצעי הלחימה, ועם נזקים שייקח חודשים עד שנים לתקן ולחזור ליכולות שהיו עד לפני פחות משבוע.
חלק מהנזקים גם בלתי הפיכים, כמו חיסול מומחי ידע ומהנדסי פיתוח רקטות, בהם ג'מאל זבדה וג'מעה טוכלא – האחראים על התעשייה הצבאית ברצועה. הם היו מעורבים גם במהלכים האופרטיביים של ארגוני הטרור.
6 צפייה בגלריה
מטח הרקטות לעבר אשקלון בעקבותיו גבר נפצע קשה
מטח הרקטות לעבר אשקלון בעקבותיו גבר נפצע קשה
מטח רקטות מהרצועה
(צילום: טל שחר)
לחמישה מתוך 19 הגדודים המרחביים של חמאס נשללה כמעט לחלוטין יכולת הלחימה במנהרות. כך קרה גם הלילה במבצע קרקעי-אווירי משולב, שכלל השמדת קילומטרים רבים של מנהרות לחימה והגנה בצפון הרצועה.
באמ"ן מעריכים כי כל תפיסת הלחימה של חמאס במנהרות, כממד עיקרי שהיה לארגון, התערערה. באגף המודיעין מעריכים כי אם הלחימה תימשך הממד הזה יישלל לגמרי ולא רק יתערער.
המנהרות שימשו גם כמפקדות ראשיות, עמדות ירי רקטות ומעברי תמרון בלחימה. בעקבות כך, עשרות רבות של פעילי טרור ובכירים עברו למנהרות ונקברו בהן אחרי התקיפות.
6 צפייה בגלריה
הריסות בעזה
הריסות בעזה
מנהרה שקרסה בעזה. אם הלחימה תימשך ממד הלחימה במנהרות ישלל לגמרי בחמאס
(צילום: AFP)
עם זאת, באמ"ן התקשו לאתר את מרבית המשגרים של הרקטות ארוכות הטווח. לפי הערכות מודיעיניות, בתחילת המבצע היו כ-14 אלף רקטות ברצועת עזה. עד כה שוגרו כ-2,000 והושמדו קרוב ל-700 בתקיפות יזומות.
מבחינת רקטות ארוכות טווח שמגיעות לגוש דן, לחמאס היו תוכניות למהלומות ירי באמצעותן בהיקף של 100-150 שיגורים במהלומה. כך עשה חמאס כבר פעמיים מתחילת המבצע, אך ביומיים האחרונים פחתה כמות השיגורים. אתמול בצהריים, למשל, נורו 25 רקטות לעבר תל אביב. באמ"ן מעריכים כי ארסנל הרקטות ברצועה יספיק, לפי תוכניות חמאס, ללחימה של עד 60 ימים.

ניתן לממש הישגים בלי כניסה קרקעית

בצה"ל מנצלים היטב את האשראי שניתן להם מהדרג המדיני, אך באותה מידה מזהים כבר את האפשרות לסיים את המבצע עם ההישגים הצבאיים הרבים שהושגו עד כה, לפני שאירוע בודד עם הרוגים ישראלים רבים יוביל להרחבת המערכה ולהארכתה בשבועות רבים. חמאס מצידו העביר שוב ושוב מסרים לישראל שהוא מעוניין בנצירת האש.
באמ"ן ימליצו לדרג המדיני בסוף העימות לנצלו להגעה להסדרה משמעותית ברצועה, בצעדים אזרחיים שיגדילו את מחיר ההפסד בעזה מהסלמה נוספת.
6 צפייה בגלריה
צה"ל בגבול רצועת עזה
צה"ל בגבול רצועת עזה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
(צילום: AFP)
צה"ל מבחינתו נערך לעימות נרחב וממושך. כך או כך, במטכ"ל מתרבים הקולות, ולא רק בקרב לובשי המדים התכולים של חיל האוויר, כי ניתן לממש את ההישגים הנדרשים ללא כניסה קרקעית לרצועה. זאת באמצעות המשך המהלומות מהאוויר לצד הפעלת כוחות חי"ר, שריון ותותחים מהצד הישראלי של הגבול, במבצעי גירוי, חשיפה ותקיפת מחבלים, כפי שהיה גם הלילה.
באמ"ן לא רואים סימנים לכך שחיזבאללה או כוחות קודם האיראנים יצטרפו למערכה כהזדהות עם הפלסטינים, זולת המשך הליבוי ביהודה ושומרון והירי הסמלי של שלוש רקטות אמש מדרום לבנון לחופי הגליל המערבי, על ידי ארגון פרו-פלסטיני.