הפרלמנט באיראן אישר היום (ג') בקריאה ראשונה הצעת חוק שתשים סוף לפיקוח האו"ם על מתקני הגרעין שלה ותחייב את הממשלה להגביר את העשרת האורניום אם המעצמות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין לא יספקו הקלות בסנקציות עליה.
3 צפייה בגלריה
קריאות מוות לאמריקה פרלמנט איראן
קריאות מוות לאמריקה פרלמנט איראן
"מוות לאמריקה ולישראל" אחרי ההצבעה. הפרלמנט האיראני, ארכיון
(צילום: EPA)
החקיקה מקודמת בעקבות חיסול מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה בסוף השבוע. הצעת החוק צריכה לעבור עוד כמה שלבים עד לאישורה, אך המנהיג העליון עלי חמינאי הוא הגורם המכריע בכל הנוגע למדיניות הגרעין.
סוכנות הידיעות הרשמית IRNA דיווחה כי 251 מחוקקים מתוך 290 הצביעו בעד הצעת החוק. לאחר ההצבעה רבים מהם החלו לקרוא: "מוות לאמריקה!" ו"מוות לישראל!".
הלוויית המדען שחוסל, אתמול

הצעת החוק תקציב למדינות אירופה שלושה חודשים להקל בסנקציות בתחום הנפט והגז ולחדש את גישתה של איראן למערכת הבנקאות הבינלאומית. ארה"ב הטילה סנקציות משתקות על טהרן לאחר שהנשיא דונלד טראמפ פרש באופן חד צדדי מהסכם הגרעין ב-2018, מה שהביא לשורה של הסלמות בין הצדדים.
ללא הקלה בסנקציות, הצעת החוק תביא לכך שהמשטר יחדש את העשרת האורניום ל-20% - מתחת לסף הדרוש לנשק גרעיני אך גבוה מזה הנדרש לשימוש אזרחי. בנוסף, יותקנו צנטריפוגות חדשות במתקן הגרעין בנתנז ובאתר התת קרקעי בפורדו.
3 צפייה בגלריה
 מוחסן פחריזאדה
 מוחסן פחריזאדה
פחריזאדה. הצעת החוק מקודמת בעקבות החיסול
דובר ממשלת איראן עלי רביעי הודה היום במגבלותיה של גישה כזו, ואמר כי נושא הגרעין נמצא בסמכות המועצה העליונה לביטחון לאומי, ו"איש אינו יכול לעבוד על זה באופן עצמאי". הנשיא חסן רוחאני, מתון יחסית, עומד בראש המועצה, תחת המנהיג העליון.
הצעת החוק הוגשה לראשונה לפרלמנט באוגוסט אך תפסה תאוצה מחדש לאחר חיסול פחריזאדה, שעמד בראש תוכנית שלטענת ישראל והמערב הייתה פעולה צבאית שבדקה את כדאיות פיתוח הנשק הגרעיני. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמרה כי "התוכנית המובנית" הסתיימה ב-2003. סוכנויות הביון האמריקניות הסכימו עם הערכה זו בדו"ח משנת 2007.
3 צפייה בגלריה
האורניום יועשר לרמה של 20% ויותקנו צנטריפוגות חדשות. מתקן הגרעין בנתנז
האורניום יועשר לרמה של 20% ויותקנו צנטריפוגות חדשות. מתקן הגרעין בנתנז
האורניום יועשר לרמה של 20% ויותקנו צנטריפוגות חדשות. מתקן הגרעין בנתנז
(צילום: AP)
כמה גורמים איראנים טענו כי ייתכן שסוכני סבא"א, שבדקו בשנים האחרונות באופן קבוע את מתקני הגרעין באיראן כחלק מההסכם מ-2015, העבירו מידע מודיעיני למתנקשים בפחריזאדה. גורם איראני בכיר אמר אתמול כי ארגון אופוזיציה חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל בחיסול המדען.
איראן החלה לחרוג בפומבי מרמות העשרת האורניום שנקבעו בהסכם הגרעין לאחר שארה"ב החזירה את הסנקציות. כיום היא מעשירה את מלאי האורניום הגדל שלה עד לרמה של 4.5%. זה עדיין נמוך בהרבה מ-90% הנחוצים לנשק גרעיני, אם כי מומחים מזהירים כי לאיראן יש מספיק אורניום מועשר ברמה נמוכה בכדי לעבד מחדש את הדלק לשתי פצצות אטום לפחות, אם תחליט לעשות זאת.