טרם יבשה הדיו ממכתב ההתפטרות שהגיש אתמול גדעון סער ליו"ר הכנסת, וכבר ניתן היה להרגיש במערכת הפוליטית את הטלטלה מהחלטתו לפרוש מהליכוד ולהקים מפלגה חדשה: על רקע המפץ הפוליטי בימין והסקרים הראשונים שמנבאים לליכוד מכה בעקבות המהלך, בכירים במפלגה וגורמים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו החליטו לחשב מסלול מחדש.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ו גדעון סער
בנימין נתניהו ו גדעון סער
בנימין נתניהו וגדעון סער
(צילום: אבי מועלם, יואב דודקביץ)
בכירים בליכוד טענו אמש כי מתנהלים מגעים שקטים על אש קטנה עם כחול לבן כדי לנסות להגיע לפשרה ולדחות את הבחירות. אך לא נותר להם זמן רב לעשות זאת: ועדת הכנסת אישרה אתמול בקריאה ראשונה את פיזור הכנסת. המשמעות: אם החוק יעבור לפני 23 בדצמבר - המועד האחרון להעברת התקציב - הבחירות ייערכו כבר ב־16 במרץ.
גם בליכוד וגם בכחול לבן מבינים עכשיו שכנראה מדובר בתרחיש לא אופטימלי מבחינתם. לדברי הגורמים בליכוד, השינוי במפה הפוליטית בעקבות החלטתו של סער להתמודד על ראשות הממשלה מול נתניהו, כמו גם תוצאות הסקרים הראשוניים שפורסמו אמש והתזוזות בגושים, מציבים את נתניהו וגנץ במצב רע לקראת הבחירות הבאות: גנץ וכחול לבן צפויים להתרסק, ואילו נתניהו עלול לאבד את הרוב בכנסת לטובת מועמד אחר לראשות הממשלה שיקבל 61 ממליצים - למשל בנט או סער. "יש לנו הרבה מה להפסיד אם הולכים לבחירות", הודה בכיר בליכוד. "נתניהו לוקח הימור גדול אם הוא לוקח אותנו עכשיו לבחירות".
גם נתניהו השמיע אתמול מסר פייסני. "אמרתי פעם אחר פעם שאנחנו נגד הבחירות והצבענו בהתאם, ואני חושב שאין שום סיבה ללכת לבחירות בעת הזו", אמר. "אם כחול לבן יפסיקו להיות אופוזיציה בתוך הקואליציה אני חושב שאפשר למצוא דרך למנוע את הבחירות". הוא אמנם סירב להתייחס לחוק שיעגן את הרוטציה אך דאג להותיר את הדלת פתוחה לפשרה: "נמצא את הדרך".
גורמים בכחול לבן הכחישו את הטענה כי מתנהל שיח עם הליכוד כדי למנוע בחירות. "יש לי הערכה שהליכוד לא יאחר להציע לנו הצעת פשרה כדי לדחות את הבחירות, כמו תיקוני חקיקה שיאפשרו להעביר את התקציב תמורת הסדר רוטציה כלשהו", העריך גורם המקורב לגנץ. שניים מבכירי הליכוד אף סיפרו על הצעה שמסתובבת בין בכירי הליכוד וכחול לבן: דחיית הבחירות, אישור תקציב דו-שנתי ל-21-20', הארכת כהונת הממשלה לארבע שנים במקום שלוש שנים — וכתוצאה גם דחיית הרוטציה בחצי שנה, כך שגנץ יוכל להיכנס לתפקיד ראש הממשלה במאי 2022 במקום בנובמבר 2021.
האם גנץ יוכל לסמוך הפעם שנתניהו יכבד את הרוטציה המאוחרת אם לא טרח לכבד את הרוטציה הקרובה? לדברי הגורמים, הרוטציה תהיה מעוגנת בחקיקת ברזל כך שאם תקציב המדינה לא יאושר על פי החוק והכנסת תתפזר - גנץ יעבור לכהן כראש הממשלה בפועל. בליכוד הכחישו את ההצעה הזו, אך אין ספק כי נתניהו נמצא בדילמה: האם למנוע בחירות עכשיו במחיר של קיום הרוטציה עם גנץ או ללכת לבחירות שהן בבחינת "הלא נודע" מבחינתו? "נתניהו מבין שברגע הראשון שהוא יעזוב את בלפור הוא כבר לא ישוב לשם יותר בחייו", אמר גורם פוליטי, "ולכן הוא מתלבט אם לקחת את הסיכון בבחירות במארס או להיפרד סופית מכהונת ראש הממשלה ברוטציה עם גנץ".
הודעתו של גדעון סער על התמודדות מול נתניהו בגוף פוליטי חדש
(צילום: קונטקט)

מי שעשוי להשפיע על החלטתו בעניין הוא, כאמור, סער. "אני מתכוון לחזור לכנסת ה-24 בראש גוף פוליטי גדול שיחליף את השלטון", הבטיח. נתניהו לא נותר אדיש לנסיקתו של סער בסקרים, ודאג לעקוץ אותו במסיבת העיתונאים שקיים אמש. "גדעון סער התמודד איתי לפני פחות משנה לראשות הליכוד והוא הובס ברוב גדול מאוד. רוב מצביעי הליכוד נתנו את אמונם בי, רוב עצום. ומאז גדעון סער, אתם רוצים את האמת? בסקרים הפנימיים של הליכוד הוא הידרדר לעשירייה השנייה. אז בשעה שאני עסוק להביא חיסונים ובעצם מזור לאזרחי ישראל, יש כאלה שעסוקים להביא מזור, להציל את הקריירה הפוליטית שלהם". נתניהו הוסיף וטען כי "יש רק דבר אחד שלי אין, אין לי את החיבוק החם של אלה שרוצים למנוע ממשלת ימין. את זה מקבלים ליברמן, בנט, ועכשיו חיבוק ענק לסער. ואני חושב שהוא לא אכזב, הוא וחבריו נמנעו מהצבעה שהייתה אמורה להגן על חוק הלאום ולכן זה אומר לך הרבה לאיזה מחנה הוא שייך".
סער לא נותר חייב והכחיש כי נמנע מההצבעה שעברה אתמול בקריאה טרומית. "נתניהו נראה לחוץ מאד, אבל זאת לא סיבה לשקר", צייץ סער. "אני לא נמנעתי היום בשום הצבעה. להיפך: הצבעתי נגד. מצד שני, חבל שנתניהו בחר היום לברוח מההצבעה החשובה על חוק משאל עם להגנת ההתיישבות ביהודה ושומרון".
אף שבליכוד איש לא הודיע עדיין על הצטרפות לסער, לרבות הח"כים יואב קיש, שרן השכל ומיכל שיר שבעבר תמכו בו, הוא כן זכה לחיזוק ראשון: כפי שנחשף אתמול ב"ידיעות אחרונות", השר יועז הנדל ויו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ צביקה האוזר, חברי סיעת "דרך ארץ", שפרשו מהברית עם כחול ולבן, הודיעו על הצטרפות למפלגתו החדשה. עד כה רק ראשי הערים של רמת גן ואילת, כרמל שאמה הכהן ומאיר יצחק לוי תמכו בגלוי בסער.
טלטלה נוספת בשורות הקואליציה הורגשה אתמול לאחר שגם חוק השוויון — שכחול לבן קידמה בניגוד לעמדת הליכוד — עבר בקריאה טרומית. ברוב דחוק של 56 ח"כים מול 54 הצעת החוק, שנתקלה בהתנגדות חריפה מצד החרדים ומפלגות הימין, עברה בכנסת. המשמעויות לתיקון החוק: שוויון לקהילה הגאה, נישואים אזרחיים והרחבת סמכויות בג"ץ.