4 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה מוחמד בן זייד  מוחסן פחריזאדה
המלך עבדאללה מוחמד בן זייד  מוחסן פחריזאדה
המלך עבדאללה ושליט האמירויות בן זייד
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
איחוד האמירויות וירדן גינו אמש (ראשון) את חיסול מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, שתואר כ"אבי הפצצה האיראנית", וקראו להפגין איפוק מרבי כדי למנוע הסלמה בין הצדדים. ראש אגף התקשורת במשרד החוץ האמירתי, הינד אל עותייבה, מסרה כי "איחוד האמירויות מגנה את פשע החיסול של מוחסן פחריזאדה וקוראת לכל הצדדים להימנע מלגרור את האזור לרמות חדשות של חוסר יציבות ולאיום על השלום".
גם עומאן ועיראק יצאו נגד הפעולה בסוף השבוע. שר החוץ של עומאן, בדר אל-בוסיידי, שוחח עם מקבילו האיראני מוחמד זריף והביע את תנחומיו על מות המדען. "עומאן מגנה את הפעולה שמנוגדת לחוק הבינלאומי וההומינטרי", אמר.
4 צפייה בגלריה
איראן מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חוסל חולקים לו כבוד ב טהרן ב 28 נובמבר
איראן מוחסן פחריזאדה מדען גרעין חוסל חולקים לו כבוד ב טהרן ב 28 נובמבר
הלוויית המדען פחריזאדה, אתמול
(צילום: AFP)
בתוך כך, שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית היוצא, ג'ארד קושנר, ימריא יחד עם יועציו לסעודיה, שם ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן על רקע החשש מנקמה איראנית. משם ימשיך קושנר לסדרת פגישות גם בקטאר.
לאחר שמשרד ההגנה האיראני הודיע כי יש לו "קצה חוט" על המעורבים בחיסול המדען, בדיווחים לא רשמיים באיראן פורסמו תמונות של ארבעה גברים שהיו מעורבים לכאורה בחיסול, אך אף גורם רשמי לא אימץ את הדיווחים.
4 צפייה בגלריה
החשודים במעורבות בחיסול
החשודים במעורבות בחיסול
התמונות שפורסמו
האיראנים פרסמו אמש גם פרטים נוספים על החיסול הדרמטי. לפי דיווח בסוכנות הידיעות "פארס", בבוקר יום שישי יצאו שלושה רכבי ביטחון לכיוון העיר אבסארד שממזרח לטהרן. רכב האבטחה המוביל התנתק בשלב מסוים מיתר השיירה - מרחק כמה קילומטרים מזירת החיסול - כדי לסרוק אחר פעולות חשודות. זמן קצר לאחר מכן נשמעו יריות.
היריות נורו לעבר הרכב שבו שהה מדען הגרעין כדי למשוך את תשומת לבו. פחריזאדה יצא מהרכב ואז נפתחה לעברו אש כבדה ממכונת ירייה שנשלטה מרחוק והוצבה על-גבי רכב מסחרי קטן מדגם "ניסאן", שעמד במרחק של כ-150 מטרים מרכבו של פחריזאדה. מדען הגרעין נפצע במותן ובגב ולאחר מכן נקבע מותו. גם שומר הראש שלו נפגע מהירי. לאחר מכן פוצץ רכב ה"ניסאן" בהפעלה מרחוק. מחקירה ראשונית עלה כי בעלי רכב ה"ניסאן" עזב את איראן בדיוק לפני שנה - ב-29 בנובמבר 2019.
בהמשך לאזהרת מסע שפורסמה לפני כמה שבועות במטה לביטחון לאומי לנוסעים לאיחוד האמירויות ולבחריין, החיסול של פחריזאדה מעלה חשש מפגיעה בישראלים שישהו במדינות המפרציות.
4 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
רכבו המשוריין של פחריזאדה
(צילום: AFP)
בחודש הקרוב, לפי ההערכות, צפויות להמריא יותר מ-60 טיסות מישראל לדובאי. בשבועות הקרובים צופים במטה שאלפי ישראלים יבקרו במפרץ למטרות תיירות ועסקים בנוסף לאלפים שכבר נמצאים באבו דאבי ובדובאי בימים אלה. במטה ציינו כי "לאור נוכחות ופעילות התארגנויות טרור, מתקיימים סיכונים ממשיים לביטחונם של אזרחי ישראל המבקרים/שוהים באיחוד האמירויות הערביות".
גם חברת התעופה של הנסיכות, "גולף אייר", מתכננת להוציא טיסות לנתב"ג, אולם בשלב זה טרם הוכרז מועד לפתיחת הקו. כבר בימים אלה אלפי ישראלים נמצאים בדובאי ובאבו דאבי, רובם הגיעו לשם בטיסות המסחריות הראשונות של חברת "פליי דובאי", שהשיקה ביום חמישי האחרון קו סדיר הכולל שתי טיסות ביום. בחברה יעלו כבר בשבוע הבא את מספר הטיסות לשלוש ביום. מחר אמורה "ישראייר" לפתוח את קו הטיסות שלה לדובאי, עם שתי טיסות סדירות מדי יום בנוסף לטיסות צ'רטר עבור סוכני נסיעות, וביום רביעי תצטרף אליה חברת ארקיע עם שתי טיסות יומיות סדירות, ומתוכנן להוסיף טיסות צ'רטר לקבוצות.
ביום רביעי הבא, 9 בדצמבר, אמורה גם "אל על" להצטרף ללוח הטיסות לדובאי עם הפעלת שלוש טיסות סדירות פעמיים בשבוע בנוסף לשתי טיסות בשאר הימים וב-30 בדצמבר תשיק חברת ישראייר את טיסותיה הראשונות למנאמה, בירת בחריין. בחודש הראשון מתוכננות שתי טיסות שבועיות ובהמשך המספר צפוי לגדול.
פורסם לראשונה: 23:41, 29.11.20