הצפיפות באוטובוסים ברחבי הארץ שוברת שיאים
(צילום: אסף זגריזק, ארגון 15 דקות )

אחרי שבשבוע שעבר הוסרה הגבלת התפוסה בתחבורה הציבורית - לראשונה מפרוץ משבר הקורונה לפני יותר משנה - אז, בשל ההגבלות, לא הורשו נהגים להתיר לנוסעים לעלות לאוטובוסים כשהתפוסה הגיעה ל-75%, ולכן רבים מהם נאלצו להמתין זמן רב בתחנה בציפייה לאוטובוס אחר שיגיע.
כדי לספק מענה לכך, הנחה משרד התחבורה את החברות המפעילות לתגבר באוטובוסים נוספים, אך פעמים רבות גם זה לא עזר: התקנות לא נאכפו והאוטובוסים נותרו דחוסים. עם הסרת הגבלה התפוסה, שמעולם לא נאכפה כראוי, ועם חזרת המשק לשגרה - הצפיפות באוטובוסים בולטת ביתר שאת. עם זאת, כפי שדווח באתר "שקוף", משרד התחבורה הורה לבטל את התגבורים שהיו יכולים להקל על המצב גם כעת - כשהצפיפות באוטובוסים גוברת והולכת.
3 צפייה בגלריה
צפיפות באוטובוסים, קו 236
צפיפות באוטובוסים, קו 236
"החנק והדחיסות בלתי נסבלים". צפיפות בקו 236 אור יהודה
כמו כן, יוצין כי בהנחיה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למפעילי האוטובוסים נקבע כי "על מנת לאפשר חזרה לשגרה באופן מדורג, עד מוצאי שבת, 22 במאי, תתאפשר הפעלת קבלני משנה לפי ההסדרים המיוחדים שנקבעו, לטובת ביצוע תגבורים בהתאם לצורך".
אם כך, לאחר התאריך הנקוב האפשרות להפעיל קבלני משנה שיתגברו את שירות התחבורה הציבורית תרד מהפרק. אמנם חלק מהחברות המפעילות כלל לא השתמשו באפשרות זו, אך אחרות מתריעות מפני עומסים כבדים בתחבורה הציבורית שאיתם יצטרכו להתמודד בעצמן - דבר בעל השלכה תקציבית לא קטנה.
3 צפייה בגלריה
צפיפות באוטובוסים, קו 172
צפיפות באוטובוסים, קו 172
"תמיד היה צפוף, אבל כבר כמה שבועות שהמצב מחמיר". קו 172 תל אביב
(צילום: אסף זגריזק )
במשרד התחבורה טוענים שעם הסרת ההגבלות אין צורך עוד לתגבר את הקווים, אך תיעוד של נסיעות מרחבי הארץ וחוויותיהם של נוסעים ונהגים מעידים אחרת - האוטובוסים עמוסים לעייפה ונוסעים נדחסים בהם, כפי שתיאר אחד מהם, "כמו סרדינים". אוראל סיפר שאתמול בקו 236 מתל אביב לאור יהודה היו "עומסים חריגים שאני לא זוכר כמותם. זה פשוט היה נורא - המון אנשים בצפיפות".
"בעיקרון תמיד צפוף בתחבורה הציבורית", סיפר בנימין מיפו. "אבל כבר כמה שבועות שזה הגיע לרמה שהדלת נפתחת ואני עולה ומנסה למצוא מקום בעמידה. לרוב זה יהיה צמוד לדלת; וגם זה במקרה שהנהג עוצר בכלל ופותח את הדלתות, ואם אני מצליח להידחף ולעלות".
כמו סרדינים: הישראלים באוטובוסים העמוסים
(צילום: שחר גולדשטיין, אבי חי)

גם בירושלים המצב דומה. "קו 33 כל כך דחוס ומלא, שזה גורם לנהג להיות חסר סבלנות ועצבני כלפי הנוסעים, להותיר נוסעים בתחנה כי האוטובוס דחוס ומפוצץ, לנזוף בנוסעים, לנהוג במהירות מופרזת ועוד", סיפר גדעון הלפמן, שמשתמש תדיר בתחבורה הציבורית. "אני נוסע בקו הזה מדי יום בשעה שמונה בבוקר".
"החנק והדחיסות בלתי נסבלים", הוא הוסיף, "והנוסעים כועסים ודחוסים. בבוקר יש מחנק וריח זיעה, אז אפשר רק לדמיין מה מצב הריח בצהריים ועוד בימי שרב. הצפיפות בלתי נסבלת, האוטובוס כמעט כל יום מאחר ולעתים אף כלל לא מגיע, ובזה שאחריו המצב אף מחמיר". הלפמן טוען כי הוא פנה למשרד התחבורה בבקשה לתגבור הקו, אך הוסיף בייאוש: "אפילו לא טרחו לענות לי".
3 צפייה בגלריה
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה בתל אביב
קו 2 בשוק התקווה תל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
ביום חמישי האחרון, עם הסרת ההגבלות, אולפן ynet העביר בשידור חי את הנסיעה בקו 1 מבת ים לפתח תקווה. הקו היה כה צפוף עד שהנהג התקשה לסגור את הדלתות, ונאלץ לבקש מהנוסעים ברמקול להתרחק מהיציאה. מרינה מבת ים, שהייתה בדרכה לעבודה, אמרה בתסכול: "זה לא בסדר העומסים האלה. רק עכשיו התחסנו וירדה התחלואה. אני לא מסכימה לשבת באוטובוס כזה עמוס, אבל אין לי ברירה; ביטלו לי רכבת ונאלצתי לעלות לאוטובוס. זה לא נעים לנסוע ככה".
העומסים והצפיפות בתחבורה הציבורית הם עוד סממן של משבר התחבורה בישראל, שמשתקף גם בעומסי התנועה והפקקים בכבישים. למרות העומס בכבישים, ישראלים רבים נרתעים מלעבור להשתמש בתחבורה ציבורית בגלל רמת השירות הירודה בה.
תחנות הרכבת והאוטובוסים
(צילום: ליהי קרופניק, אסף זגריזק )

מארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" נמסר כי על סמך תלונות הנוסעים, "סוגיית הצפיפות היא מהגורמים המרכזיים שגורמים לנוסעים לוותר על הנסיעה באוטובוסים". בארגון הוסיפו: "הסכנה הבריאותית שבצפיפות הגדולה עדיין מטרידה נוסעים רבים. על משרד התחבורה לדאוג לתגבור האוטובוסים כדי לאפשר לנוסעים להגיע ליעדם בבטיחות ובכבוד".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "תגבור קווי האוטובוסים נדרש בשל הגבלת תפוסת הנוסעים בתחבורה הציבורית ל-75% בלבד. עם הסרת הגבלות התפוסה בשבוע שעבר על ידי משרד הבריאות, וחזרה לתפוסה מלאה, לא נדרש עוד תגבור של הקווים. יודגש כי משרד התחבורה עורך ניטור ובקרה באופן שוטף בתפוסת הנוסעים, מתגבר ומרחיב את שירותי התחבורה הציבורית בהתאם לביקושים בפועל.