ח"כ דיין: "שאשא ביטון - בת מעל"
(צילום: דוברות הכנסת)

ועדת הכנסת בראשות איתן גינזבורג דנה היום (שני) בפניית יושב ראש סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שדרש להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת מהסיעה. בתום דיון סוער, שבמהלכו השתמשו חברי הליכוד עוזי דיין ואסנת מארק במילים קשות נגד שאשא ביטון, החליט זוהר למשוך את הבקשה וטען: "לא התנהל דיון שיפוטי, אלא פוליטי. אלך עם זה לוועדת הבחירות". מנגד, לטענת ח"כ גינזבורג, "הדיון היה ענייני, והסתמן רוב לשלילת הבקשה".
6 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
"חתומה עם הליכוד רק לכנסת ה-23". שאשא ביטון
(צילום: קובי קואנקס)
6 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
"היא נשארה בשביל המשכורת". אסנת מארק
(צילום: דוברות הכנסת )
6 צפייה בגלריה
מילים קשות. עוזי דיין
מילים קשות. עוזי דיין
מילים קשות. עוזי דיין
(צילום: מוטי קמחי)
חברת הכנסת שאשא ביטון חברה לליכוד דרך מפלגת כולנו שבראשה עמד משה כחלון, ואינה נחשבת לחברת המפלגה ולא התפקדה אליה. תחת תפקידה כיו"ר ועדת הקורונה היא ביטלה כמה פעמים את החלטות הממשלה השונות להתמודדות עם המגפה, ספגה ביקורת רבה בסיעתה ואף איומי הדחה - עד שבסופו של דבר נלקחו מהוועדה הסמכויות והועברו לוועדת חוקה, חוק ומשפט. לאחרונה הודיעה שאשא ביטון על הצטרפות למפלגה החדשה של גדעון סער, ובעקבות זאת דורשים בליכוד שתתפטר מהכנסת הנוכחית שבה היא נחשבת לחברת הסיעה.
בתחילת הדיון טען ח"כ זוהר כי "אין לבקשה שום מרכיב פוליטי. היום זה קורה בליכוד, מחר זה יכול לקרות בסיעה אחרת - חבר כנסת יחליט לפני הבחירות שהוא הולך עם מישהו אחר, לא יתפטר מהכנסת וזה לא ייחשב לו כפרישה. להסכמים לא תהיה שום משמעות וערך, ובפעם הבאה יהיו כאן מעברים כמו במערב הפרוע".
לטענת זוהר, "כל הדברים שאסור לעשות בניגוד לתקנון הכנסת נעשו כאן. היא הודיעה בפומבי על תמיכה במועמד אחר. גדעון סער, שרן השכל ועפר שלח התנהגו באחריות ופרשו מהכנסת מתוך הבנה שהדבר שומר על המבנה החוקתי. שאשא ביטון צריכה לפרוש וזה לא משתמע לשתי פנים".
6 צפייה בגלריה
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
גדעון סער
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ שאשא ביטון, מנגד, השיבה: "אני אכן חתומה עם מפלגת הליכוד על הסכם לכנסת ה-23. תוקף ההסכם עם מפגלת כולנו תקף עד סוף הכנסת הזו, והיה ברור לשני הצדדים שהוא מחייב רק לגביה. בבחירות לכנסת ה-24 אני יכולה להתמודד מטעם איזו מפלגה שאני רוצה. לא התפקדתי ולא הייתי חברת ליכוד, והליכוד הודיע לי מראש שלבחירות לכנסת ה-24 הם לא מחויבים לי - אז למה שלא אוכל להתמודד מטעם איזו מפלגה שארצה?".
"הקפדתי להגיע לכל ישיבות הסיעה, הצבעתי בהצבעות אי אמון עם הסיעה ועמדתי במליאה גם כשהכפישו אותי בכל מקום", הוסיפה. "מעולם לא דיברתי רעה על הליכוד וחבריו וסירבה להגיב על ההתנהגות שלהם כלפיי עד לרגע שבו הודעתי שבכנסת הבאה אתמודד מטעם מפלגה אחרת. חברי הליכוד יצאו לתקשורת פעם אחר ופעם ואמרו שאני לא שייכת אליהם אלא למפלגת כולנו. אני לא לוקחת כלום מהליכוד - לא מנדט ולא מימון. היחידים שיכולים לטעון נגדי זה מפלגת כולנו, זו האמת".
ח"כ עוזי דיין תקף את שאשא ביטון ואמר: "היא לא ראויה להיות חברת כנסת. היא מייצגת תופעה אנטי-דמוקרטית של חברי כנסת שלא נבחרו מעולם, ומדלגת כבר בפעם השלישית ממפלגה למפלגה. לא צריך לתת לזה גושפנקא. אני רוצה לתת עצה ספרותית לגדעון סער - על מקרים כאלו כתב שייקספיר, האישה הזאת היא בת מעל (מלשון מועלת). היא בגדה באביה והיא תבגוד גם בבעל".
מאוחר יותר התנצל דיין: "מישהו כתב לי, 'בחייך, איזו אמירה סקסיסטית'. אם זה נתפס ככזה, אני ממש מתנצל. אני אחליף את זה בפסוק הרבה יותר נכון: 'סוף מעשה במחשבה תחילה'".
6 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"יום עצוב לכנסת". ח"כ זוהר
(צילום: אורן בן חקון)
6 צפייה בגלריה
ח"כ איתן גינזבורג
ח"כ איתן גינזבורג
"רק הליכוד עשה פוליטיקה". ח"כ גינזבורג
(צילום: אורטל כהן)
גם חברת הכנסת אסנת מארק הצטרפה לתוקפים מהליכוד. "יפעת נשארה רק בגלל המשכורת", טענה. "מה מפלגת כולנו הייתה שווה בלי הליכוד? כלום, אפס. הציבור רוצה לדעת שכשהוא שולח לכנסת מישהו, הוא לא עושה עליו סיבוב. שאשא ביטון עונה על כל הקריטריונים של פרישה. היא עשתה שימוש בכלים פרלמנטריים בכנסת, לא הגיעה להצבעה והכנסת התפזרה ובטח שהיא קיבלה תמורה - שיריון במפלגה אחרת. היא עשתה מעשים שמחלישים את הסיעה ששלחה אותה לכנסת".
יו"ר הוועדה גינזבורג סיכם את הדיון ואמר כי "בטווח ה-90 ימים לפני הבחירות, נותנים לחבר הכנסת לבחור את המשך דרכו הפוליטית והוא לא צריך להתפטר מהכנסת. אי אפשר להתעלם מכך שההסכם של שאשא ביטון עם הליכוד תקף רק לכנסת ה-23, וההכרזה שהיא תתמודד במסגרת רשימה אחרת היא לא בהכרח הודעה על פרישה. העסק הסתבך לטעמי בהצבעה האחרונה על האמון בממשלה, ואמרתי באופן גלוי שההצבעה הזו ערערה את מה שחשבתי לפני כן. אי אפשר לדעת איך שאשא ביטון הייתה נוהגת אם הכנסת הייתה ממשיכה לפעול, אך לפי העובדות שמונחות בפניי כעת אני לא חושב שצריך להכריז עליה כפורשת".
לאור דבריו, ח"כ זוהר החליט למשוך את הבקשה ולא להעלות אותה להצבעה. "יש כאן דברים שאי אפשר להפריך אותם - עצם ההסכם שחתום שחור על-גבי לבן, דבריה של שאשא ביטון שהיא חלק מסיעת הליכוד, היעדרותה מההצבעות, ההוכחות שכתבה שהיא במחאה נגד הליכוד, ההודעה של על התמודדותה ברשימה אחרת עוד לפני שהתפזרה הכנסת - כל אלו לא הספיקו לוועדה כדי לראות במעשיה פרישה. אלך עם הנושא הזה לוועדת הבחירות ושם הדיון יהיה יותר מקצועי ולא פוליטי. זה יום עצוב לכנסת".
גינזבורג השיב לו: "מי שעשה פוליטיקה זה אתה, הדיון התנהל בצורה מאוד עניינית. דברים פוליטיים נשמעו רק מצד אחד של הוועדה ומתוך סיעת הליכוד. משכת את הבקשה כי הסתמן פה רוב מוחלט ששאשא ביטון אינה נחשבת פורשת".