הורוביץ: "בקרוב - קנסות גבוהים למי שיטוס למדינות אסורות"

לאחר חשיפת ממדי הפירצה בנתב"ג, הודיע אחר הצהריים (יום ב') שר הבריאות ניצן הורוביץ כי בתוך כמה ימים תונהג אכיפה מחמירה בנמל התעופה על מי שיטוס למדינות אסורות, "תוך הטלת קנסות גבוהים מאוד על מי שיצפצפו על ההוראות ויסכנו את בריאות אזרחי ישראל". הוא הוסיף: "ננקוט צעדים מחמירים כדי לפקח על נתב"ג, לנהל את מקרי התחלואה במוקדי התפרצות, ולשמור על בריאות הציבור". הורוביץ גם ציין כי כל מקרי ההדבקה האחרונים הם תוצאה של הפרת בידוד וקרא לתושבים להקפיד על ההנחיות.
השר החדש הטיל את האחריות למצב בנתב"ג על קודמו בתפקיד: "התברר כי האיסור לטוס למדינות אלו, שנקבע בממשלה הקודמת, לא כלל מנגנוני אכיפה אפקטיביים". דבריו נאמרו לאחר שהבוקר נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" ממדי הפרצה בנתב"ג: 4,874 בני אדם חזרו ממוסקבה בחודש האחרון, אף שרוסיה מוגדרת ב"רמת סיכון מרבית", 31 מהם התגלו כחולי קורונה. עוד כ-10,000 נחתו ממדינות עם "אזהרת מסע חמורה".
1 צפייה בגלריה
הורוביץ: "בקרוב - קנסות גבוהים למי שיטוס למדינות אסורות"
הורוביץ: "בקרוב - קנסות גבוהים למי שיטוס למדינות אסורות"
הורוביץ: "לא נקבעו מנגנוני אכיפה אפקטיביים"
(צילום: עמית שעל)
הורוביץ ציין כי "בימים האחרונים אנו עדים למספר אירועי הדבקה בנגיף הקורונה. בהובלת ראש הממשלה כינסנו אתמול דיון מיוחד עם בכירי משרדי הבריאות, התחבורה והמל"ל לצורך הערכת מצב. בדיון הוחלט על נקיטת מספר צעדים מידיים. ראשית, אנחנו מרחיבים את מערך הבדיקות בנתב"ג בצורה משמעותית. התורים הארוכים כבר התקצרו, אבל לא די בכך. צריך לקצר אותם בצורה טובה יותר, ובעיקר להיערך לעומס הצפוי בנתב"ג בחודשי הקיץ. אנחנו במשרד הבריאות נדאג להכשיר צוותים נוספים, כדי שמספר עמדות הבדיקה יגדל משמעותית. במקביל נידרש לקבל שטח נוסף בנתב"ג, לטובת הגדלת מערך הבדיקות. רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה פועלים במרץ לפתרון הסוגיה בהקדם".
עוד אמר בעניין המתרחש בנתב"ג: "שמעתי שבממשלה הקודמת היו קשיים בשיתופי פעולה בין המשרדים הרלוונטיים. לא עוד. כולנו יחד בסירה הזו, וכך נתנהל. סיכמנו, שרת התחבורה מיכאלי ואני, על שיתוף פעולה הדוק בין משרדי הבריאות והתחבורה. התיאום ההכרחי הזה יאפשר לנו לייעל את העבודה בשטח, להתגבר על פרצות בפיקוח על היוצאים והשבים מחו"ל, ולמנוע ועומסים ותורים ארוכים. נשתף פעולה גם עם משרדי האוצר, הפנים והחוץ בכל הנושאים המחייבים את הסיוע שלהם. חבריי השרים ואני נעבוד זה לצד זה בניהול האתגרים, תוך תכלול והובלה לאומית של ראש הממשלה ומשרדו". לדבריו, "לצד הגברת האכיפה, נדרשת גם אחריות אישית של כל אחת ואחד מאיתנו. ובעיקר של חולים מאומתים ושל חייבים בבידוד".

כ-180 מאומתים לקורונה במערכת החינוך

משרד החינוך עדכן אחר הצהריים כי נכון לעכשיו יש כ-180 מאומתים לקורונה בכלל מערכת החינוך, מהם 164 תלמידים ו-16 אנשי צוות. ביממה האחרונה נוספו 74 תלמידים וארבעה אנשי חינוך למניין המאומתים לקורונה בכלל מערכת החינוך. 3,517 תלמידים ו-110 אנשי חינוך שוהים בבידוד.
ראש קבינט המומחים וראש מערך החדשנות בכללית פרופ' רן בליצר אמר אחר הצהריים באירוע "מהנדסים עתיד" של מכללת אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב: "עם כל הסכנה והסיכון שמציב הזן ההודי, זה זן דלתא, בואו נזכור עובדה אחת פשוטה - 85 אחוז מהבוגרים בישראל מחוסנים בחיסון פייזר נגד קורונה, זה החיסון הטוב ביותר שמוכר היום בשוק העולמי. הנתונים שמגיעים מבריטניה מדברים על כך שכנגד מחלה קשה מחייבת אשפוז, החיסון מגן בשתי מנות כפי שהגן בווריאנטים קודמים. זה אומר שגם אם תקרה התפשטות יותר נרחבת של קורונה מהזן ההודי, לא נראה כנראה הצפה של בתי החולים. אבל צריך לומר, יש סיכון, הזן הזה מדבק ב50% יותר מהזנים הקודמים, הוא יודע להתפשט גם במדינות מחוסנות אף כי עקומת התמותה שם לא זזה בכלל".
פרופ' רן בליצר: "כנראה לא נראה הצפה של בתי החולים"

עוד אמר פרופ' בליצר: "אנו צריכים לדבוק בעקרונות - לשמור על נתב"ג עם בדיקות ותהליכי סינון שצריכים לקרות ולוודא שאנשים שומרים על בידוד. אם המחלה תמשיך ותתפשט כמו בבריטניה, נצטרך אולי לחזור אחורה ולשקול שוב שאלות של מסכות ודברים שחשבנו שהשארנו מאחור".
מוקדם יותר קרא ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש בריאיון לאולפן ynet להימנע מטיסות לחו"ל עם ילדים לא מחוסנים: "אני חושב שבקיץ הזה עם התחלואה והווריאנטים, לנסוע לחו"ל עם ילדים לא מחוסנים זה לא אחראי ולא צריך לעשות את זה. צריך למצוא חלופות ואני יודע שזה לא פשוט, זאת שנה שנייה של מגפה ורוצים לנסוע לחוץ לארץ - אבל צריך להתאפק עוד קצת ולעבור את זה בשלום לקראת החורף. לנסוע לחו"ל רק אם חייבים".
פרופ' נחמן אש קורא לא לטוס לחו"ל עם הילדים: "זה לא אחראי"
(צילום: ליהי קרופניק, משה מזרחי)
הוא התייחס בריאיון לנתוני המאומתים שחזרו לישראל, והבהיר כי האחריות להימנע מתחלואה מוטלת על האזרחים לא פחות מאשר על הרשויות. אש ציין כי לצד התקווה שהחלטות הממשלה ימנעו טוב יותר את ההגעה למדינות אסורות בשל תחלואה גבוהה: "זה חור שהיה צריך לסתום אותו, ואם אפשר לתת קנסות לנוסעים".
על ההתנהלות בנתב"ג אמר פרופ' אש כי הוא מקווה שבעקבות הישיבה אתמול אצל ראש הממשלה בנט "הפרצה הזאת תיסגר", כלשונו, ואמר שאנשיו פועלים כדי לסגור את אותן פרצות אך גם למצוא את האיזון בין הרצון של האזרחים לנפוש בחו"ל ולהגן על ישראל מפני התחלואה. "זה עניין של אכיפה. זה אף פעם לא יכול להיות הרמטי אבל בהחלט יש מקום שתהיה אכיפה יותר טובה בכל התהליך הזה. אני מקווה שראש הממשלה יממש את זה".

יחידת החקירות האפידמיולוגיות לא תיסגר

בצהריים הנחה שר הביטחון בני גנץ את צה"ל ואת פיקוד העורף לא לסגור את יחידת החקירות האפידמיולוגיות להתמודדות עם נגיף הקורונה. עוד הנחה להיערך גם לחידוש יכולות הדיגום והשינוע בהתאם לצורך.
עיריית מודיעין הודיעה כי עקב העלייה בתחלואה יתקיימו מסיבות הסיום בבתי הספר ובגנים בחצרות ועם מסכות. "נמשכת החובה לעטות מסכות במוסדות החינוך פעילויות תנועות הנוער יתקיימו רק בשטחים פתוחים. בתי הכנסת בשכונת הנביאים שבה מוקד ההתפרצות העיקרי, יפעלו על פי התו הירוק למתפללים בתוך בית הכנסת ועטיית מסכות. מחוץ לבית הכנסת, לפי התו הסגול כלומר בריחוק פיזי".
עוד נמסר כי "תופעל אכיפה מוגברת נגד מפירי בידוד. משטרת מודיעין, בסיוע השיטור העירוני, מבצעת ביקורי פתע ותחקירים למפרי בידוד. הקנס על הפרת בידוד עומד על 5,000 שקלים".
הבוקר אובחנו תלמיד כיתה ז' ומורה לכיתות א' כחיוביים לקורונה בפרדס חנה. עקב כך העמידה המועצה מתחם בדיקות קורונה שיפעל ממחר.