4 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
תלמידות בכניסה לבית ספר. בחלק מהערים לא יחזרו בצמצום
(צילום: AFP)
הרשויות המקומיות שלוקחות את היוזמה לידיים ולא מחכות לשלטון המרכזי: החלטת קבינט הקורונה מאמש (יום ב') על החזרת תלמידי הכיתות הנמוכות ללימודים במסגרת מתווה קפסולות ולימודים לסירוגין, הובילה ראשי רשויות רבים לגבש מתווים מיוחדים שיאפשרו לעוד ועוד תלמידים לחזור למסגרות.
לפי ההחלטה אתמול, רשויות שיוכלו ללמד בכיתות מלאות תוך עמידה בדרישות הבריאות – יקבלו לכך אישור משרד החינוך. לצד זאת, נשמעים עוד ועוד קולות שקוראים לממשלה להעביר את השרביט החינוכי לרשויות המקומיות - מרופאים ועד נציגי המל"ל.
דוגמה אחת למתווה שבמסגרתו ילמדו תלמידי היסודי חמישה ימים בשבוע בבתי הספר צפויה עם שלב ההקלות הראשון בעיר ראשון לציון. אתמול הודיעה העירייה כי בכוונתה לגייס כ-200 עובדי הוראה, חלקם מתוך המערכת, ולהפעיל כך את כיתות א'-ב' חמישה ימים בשבוע בקפסולות, בניגוד למתווה הממשלה - ולפיו ילמדו הילדים שלושה ימים בלבד.
הורים הפגינו בת"א: "לתת את ניהול החינוך למי שיודע"

תלמידי כיתות ג'-ד' לא ייפגעו מתוספת הימים לתלמידי כיתות א'-ב', וילמדו גם הם חמישה ימים בשבוע בבתי הספר בקפסולות. התוכנית בראשון לציון מתבססת על גיוס תומכי הוראה ומדריכים חיצוניים, שיאפשרו לתלמידים ללמוד גם תכנים אחרים: מוזיקה, תנועה, התעמלות ומקצועות אחרים שיאפשרו קצת הפוגה מחומר הלימוד. במנהל החינוך בעיר הודיעו שנבחנת גם אפשרות לשלב באופן חלקי את תלמידי כיתות ה'-ו'.
4 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בראשון לציון
נוחזרה ללימודים בראשון לציון
בית הספר "רננים" בראשון לציון. המתווה - 5 ימים לא'-ד'
(צילום: סיון חילאי)
"אנחנו מבינים לליבם של ההורים שצריכים לצאת לעבודה ומבינים את הצורך של הילדים לקיים שגרה נאותה", הסביר ראש העיר ראשון לציון רז קינסטליך. "נעשה הכול כדי לקיים לימודים במשך חמישה ימים בשבוע לתלמידי א'-ד'. אני קורא לממשלה להעביר סמכויות ותקציבים לרשויות לניהול תחום החינוך. מתחילת המשבר הוכיחו הרשויות שהן יודעות לנהל היטב את הצרכים בעיר".
בעיריית הרצליה מתכוונים להפוך את החלטת הממשלה - ולקיים שישה ימי לימודים בבית הספר לתלמידי כיתות א'-ב', בעוד שתלמידי כיתות ג'-ו' ילמדו שלושה ימים בבית הספר ועוד שלושה ימים בבית. בעירייה מתכוונים להציב מצלמות בכיתות הלימוד כדי להעביר את השיעורים אל התלמידים שנמצאים בבית.
4 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק. בחלק מהרשויות החליטו לא לוותר
(צילום: אתי נוריאל)
"ראוי שמדינת ישראל, באמצעות השלטון המקומי, תאמץ מודל למידה שיאפשר לכלל התלמידים במדינת ישראל ללמוד כל השבוע", אמר ראש העיר הרצליה משה פדלון. "מדובר בהשקעה של כ-80 עד 90 מיליון שקל להתקנת מצלמות בכל בתי הספר בארץ, ולא מיליארדים כפי שניסה קבינט הקורונה להציג. אני מקווה שרשויות נוספות יאמצו מודל זה".
גם בגבעתיים נערכים להרחבת מספר ימי הלימודים בבתי הספר לתלמידי כיתות א'-ד', ובעירייה ציינו כי הם שואפים לקיים חמישה ימי לימודים בבית הספר לתלמידי הכיתות הללו. במקביל, צוותי החינוך בעיר גם עובדים על מתווה לימודים גם לתלמידי כיתות ה'-ח', שיהיה בנוי על קבוצות קטנות שיקיימו פעילויות במרחבים חיצוניים בעיר. ראש העיר רן קוניק אמר כי מתווה הלימודים שאימץ קבינט הקורונה הותיר את ראשי הרשויות מופקרים ללא מידע מדויק וללא סמכויות. "זה להרוג את ההורים, אבל לא במכה - אלא טיפין טיפין", הוסיף קוניק.
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר רבין
ההפגנה בכיכר רבין
הורים הפגינו בכיכר רבין. "להעביר את ניהול החינוך לרשויות"
בעיריית רמת גן גם כן נערכים להוסיף ימי לימודים בכיתות לתלמידי כיתות א'-ב'. ראש העיר כרמל שאמה-הכהן אף הנחה את אנשי מחלקת החינוך בעירייה לאפשר יומיים של לימודים בכיתות לתלמידי כיתות ז'-ח'. "אנחנו יכולים לעשות זאת במסגרת התקציבית העירונית של מערכת החינוך", אמר ממלא-מקום ראש העיר ליעד אילני.
גם בעיריית הוד השרון מקדמים מתווה מול צוותי ההוראה והנהגות ההורים. בעירייה אמרו כי החל מיום א' הקרוב, תלמידי כיתות א'-ד' בעיר ילמדו חמישה ימים בשבוע בקפסולות של עד 18 תלמידים.

"למה אין תוכנית לימודים עד ספטמבר 2021?"

אמש הפגינו כ-150 הורים מתל אביב נגד המתווה שאישר קבינט הקורונה. ההורים קראו לחזק את ראש העיר רון חולדאי ואת כלל הרשויות בארץ שמבקשות מהממשלה "אוטונומיה חינוכית" ונתקלות בסירוב. "הגיע הזמן לתת לאלה שיודעים לנהל את מערכת החינוך", אמר אייל לבנון, יו"ר ועד ההורים בתל אביב. "הילדים לא נמצאים במערכת כמה חודשים טובים. הדור הזה אבוד, ולהם למעלה לא אכפת. הם רואים את הילדים בתור מספר. הגיע הזמן להחזיר את החינוך לרשויות".
נציגת המל"ל: "למה מתקיימים מקבינט לקבינט? העניין הזה של חיים מדקה לדקה הוא מטריד"
בדיון ועדת הקורונה בנוגע למערכת החינוך, נרשמה אתמול ביקורת חריגה מתוך המל"ל על מקבלי ההחלטות, ולצד זאת גם קריאה להעביר את הסמכויות לשלטון המקומי. "למה אנחנו לא נותנים מענה לכיתות ה'-י"ב?", תהתה טליה לנקרי, ראש חטיבת העורף במל"ל. "אם ניתן לשלטון המקומי את האפשרות, הוא יחלק את הימים וייתן לתלמידים את מה שהם לא מקבלים בזום. למה אנחנו לא מנחים את משרד החינוך לקבוע תוכנית לימודים עד ספטמבר 2021? הרי לא יהיה פה משהו אחר".
לנקרי הוסיפה לתהות בפני חברי הוועדה: "למה אנחנו מתקיימים מקבינט לקבינט? איך אנחנו רוצים להתנהל? העניין הזה שאנחנו חיים מדקה לדקה הוא מטריד".
בדיון השתתפה גם צופית גולן, אם לארבעה ויו"ר הנהגת ההורים ברחובות. "אנחנו כהורים מרגישים שפשוט הפקירו את הילדים שלנו, אין לי דרך אחרת להגיד את זה", אמרה. "לא יכול להיות שחינוך לא יהיה לפני הכל - לפני הקניונים ולפני המלונות ויסלחו לי כל בעלי העסקים, אבל מדובר בסדר לאומי. מה סדר העדיפויות שלנו? הילדים הם העתיד של המדינה הזאת והם נשכחו בצד".
בדיון בקבינט הקורונה, הציע שר החינוך יואב גלנט לבחון את המתווים שמציגים ראשי הרשויות. הוא אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לתאם שיחה עם ראשי הרשויות ולשמוע מהם על המתווים שלהם. נתניהו הסכים לכך, והבטיח שייפגש עימם בהקדם.
פורסם לראשונה: 23:12, 26.10.20