הדחיפה על המדרגות

משטרת ישראל קיבלה אתמול מהלומה קשה לאגו ולכבוד. אחרי לא מעט תקלות מבצעיות בשבועות האחרונים, זה כבר היה מפגן בושה. תמונות שפגעו בכבוד של השוטרים, ועלולות להוביל לשבר באמון שהם רוחשים למערכת.
מי ששלח אותם לעמוד כבובות שעווה, חשופים לקללות, יריקות ודברי נאצה, חייב לעמוד מולם היום ולבקש סליחה. אם לא ידע שאלה התמונות שייראו, עדיף שיפשוט את המדים ולא יעשה טעות נוספת.
השפלת לוחמי מג"ב בהר הבית

המהומות בירושלים - בהר הבית, בשער שכם ובשייח ג’ראח - הן שהציתו את ההתפרעויות של ערביי ישראל. מפכ״ל המשטרה קובי שבתאי היה חייב להקים כבר מזמן מפקדה בבירה, ממש כמו שעשה בפרעות בלוד, כדי שכוחות רציניים במשטרה יטפלו בבעיה.
להציב מחסומים בשער שכם, לראות התפרעויות ואז להוריד אותם - תקלה. לעצור את האוטובוסים של המתפללים המוסלמים בכביש 1, בלי תכלית - תקלה. להציב כוח של שוטרים בכניסה לשייח ג’ראח הבוערת בלי למגן אותם בבטונדות - תקלה שרק במזל לא עלתה בחיי אדם.
מה עוד צריך לקרות כדי שתחלחל ההבנה שדברים פשוט לא עובדים במחוז ירושלים? כבר עם המינוי הועלו תמיהות לגבי שיבוץ דורון תורג’מן כמפקד המחוז הרגיש והקשה ביותר, בתפקיד ראשון בדרגת ניצב. תורג’מן אחראי על הנעשה במחוז, אבל הוא לא האשם הבלעדי. מי ששלח אותו לשם חייב לתת את ההסברים, וגם את התוכניות והכוחות המתאימים לכיבוי הבערה.
אתמול אחרי האירועים המשפילים פרסם תורג’מן איגרת לשוטרים. על מנת לכסות על הבושה שחשו רבים משוטריו, והזעזוע הציבורי אחרי הפצת הסרטונים - הוא קרא לזה עוצמה. אם היו מגיבים, כתב, האירוע היה מסלים וגורם לנפגעים רבים. לפי השיטה הזאת, בכל פעם ששוטרים רואים הפרות סדר - עליהם לסגת ולסגור את מתחם האירוע.
מעצר החשוד
(צילום: דוברות המשטרה)

מאוחר יותר אמש, המשטרה התפארה במעצר חשוד בתקיפה שתועדה. זה יכול להיחשב כזריית חול בעיניים. הפורעים בירושלים יודעים שניצחו בהפרות הסדר - גם בשער שכם, גם בשייח ג’ראח, וגם אתמול במצעד הבושה. כמו באסון הגדול במירון - אי אפשר להפיל את כל האחריות על מפקד המחוז. הגיע הזמן שמפכ"ל המשטרה והשר לביטחון פנים ייכנסו גם הם לתמונה ויעזרו למחוז להרים את הכבוד שלו מהרצפה.