משטרת התנועה חשפה את נתוני דו"חות התנועה בגין נסיעה במהירות מופרזת שנרשמו במהלך סגרי הקורונה בשנה החולפת. בניגוד לסגר השלישי הנוכחי, שבו הכבישים עמוסים כמו בימי שגרה, מעלים הנתונים על אודות הסגרים הקודמים כיצד נהגים רבים עברו על החוק.
בתקופת הסגר הראשון, בין 25 במרץ לשישה באפריל, התרחשו אמנם פחות תאונות דרכים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד, אך אם משווים את תאונות הדרכים לסך הנסועה (קילומטראז') חלה אפילו עלייה. השערה לכך היא ניצול של הכבישים הריקים לנסיעה במהירות מופרזת.
לפי נתוני משטרת התנועה, במהלך הסגר הראשון התרחשו 51 תאונות דרכים כתוצאה מנהיגה במהירות מופרזת לעומת 73 בתקופה המקבילה אשתקד (אף שנפח התנועה אז ירד ב-70%). בסגר הראשון נרשמו 8,239 דו"חות מהירות לעומת 13,721 דו"חות בתקופה המקבילה ב-2019.
במהלך הסגר הראשון זיהו באגף התנועה עליית מדרגה בכל הקשור לעבירות מהירות שגורמות לתאונות דרכים עם נפגעים. העלייה המשמעותית ביותר חלה בעבירות המהירות החריגות, שבגינן נרשמו 1,113 הזמנות לדין במקרים של נסיעה במהירות של 51 קמ"ש מעל המותר. מדובר ב-14% מסך כל האכיפה בעבירות המהירות.
מרדף אחרי נהג שנסע במהירות מופרזת
כך למשל, במהלך הסגר הראשון נתפס רוכב אופנוע שנסע במהירות של 232 קמ"ש בכביש 6. הוא נעצר והועבר לשיפוט מהיר. בנוסף נתפסו באותו הכביש נהג רכב פרטי שנסע במהירות של 225 קמ"ש ונהג משאית שדהר במהירות של 194 קמ"ש.
בכביש 1 נתפס בסגר הראשון נהג רכב שנסע במהירות של 193 קמ"ש. בכביש 40 אירע באותה התקופה מקרה חריג שבמהלכו סירב נהג שנסע במהירות של 192 קמ"ש לעצור. רק לאחר מרדף הוא נלכד.
תופעת הנסיעה במהירות מופרזת באופן מתון יותר באה לידי ביטוי גם בסגר השני, בין 17 בספטמבר ל-18 באוקטובר.
בסגר זה התרחשו 43 תאונות דרכים כתוצאה מנסיעה במהירות מופרזת לעומת 76 בתקופה המקבילה אשתקד. בעוד פעולות האכיפה המשיכו באופן דומה לאלו שבסגר הראשון, נרשמו 535 הזמנות לדין בגין עבירות מהירות של 51 קמ"ש מעל המותר (ירידה של 50%). בסגר השני נרשמו 7,338 דו"חות מהירות לעומת 13,640 בתקופה המקבילה אשתקד.
גם בסגר השני נרשמו אירועים חריגים. בכביש 431 נעצרה נהגת לאחר שנסעה במהירות 204 קמ"ש שנחקרה ושוחררה למעצר בית. נהגת נוספת נתפסה בכביש 6 לאחר שנסעה שיכורה במהירות של 194 קמ"ש. בכביש 2 נתפס נהג לאחר שנסע במהירות 219 קמ"ש.
לפי נתוני המשטרה, מאז 2011 נרשמו 2,132,418 דו"חות תנועה בגין עבירת המהירות. בתל אביב נרשמו בשנים אלו 107,215 דו"חות מהירות ובירושלים 104,417 דו"חות מהירות. אחריהן - ראשון לציון עם 61,333 דו"חות, נצרת במקום הרביעי עם 31,372 ובסוף החמישייה המובילה נתניה עם 19,843 דו"חות.
נפח התנועה של הסגר הנוכחי נשאר כמעט זהה לזה שמאפיין את תקופת הקורונה ללא הגבלות בכבישים. לפי נתוני חברת פלאפון, בין השעות 06:00-10:00 חלה ירידה ממוצעת של 16% בלבד בשימוש באפליקציית Waze לעומת אותן השעות בשבוע שעבר.
לשם השוואה, בימים הראשונים של הסגר הראשון בין מרץ לאפריל חלה ירידה של כ-50%-60% ובסגר השני בין ספטמבר לאוקטובר חלה ירידה של כ-30%-40% בשימוש באפליקציה.
למרות הנתונים, במשטרה מזהירים: "עבירת המהירות גורמת לתאונות דרכים ומחמירה משמעותית את תוצאת התאונה. אגף התנועה מפעיל מגוון רחב של אמצעים לאכיפת המהירות במטרה לשמור על חיי ציבור הנהגים ולהגדיל את סיכויי מבצעי העבירות להיתפס".