בישראל חוששים מסגר שלישי, באוסטריה כבר הכריזו מראש: בעוד שבוע ייכנס לשם לתוקף סגר נוסף, אחרי חג המולד ועם הקלות למי שיעבור בדיקת קורונה.
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון נשיא צרפת מייק פנס סגן נשיא ארצות הברית חיסון חיסונים תחלואה נדבקים בדיקות בדיקה קורונה
עמנואל מקרון נשיא צרפת מייק פנס סגן נשיא ארצות הברית חיסון חיסונים תחלואה נדבקים בדיקות בדיקה קורונה
מקרון בבידוד, פנס התחסן. במרכז: בדיקות קורונה בשבדיה
(צילום: רויטרס, AFP, EPA)
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס התחסן: "לא הרגשתי כלום"
(צילום: רויטרס)

מהסגר השני אוסטריה החלה לצאת רק לפני 12 ימים, ולמעשה לא כל ההגבלות שם הוסרו עדיין. אותו סגר הצליח אמנם להפחית במעט את התחלואה, וכעת מדווחת המדינה על פחות מ-3,000 נדבקים ביום, לעומת שיא של 9,000 ביממה, אולם עדיין מדובר ברמת תחלואה גבוהה שמדאיגה את הרשויות בווינה.
"הצפי עבור כל אירופה הוא מאוד מאוד דרמטי, ואנחנו חווים כעת התפוצצות בנתוני ההדבקה במדינות רבות אחרות", אמר אתמול (ו') הקנצלר הצעיר סבסטיאן קורץ כאשר הכריז על הסגר השלישי. "אנחנו לא אי, ויש לנו הרבה אינטראקציות עם מדינות אחרות – כאלו שאנחנו יכולים לצפות כי עלייה אקספוננציאלית ברמת ההדבקה אצלן אפשרית בכל רגע".
הסגר החדש ייכנס לתוקף ביום שבת הבא, ובמסגרתו ייסגרו החנויות הלא-חיוניות שנפתחו רק בשבוע שעבר. הוא יסתיים ב-18 בינואר, ועם חנויות הלא-חיוניות ייפתחו אז גם המסעדות, התיאטראות, המוזיאונים ובתי הספר. אוסטריה החליטה להחריג את אתרי הסקי, שיישארו פתוחים, אך הנופשים בהם יידרשו להמשיך לעטות מסכות. הרשויות הוסיפו כי מבצע בדיקות מאסיבי ייערך בין 15 ל-17 בינואר, ומי שיסכים להיבדק ויימצא כנקי מהנגיף יוכל לצאת מהסגר מוקדם יותר. עבור אלו שלא ייבדקו – הסגר יימשך עד 24 בינואר.
6 צפייה בגלריה
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מכריז על הגבלות קורונה חדשות לצד סגנו
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. "אנחנו לא אי, הצפי עבור כל אירופה דרמטי"
(צילום: רויטרס)
לרשימת המדינות המטילות הגבלות על תושביהן הצטרפה אתמול שבדיה, שבמשך חודשים ארוכים נמנעה מצעד שכזה והסתמכה במקום זאת על תקווה שתושביה יישמעו להמלצות המומחים. זה היה "ניסוי" שעורר סקרנות ברחבי העולם, אך נראה כעת שנכשל – המדינה הסקנדינבית מתמודדת עם התפרצות קשה במיוחד ושיאים בנתוני ההדבקה. כבר חודשיים שהתחלואה בה עולה, ואתמול נשבר שם שיא חדש של נדבקים חדשים ביממה אחת, 9,654. השיא הקודם נרשם יום לפני כן. עוד 100 חולים מתו בתוך 24 שעות.
ההגבלות החדשות בשבדיה עדיין "עדינות" למדי. ראש הממשלה סטפן לופבן אמר כי מקומות עבודה ציבוריים שאינם חיוניים, כמו מכוני כושר עירוניים, בריכות וספריות, ייסגרו עד 24 בינואר. הוא אמר שממשלתו ממליצה לתושבים לעטות מסכות בשעות העומס בתחבורה הציבורית (דבר שממנו היא נמנעה בעבר בטענה שאין הוכחה ליעילות המסכות), אך לא הורה לפי שעה על סגירה נרחבת יותר של עסקים בניסיון לבלום את התחלואה.
"אנחנו צריכים לעשות יותר בגלל שאנחנו רואים שההתפרצות של הנגיף חמורה מדי", הסביר לופבן, וציין כי מערכת הבריאות במדינה נמצאת כעת תחת עומס. הוא ביקש מהשבדים לצמצם התקהלויות לעד שמונה בני אדם – אך לא יוטל עונש על מי שיפר את ההמלצה הזו.
6 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
לוקחים בדיקת קורונה בשבדיה. שיא הנדבקים נשבר שוב
(צילום: AFP)
ראש הממשלה השבדי אמר כי הוא עדיין סבור שסגר הוא צעד שגוי, כזה שעלול לפגוע בטווח הארוך בהישמעות האזרחים להנחיות הממשלה. "אנשים לא יסכימו לזה", אמר, תוך שהוא מציין כי סגרים אחרים במדינות אירופה נכשלו. שיער התמותה בשבדיה, יצוין, נמוך יותר ממדינות שונות ביבשת שאכן הטילו סגרים נוקשים, אך הוא גבוה יותר ממדינות סקנדינביות שכנות.
ממשלתו של לופבן סופגת כעת ביקורת קשה בכל הנוגע לטיפול שלה בקשישים בבתי האבות, ששיעורי התמותה בקרבם גבוהים למדי. אתמול הודה מלך שבדיה, קרל גוסטב ה-16, כי ארצו לא הצליחה להגן על המבוגרים. "אני חושב שנכשלנו. יש לנו מספר גבוה של אנשים שמתו וזה דבר נורא. זה משהו שכולנו סובלים בגללו", אמר המונרך בן ה-74.
גם איטליה הכריזה אמש על הגבלות חדשות, בניסיון לבלום את הזינוק שממנו חוששות הרשויות במהלך חג המולד ובסוף השנה. ההגבלות ייכנסו לתוקף ב-24 בדצמבר ויימשכו עד 27 בדצמבר, וכן בין 31 בדצמבר ועד 3 בינואר ובין 5 ל-6 בינואר. בימים אלו החנויות הלא-חיוניות יהיו סגורות והאיטלקים יורשו לצאת מבתיהם רק לצורכי עבודה ובריאות או במקרי חירום. לאורך תקופת חופשת החג הברים והמסעדות יהיו סגורים.
6 צפייה בגלריה
סקי שווייץ קורונה
סקי שווייץ קורונה
אתר סקי בשווייץ. שם ובאוסטריה מוקדי הבילוי הללו יישארו פתוחים
(צילום: EPA)
כמו שאר מדינות אירופה, גם איטליה מתקשה להתמודד עם נתוני התחלואה הגואים, שמשתווים לאלו שהיו בגל הראשון – אז הייתה איטליה מוקד ההתפרצות החמור הראשון מחוץ לסין. אתמול דיווחו רשויות הבריאות בארץ המגף על עוד 674 מתים בתוך יממה אחת, שבה אובחנו עוד 18,236 נדבקים חדשים.

שווייץ מתחילה להיסגר: "לא עשינו הכול"

שווייץ הכריזה אף היא על הגבלות חדשות: כל המסעדות ומרכזי ספורט-הפנאי ייסגרו למשך חודש, מיום שלישי הקרוב. הרשויות דחקו בתושבים להישאר בבית. בשווייץ, כמו באוסטריה, הוחלט להימנע מסגירה כוללת של אתרי הסקי, אך הקנטונים השונים יוכלו לקבל החלטה נפרדת בנושא.
בימים האחרונים מדווחת שווייץ על יותר מ-4,000 נדבקים בכל יממה. מספר הנדבקים הכולל שם עומד כבר על יותר מ-400,000 ומספר המתים על יותר מ-6,000. "לא הלכנו עד הסוף, לא עשינו את כל מה שיכולנו", אמרה אתמול נשיאת שווייץ סימונטה סומרוגה. "אני מאמינה שמה שעשינו היום יעזור לנו להתקדם הלאה על מנת לצמצם את מספרי הנדבקים לאורך הימים והשבועות הבאים".
מוקדם יותר דיבר לראשונה נשיא צרפת עמנואל מקרון מאז שאובחן שלשום כחולה קורונה, בסרטון שאותו צילום מאחוזת הנופש הנשיאותית בוורסאי, שם הוא מעביר תקופת הבידוד עד שיחלים. מקרון אמר כי הוא סובל מתסמינים קלים יחסית, כמו כאב ראש, תשישות ושיעול יבש, והבטיח "שקיפות מוחלטת" בכל הנוגע למצבו. "מצבי טוב", הוא אמר בסרטון שפרסם בטוויטר, כשקולו צרוד מעט. "בדרך כלל, אין שום סיבה שזה יתפתח בצורה רעה", הוסיף המנהיג הצעיר, שהינו בן 42 ולפיכך לא נמצא בקבוצת סיכון.
6 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון נשיא צרפת מ ביתו עדכון זום נבדק חיובי חולה נגיף קורונה
עמנואל מקרון נשיא צרפת מ ביתו עדכון זום נבדק חיובי חולה נגיף קורונה
מקרון בבידוד, באחוזת הנופש בוורסאי. "רגע של הזנחה, וגם מזל רע"
(צילום: רויטרס)
מקרון מקפיד לרוב על ההנחיות של מומחי הבריאות, אולם מאז שאובחן כחולה הוטחה בו ביקורת בשל מה שנתפס כזילות מסוימת בכללים. בין היתר נצפה ביום שני לוחץ יד לראש הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, אנחל גורייה. עוד לפני הסרטון שלו אתמול אמרה לשכתו של מקרון כי הייתה זו "טעות", אך כעת הוא הודה בלשונו שהפר את הכללים. "למרות הכול נדבקתי בנגיף – אולי, בלי ספק, ברגע של הזנחה, וגם רגע של מזל רע", אמר מקרון.
הידבקותו עוררה חשש רב בקרב מנהיגי האיחוד האירופי, בין היתר בשל השתתפותו בפסגה שלהם בסוף השבוע הקודם. אחד המנהיגים שהשתתפו באותה פסגה, ראש ממשלת סלובקיה איגור מטוביץ', אובחן אתמול כחולה בעצמו. כמה מנהיגים ביבשת, בהם ראשי ממשלות ספרד ופורטוגל נכנסו לבידוד.

900 מיליארד דולר: קשיים באישור חבילת הסיוע

בצד השני של האוקיינוס, בארה"ב, הפך אתמול סגן הנשיא מייק פנס לדמות הפוליטית הבכירה בעולם שמקבלת עד עתה חיסון לקורונה. פנס ורעייתו קארן התחסנו מול המצלמות, בשידור חי, במטרה לעודד את האמריקנים להתחסן גם הם. "לא הרגשתי דבר", אמר פנס מיד לאחר שקיבל את הזריקה, "כל הכבוד". המאמץ לעודד את האמריקנים להתחסן מגיע בצל סקרים שמראים כי אמריקנים רבים מהססים לעשות זאת.
6 צפייה בגלריה
צילום: AFP
צילום: AFP
פנס מקבל את הזריקה. בשידור חי
(מייק פנס מתחסן נגד קורונה)
פנס קיבל את החיסון של חברת "פייזר" שעות לפני האישור הסופי שהתקבל הלילה ממנהל המזון והתרופות והמזון האמריקני (FDA) לשימוש חירום בחיסון של המתחרה "מודרנה". דקות ספורות לפני שקיבל את הזריקה, הנשיא היוצא דונלד טראמפ עורר בלבול כאשר צייץ כי החיסון של "מודרנה" כבר קיבל את האישור ושהפצתו תחל באופן "מיידי". גורם בחברה הכחיש זאת אז, ובהמשך אכן התקבל כצפוי האישור.
בינתיים נמשכים בוושינגטון דיונים קדחתניים על חבילת סיוע ענקית לאזרחים ולתמרוץ הכלכלה, בצל ההשתוללות חסרת המעצורים כמעט של הנגיף בארה"ב. סכום החבילה המסתמנת יעמוד על 900 מיליארד דולר, והיא תכלול בין היתר תשלום ישיר וחד פעמי לאזרחים, כנראה 600 דולר, וכן תשלומים זמניים למובטלים של 300 דולר בכל שבוע, סיוע במימון שכר דירה ורכישת מזון. החבילה תכלול גם חידוש תוכנית הלוואות לעסקים קטנים ותקציבים לבתי ספר, בתי חולים וכן עבור קידום תוכניות להפצת החיסונים לקורונה לאוכלוסייה.
הקונגרס כבר העביר כמה חבילות סיוע גדולות לאמריקנים בשלביו הראשונים של המשבר. אולם כבר חודשים ארוכים, בצל מערכת הבחירות הסוערת, שהדמוקרטים והרפובליקנים מתקוטטים אחד עם השני ומתקשים להגיע להסכמה על תוכנית סיוע נוספת. בימים האחרונים נראה שהצדדים התקרבו ושהעסקה הנרקמת קרובה לסיום, אולם כמה חילוקי דעות עיכבו את האישור שבוושינגטון קיוו כי יקרה כבר השבוע.
בין היתר מתנגדים הדמוקרטים לדרישה של הרפובליקנים להגביל את יכולתו של הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב) להעניק הלוואות מסוימות – מהלך שהדמוקרטים חוששים כי יפגע ביכולתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן להתמודד עם המשבר הכלכלי בהמשך הדרך. הרפובליקנים מצדם טוענים כי מדובר ב"דלת אחורית" עבור הדמוקרטים להזרים כספים למדינות שנשלטות על ידי אנשיהם. העיכוב באישור חבילת הסיוע מונע כעת גם את אישור התקציב השנתי, שאם לא יאושר במועד הממשל הפדרלי יושבת. המועד האחרון לאישור התקציב בארה"ב היה הלילה, אך המחוקקים אישרו דחייה שלו ביומיים כדי להמשיך את המשא ומתן.
פורסם לראשונה: 23:51, 18.12.20