ריאיון עם הפרוייקטור פרופ' נחמן אש
(צילום: ניצן דרור, משה מזרחי)

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר הבוקר (ג') - ביום הסרת רוב ההגבלות שהוטלו על הציבור והמשק בימי הקורונה - כי מדובר ב"ציון דרך מאוד משמעותי, אנחנו חוזרים לחיים פתוחים יותר". בריאיון לאולפן ynet הוא סיפר על חששות שעדיין קיימים, בהם כניסת וריאנטים זרים וחדשים דרך נתב"ג, ופריצת תחלואה כאן בארץ בשל העובדה שכשלושה מיליון בני אדם לא התחסנו".
עוד בשורה מפיו של פרופ' אש: "אנחנו עוקבים אחר נתוני ההדבקה בקרב מחוסנים, ובינתיים אין סימנים לכך שהחיסון עובד פחות טוב. כרגע אין צורך במנת חיסון נוספת".
5 צפייה בגלריה
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
"חיים פתוחים יותר, עדיין עם מסכות במקומות סגורים". דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
חוף הים בתל אביב בזמן ואחרי הקורונה
חוף הים בתל אביב בזמן ואחרי הקורונה
חוף הים בתל אביב בזמן ואחרי הקורונה
(צילום: טל שחר, AFP)
"היום הוא באמת ציון דרך מאוד משמעותי, עם ההקלות הללו וביטול התו הירוק והסגול", אמר פרופ' אש, "זה מקום שבו אנחנו יכולים להסתכל בסיפוק רב על כל הדרך שעשינו. היא הייתה מאוד מאוד קשה ומורכבת. התו הירוק היה משמעותי ביותר, והיום אנחנו אומרים שאין בו עוד צורך. אנחנו חוזרים לחיים יותר פתוחים, כמובן בזהירות, עם מעקב ועדיין - מסכות על הפנים".
- אתה מרגיש בטוח עם המהלך הזה? יש תחושה בקרב הציבור שזה מאחורינו, אנשים כבר לא ממש מקפידים. "אני אגלה סוד - בכל צעד שעשינו לאורך הדרך תמיד היו פרפרים בבטן. בכל פתיחה ומהלך - ובמובן מסוים אותו דבר גם לגבי הצעד הזה. אני חושב שזה הזמן ושנכון לעשות זאת עכשיו. התחלואה בשפל, אני חושב שזה הזמן לאפשר גם למשקים נוספים שלא הצטרפו עד כה להיפתח ולשרת את הציבור כולו".
5 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
"חשש מפני כניסת וריאנטים". עומסים בנתב"ג
(צילום: שמוליק דודפור )
- יש מעין חשש שמשהו ישתבש. מהן החששות שלכם? "גם אנחנו מסתכלים על הדברים בצד החשש, ועל מה אנחנו צריכים למנוע. מדובר בשני דברים מרכזיים – הראשון הוא חדירה של איזשהו וריאנט מסוכן דרך הגבולות, בעיקר דרך נתב"ג, ואנו עושים מאמצים גדולים שזה לא יקרה. בינתיים, לשמחתי אנחנו מצליחים. דבר שני - שהתחלואה תתפרץ אצלנו, כי יש לנו עדיין אוכלוסייה של שלושה מיליון בני אדם, קצת יותר, שאינם מחוסנים. לכן המפתח מבחינתנו הוא ראשית לשמור על הגבולות, ושנית לעקוב אחרי התחלואה כאן ולכבות כל שריפה קטנה. אנחנו עושים מאמצים גדולים בכל מקרה של הידבקות, להגיע אליו ולקטוע את השרשרת".
בנוגע לנתב"ג אמר פרופ' אש: "הנקודה הבעייתית היא הבידוד. נכון לעכשיו אנחנו צריכים לסמוך על אנשים שיקפידו על הבידוד, וזאת ההזדמנות לקרוא לאנשים, במיוחד משום שנראה שאנחנו מאחורי הכול - כשחוזרים מחו"ל יש להקפיד על הבידוד. יש לנו אכיפה משטרתית על מבודדים ואנחנו עדיין בתהליך שמתעכב בגלל אישורי הכנסת, והוא הכנסת צמידי המעקב אחרי מבודדים. זה ייתן לנו עוד יותר ביטחון. שוב, חשוב להקפיד על תקופת הבידוד כי אנחנו לא יודעים מי נדבק ולא יודע או לא פיתח תסמינים, ויכול להדביק אחרים".
5 צפייה בגלריה
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בשוק הכרמל בתל אביב
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בשוק הכרמל בתל אביב
מסיבת חג פורים האחרון בשוק הכרמל. "הוסרה הגבלת התקהלות"
(צילום: שאול גולן)

5 צפייה בגלריה
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
עם ישראל פוקד את הקניונים והחנויות ביום הבחירות
"ציון דרך משמעותי". תל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
-לתעודת המתחסן יש תוקף, צפוי כבר סבב חיסונים נוסף או שאתם מתכוונים להאריך את התוקף? "ראשית הארכנו את התוקף עד סוף השנה. הארכת התו הירוק שהוכרזה לפני מספר שבועות היא למעשה ההכרזה שתוקף תעודת המתחסן מוארכת עד סוף השנה לפחות. אנו עוקבים אחר נתוני הדבקה בקרב מחוסנים, ובינתיים אין סימנים לכך שהחיסון עובד פחות טוב, ולכן כרגע אין צורך במנה נוספת. ככל שנראה ירידה ביעילות החיסון או וריאנט שיאתגר את החיסון, נצטרך מנה נוספת. כרגע אין סימנים לזה".
פרופ' אש ציין כי בחברת התרופות פייזר ממשיכים לעקוב אחר נסייני החיסון הראשונים. "הם לא מפרסמים נתונים באופן שוטף אלא אחת לתקופה, אבל למיטב ידיעתי אין שום סימנים של ירידה ביעילות החיסון".
- אתה גם מסכם את התפקיד, או שאתה נשאר בינתיים לפקח על העניינים? "אנחנו עושים כל מיני פעולות, חלק מהן זה סיכומים, הפקת לקחים ותכנון, עבור העברת המקל ליחידה שתקום במשרד הבריאות. מנהלת יותר מצומצמת. כבר עכשיו הצטמצמנו מאוד בכוחותינו, אנחנו מתאימים את עצמנו למה שצריך עכשיו. אני באמת חושב שעוד מעט נוכל להעביר את המקל בצורה מסודרת והמשך הפעילות תהיה שוטפת של משרד הבריאות".
- פרופ' נחמן אש, שלא תהיה לך עבודה, סליחה מראש... "תודה רבה. אני שמח מאוד שבעזרת הפעולות שלנו החזרנו את העבודה להרבה מאוד ישראלים - ואני מוכן לוותר על שלי".
דבריו של הפרויקטור מגיעים כאמור על רקע שלל הגבלות המוסרות החל מהיום, ואחרי שנה ושלושה חודשים של הגבלות. בין היתר יבוטל הצורך בתו ירוק ויבוטלו הגבלות התו הסגול והגבלות ההתקהלות. במקומות סגורים עדיין קיימת חובת מסכות, אבל רוב המשק אמור לעבור היום לפעילות רגילה - ללא הגבלות תפוסה, ללא צורך בהצגת תו ירוק בכניסה ועם כניסת ילדים ובלתי מחוסנים לכל מקום. עם זאת, לא בכל התחומים ירגישו את השינוי: בנתב"ג עדיין מוטלות הגבלות על הטסים והחוזרים מחו"ל, ויש גם בתי עסק שאימצו את הכניסה ברישום מראש.