1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
( צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
מאז החל משבר הקורונה לא פעם מצא עצמו הדרג המקצועי במשרד הבריאות באמצע, בין השיקול שלכאורה היה הנכון ביותר לבריאות הציבור לבין שיקולים זרים, לעיתים רבות פוליטיים. כך היה עם פתיחת הקניונים בסוף גל התחלואה השני וגם עם תוכנית היציאה מהגל השלישי, שהייתה נראית אחרת, מדורגת הרבה יותר, לו הדבר היה תלוי רק במשרד הבריאות.
לעיתים הצליחו בכירי המשרד להשיג בדיוק את מה שרצו ולעיתים התפשרו, אבל בכל המקרים גיבה אותם באופן מלא שר הבריאות יולי אדלשטיין. גם אם בדיונים הפנימיים עלו ביניהם מחלוקות, בחוץ תמיד הקפיד להציג חזית אחידה ולהצדיק את דרישותיהם והצעותיהם להמשך ניהול המשבר.
אדלשטיין מאפשר לבכירי משרדו לעבוד, וזה לא דבר טריוויאלי. את האווירה העכורה בין הדרג הפוליטי לבין זה המקצועי, שרואים במשרדי ממשלה אחרים, לא ניכרים במשרד הבריאות, אלא שאתמול נקלע אדלשטיין לפלונטר. לאחר שהקפיד לאורך הימים האחרונים להדגיש שהוא ומשרדו לא ייסוגו מההחלטה המקורית לחדש את הלימודים בכיתות ז'-י' ברשויות הירוקות, הצהובות והכתומות רק ב-7 במארס – אתמול הוא נעלם, ואולי גם נאלם.
השר יולי אדלשטיין יצטרך להסביר בהקדם האפשרי אם הבטחה שנראית כמו קמפיין בחירות, ושעומדת בניגוד למה שהוא בעצמו אמר - גוברת על שיקולים אחרים
רק בשבוע שעבר, בהודעה שיצאה מטעם לשכתו, צוין כי "השמועות על הסכמה לכאורה להקדמת השלב הבא בפתיחת מערכת החינוך, של כיתות ז'-י', אינן נכונות. משרד הבריאות והשר אדלשטיין עומדים על דעתם שאסור לטעות ולהקדים את השלב הבא בפתיחת המשק לפני שיחלפו שבועיים מהפתיחה האחרונה".
אתמול נראה כי התגובה שלו הייתה כבר נחרצת הרבה פחות. בעיקר כי לא הייתה כזו. לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על חידוש הלימודים כבר בימים הקרובים, הבטחה אטרקטיבית במיוחד עבור אלפי הורים אך לא בהכרח הנכונה מבחינה מקצועית כפי שאדלשטיין עצמו הצהיר רק לפני כמה ימים – השר לקח צעד אחורה.
ברקע מערכת הבחירות המתקרבת, ובמיוחד כאשר כל הבטחה מיד נחשדת, ובצדק, כהבטחת בחירות – מרחב התמרון של אדלשטיין נעשה מצומצם במיוחד. השר שמרבה להתבטא ולא חושש להדוף ביקורת נגד משרדו - ולעיתים לבטל אותה לחלוטין - בחר אתמול לשתוק.
זה לא יוכל להימשך עוד זמן רב. הוא יצטרך להסביר בהקדם האפשרי אם הבטחה שנראית כמו קמפיין בחירות, ושעומדת בניגוד למה שהוא בעצמו אמר - גוברת על שיקולים אחרים. הוא יצטרך גם להסביר אם פתיחה כמעט מוחלטת של מערכת החינוך, אולי כבר השבוע, שתיעשה על רקע הצהרות משרדו על עלייה חדה בתחלואת ילדים, ולאחר שרק בשבועיים האחרונים אומתו למעלה מ-21 אלף ילדות וילדים עד גיל 18 עם הנגיף, היא תוצאה של בחינה מחודשת ומעמיקה, או של יישור קו עם קמפיין פוליטי.
  • אדיר ינקו הוא כתב הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com