המאבטח של רבין מנסה למנוע את הרצח הפוליטי הבא

שי גלזר חווה את רצח ראש הממשלה יצחק רבין ממש מקרוב. בתור חבר בצוות האבטחה של רבין, הוא היה איתו בכיכר כשנורה, והמראות והתחושות ליוו אותו זמן רב. כמה שנים אחר כך הוא מצא את הייעוד החדש שלו – לחנך נערים וללמד אותם להיות אזרחים טובים יותר, כדי למנוע את הרצח הבא.
25 שנה אחרי רצח ראש הממשלה, ynet ומרכז יצחק רבין ריכזו עשרה אנשי מפתח בחברה הישראלית שסיפרו כיצד הרצח שינה את חייהם ומה למדו מאותו הלילה. כתבה מתוך הפרויקט המיוחד.
2 צפייה בגלריה
יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס
יצחק רבין ז"ל ושמעון פרס
רבין עם פרס בעצרת, זמן קצר לפני שנרצח. "זה עול, נכשלתי"
(צילום: מיכאל קרמר)
"הייתי אז בן 26, חבר בחוליית האבטחה של ראש הממשלה", שחזר גלזר. "בתקופה הזו היינו עדים לכל מיני דברים. אתה סופג ורואה ושומע, ונמצא כל הזמן בחיכוך עם מפגינים. מחכים ליד הבית ביום שישי, יש הפגנות מאוד אלימות, מקללים, יורקים. אנשים לא פחדו לשכב מתחת לרכב של ראש הממשלה".
סוף השבוע שקדם לרצח רבין היה שגרתי. "לא היה שום דבר לא רגיל, לא הייתה כוננות מיוחדת. ערב קודם היו מתח וציפייה כי המארגנים חששו שלא יהיו הרבה אנשים, שלא יבואו לכיכר. לקראת האירוע, בתדרוך לפני, היה קצת מתח ויותר דריכות. אבל מתח בריא, לא מתוך חשש, כי הבנו שזה אירוע עצום, שיהיו שם המונים".
לאורך כל הערב היה גלזר צמוד לראש הממשלה, גם ברגע שבו הוא נורה. "הרצח תופס אותנו ליד האוטו, אנחנו יורדים במדרגות, ואני משהו כמו מטר לפני רבין. יורדים במדרגות ואיך שאנחנו מתקרבים לאוטו נשמעת ירייה, ואז שתיים נוספות. לא ראיתי שום דבר כי הייתי עם הגב ליורה. זה לא היה מטח מאוד מהיר, לכל הירי יש קול מאוד מוזר, עמום כזה. ברקע שמעתי קריאות "זה לא אמיתי, זה לא אמיתי".
"הסתובבתי אחורה וראיתי ערימה של אנשים. הרמתי את רבין יחד עם יורם רובין. יורם נשכב עליו בתוך האוטו, אני לקחתי את לאה איתי ברכב הליווי ונמלטנו משם".
2 צפייה בגלריה
שי גלזר
שי גלזר
שי גלזר
(צילום: אומן הפקות תוכן)
התחושות אחרי הרצח היו קשות. "זה עול, נכשלתי. אין ספק שהאירוע הזה השפיע על תפיסת העולם שלי, גם הפוליטית וגם מבחינה דתית".
השינוי שחל בחייו של גלזר ליווה אותו שנים ארוכות, עד שהחליט לעזוב את תחום הביטחון ולחנך תלמידים להיות אזרחים טובים יותר. "כל פעם שאני נכנס לשיעור, מבחינתי, אני נכנס עכשיו למשימה. אם אני אשאל את התלמידים שלי – אין להם מושג מה זה הסכמי אוסלו. הדור הנוכחי לא מבין איזו הסתה הייתה אז".
"אני שואל היום את התלמידים: 'תגידו, יהיה עוד פעם רצח ראש ממשלה בישראל?'", סיפר גלזר. "מה הם יענו לך? 'ברור, השאלה מתי'".
גלזר סיכם: "היינו מצפים שאחרי רצח רבין לקחים מסוימים יופקו, ואם אני רב או מורה בתיכון יש לי אחריות. הדרך היחידה למנוע את הרצח הפוליטי הבא זה חינוך. רצח רבין הוא קו פרשת מים. השאלה היא מי יעצור את המדרון החלקלק הזה, ומי שיעצור את זה – זה רק אנחנו".
הפרויקט המיוחד של ynet ומרכז יצחק רבין יתפרסם בימים הקרובים