במשרד התחבורה וברכבת ישראל החליטו להשאיר את הרכבת סגורה לתנועת נוסעים בסופי השבוע חרף העובדה שישראל יצאה מהסגר השלישי. ההסבר: קידום העבודות על חשמול המסילה. באופן חריג וחסר תקדים הרכבת מושבתת לחלוטין בימי שישי ושבת, כשבעבר הרכבת סיפקה שאטלים בין מוקדי העבודות והפעילה את שאר רשת הרכבות כרגיל. ynet מביא את סיפורם של הנוסעים שנותרים מנותקים בשל ההחלטה שרבים מהם מגדירים שרירותית ודורסנית, ואנחנו נהיה כאן בכל סופ"ש כדי לספור את ימי המחדל.
  • נשארתם תקועים בסופ"ש כי הרכבת לא עובדת? כתבו לנו למייל האדום
3 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
(צילום: יריב כץ)
שי אליאס, בן 40, הוא רכז השתלבות של ילדים ונוער על הרצף האוטיסטי בתנועת נוע"מ. שי מתמודד עם סי.פי מלידה ובעל לקות ראייה שמגבילה אותו בניידות. הוא גר בקיבוץ מזרע ומתנייד אך ורק בתחבורה ציבורית. "אני נתקע מכל הסיבות הכי לא הגיוניות והכי לא שוויוניות", הוא אומר, "בימי שישי ושבת אמא שלי בת ה-60 צריכה לבוא מראשון לציון לקחת אותי ממזרע אליה כי אין רכבת, הנסיעה קשה לה אבל אנחנו רוצים להתראות".
שי מתגורר במערך דיור של משרד הרווחה במזרע. "אין לי איך לצאת ולחזור בסופי השבוע. שלא לדבר על זה שהייתי אצל חבר בזכרון יעקב ולקחתי מונית של 250 שקל הלוך וחזור כי אין רכבות. זה הוצאות מטורפות. ובאמצע השבוע המצב גם על הפנים כי הרכבות מפסיקות לנסוע בשעה מוקדמת מאוד. לך תסביר את זה למקבלי ההחלטות שמחליטים להוריד את השאלטר וכרגיל האוכלוסיות המוחלשות (שאני לא אוהב את המושג הזה) נשארים רחוק, זה חלמאות".
מאחר שממזרע אין תחבורה ציבורית מונגשת לתחנת הרכבת בעפולה גם בשגרה, שי היה עולה על מונית לתחנה ומשם ממשיך לסניפים שעליהם הוא אחראי בעבודתו, למשפחתו במרכז הארץ או למפגשים חברתיים באמצעות הרכבת שנסגרה בינתיים בסופי שבוע ובלילות והשאירה אותו מנותק לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
שי אליאס
שי אליאס
שי אליאס. "אני בתחתית הרשימה וסובל בשקט"
נזכיר כי תחבורת האוטובוסים הבינעירונית לא מונגשת לאנשים עם מוגבלות ולכן לשי אין כל אלטרנטיבה אחרת. שי, פעיל בתנועת "לינק 20" של קרן משפחת רודרמן, מציין ש"אני גר ביישוב כפרי והקו אליו לא מונגש בכלל ואני נמצא בתחתית סדר העדיפויות של משרד התחבורה מבחינת הנגשת אזורים. התשתיות ביישוב כפרי עוד יותר זועקות לשמיים מכל יישוב אחר, ואני בתחתית הרשימה וסובל בשקט.
"אני עובד ב-33 אחוז משרה ולא יכול להוציא 500-600 שקל על הסעה מונגשת. בן אדם עם מוגבלות שמבקש לעבוד כמו כל בן אדם נורמטיבי בחברה. לא יכול לעבוד. גם אם כבר יש לו את התארים הכישורים והיכולות ואומרים לו - תתקע בבית".
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן הוסיפה כי "תחבורה ציבורית איננה מותרות. זמינות גבוהה ונגישות מלאה של שירותי הרכבת - כולל בסופי השבוע - היא חיונית כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות עצמאות כלכלית וניהול תקין של חיי משפחה וקשרים חברתיים. ולכן, יש למצוא פתרונות עבור רבבות הישראלים התלויים במיוחד ברכבת. הקורונה גובה גם כך מחיר כבד מנשוא - אסור לתת לה להרוס גם את ההישגים שנרשמו כאן לאורך השנים ביישום שוויון לאנשים עם מוגבלות".
ב-25.9.20 הודיע משרד התחבורה שבעקבות החלטת הממשלה על סגר שני, השירות הבינעירוני יופסק בסופי השבוע ולכן גם פעילות הרכבת הופסקה. עם סיום הסגר הודיע המשרד כי "האוטובוסים הבינעירוניים ישובו לפעילות מלאה גם בסופי השבוע", אלא שצוין באותה הודעה כי "הרכבת תפעל בימי ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופי שבוע".
בהודעה גם צוין כי התחבורה הציבורית תחדל לפעול בשעה 22:00 אך מאז המשרד האריך את השעות לשעות הפעילות הרגילות והחריג גם מכך את הרכבת. בפועל הרכבות האחרונות יוצאות בסביבות השעה 20:00. לפי תכניות משרד התחבורה, הפעלת הרכבת לכיוון צפון בסופי שבוע תחודש באופן מלא רק בשנת 2023-2024, ואולם בעבר רשת הרכבות פעלה כולה למעט מוקדי העבודות שבהם רכבת ישראל סיפקה שאטלים לציבור הנוסעים כך שיוכלו לנסוע גם בסופי השבוע.
בישיבת ועדת הכלכלה בחודש נובמבר האחרון, הבטיח אליאס מטר מאגף הרכבות במשרד התחבורה כי "בקרוב נתחיל לשחרר נסיעות בסופי שבוע לכיוון דרום ומודיעין", אך מאז חלפו ארבעה חודשים וההבטחה לא מומשה.
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. "המגבלות עדיין בתוקף"
(צילום: משרד התחבורה )
במשרד התחבורה טוענים כי הביקוש לשירות הרכבות הצטמצם ושיעור הנוסעים ירד ולכן מוצדק לסגור את הרכבת לעבודות, אלא שצמצום הביקוש של הנוסעים נוצר בדיוק בגלל התנהלות הרכבת בשנה האחרונה: סגירות פתאומיות, השבתות וחוסר אמון של הנוסעים בפעילותה בגלל אותן עבודות תשתית חשובות שדחקו הצידה את תפקידה הראשון במעלה של הרכבת: הסעת נוסעים.
לאחרונה הודיעה הרכבת על השבתת כל רשת הרכבות מתל אביב דרומה בהתראה של יומיים בלבד. ימים ספורים לפני חזרתה המובטחת לפעילות, הודיעו ברכבת שקו הנגב המערבי יישאר סגור, ויום לפני מועד פתיחתו הודיעו במפתיע שהוא ייפתח ללא תחנות בת ים וחולון.
עוד טוענים במשרד כי שירות האוטובוסים החופף לקווי הרכבת המושבתים תוגבר, אך כאמור שירות זה לא נגיש לאנשים עם מוגבלות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לכתבה: "העבודות האינטנסיביות ברכבת ישראל מבוצעות בחלקים נרחבים של רשת המסילות, תוך קיצור לוחות הזמנים של הפרויקטים בשנה עד 5 שנים. מדובר בין השאר, בחשמול קווי הרכבת מאשקלון ועד נתניה, התקנה של מערכת איתות חדשה והרצות של ציוד נייד חדש, בהיקף גדול האמור להיכנס לפעילות ברכבת בשנה הקרובה.
"הודעה על סגירת הרכבת בסופי שבוע ובשעות הערב פורסמה מספר פעמים על ידי רכבת ישראל. מידע בנושא זה ניתן למצוא באתר הרכבת. מספירות נוסעים שביצע משרד התחבורה בשנה האחרונה, ניכרת ירידה משמעותית במספר הנוסעים ברכבת בלילות ובסופי השבוע, והוא עמד על 10% בלבד, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, טרם מגפת הקורונה".
עוד ציינו במשרד כי "מאחר וחלק מהמגבלות שהוטלו בסגר האחרון, עדיין בתוקף, הפעילות הכלכלית והמסחרית מתבצעת באופן חלקי, ופעילות הפנאי מושבתת לחלוטין, אין הצדקה להחזרת הפעילות המלאה של הקווים בשלב זה. משרד התחבורה נערך לחזרה הדרגתית של הרכבת בלילות ובסופי השבוע, עם הסרת כל המגבלות ופתיחה מלאה של המסחר והפנאי, וגידול משמעותי בביקוש במספר הנוסעים. משרד התחבורה הנחה את מפעילי התחבורה הציבורית לתגבר את קווי האוטובוסים בקווים המקבילים לרכבת בכל קטעי הרכבת שנסגרו בגין שדרוג העבודות".