2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו וגנץ. עוד סדק בקואליציה
(צילום: אורן בן חקון)
בהמשך להצהרה שמסר בצהריים (יום ו') יו"ר כחול לבן בני גנץ, הודיע שר המשפטים אבי ניסנקורן ליועמ"ש אביחי מנדלבליט כי החל בהקמת ועדת איתור לבחירת פרקליט מדינה חדש – מבלי לתאם עם הליכוד. הודעה בעניין נמסרה לכמה מהחברים הצפויים לקחת חלק בוועדה: מנדלבליט יהיה היו"ר שלה ואליו יצטרפו מנכ"לית משרד המשפטים סיגל יעקבי ונציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ. עוד ישתתף נציג שייבחר על ידי דיקני בתי ספר למשפטים ונציג לשכת עורכי הדין.
על אף ההצהרה של גנץ וההודעה של ניסנקורן, ההסכם הקואליציוני מחייב שמינוי בכירים במערכת אכיפת החוק ייעשה בהסכמה בין כחול לבן לבין הליכוד.
מהליכוד נמסר בתגובה: "בשיאו של משבר הקורונה, כשאזרחי ישראל יושבים בסגר בבית ומייחלים לאחדות ערב סוכות, כחול לבן משחקים משחק פוליטי על גבם בניסיון נואש לקושש קולות משמאל ולמנוע את קריסתם בסקרים. הם מפרים את ההסכם הקואליציוני שקובע שיש להקים ועדת מינויים בהסכמה, דבר שהליכוד דורש לעשותו מיום הקמת הממשלה. כחול לבן יושבים בממשלה ופועלים נגד הממשלה. הגיע הזמן שהם יחליטו אם הם נלחמים במחלה או נלחמים בממשלה".
מאז עזב שי ניצן את תפקידו בסוף 2019 טרם מונה מחליף קבוע לתפקיד פרקליט המדינה. על רקע הטיפול במשבר הקורונה, והמחלוקת הקשה סביב קיום ההפגנות נגד בנימין נתניהו – התגבשה בימים האחרונים בצמרת כחול לבן מסקנה שלפיה צריך להחריף את הטון מול ראש הממשלה ולהתנהל בהתאם לקהל הבוחרים של המפלגה.
2 צפייה בגלריה
ועידת המשפט
ועידת המשפט
ניסנקורן עם מנדלבליט. היועמ"ש בראש הוועדה
(צילום: מוטי קמחי)
השר אבי ניסנקורן באולפן ynet, אתמול
(צילום: אורי דוידוביץ)

מוקדם יותר היום, זמן קצר אחרי ששר התיירות אסף זמיר (כחול לבן) הודיע על התפטרות מהממשלה, מסר היו"ר גנץ על כך שהנחה את ניסנקורן להתחיל בהליך למינוי פרקליט מדינה קבוע וכן מפכ"ל קבוע.
גנץ מסר: "היעדר היציבות ותחושת איבוד השליטה בניהול המגפה מחייבים השבת סדרי השלטון. אי אפשר עוד להמשיך את הכאוס המשבש מדי יום את חייהם של עשרות אזרחים ותיקים וצעירים.
"כדי לאפשר את השבת השליטה וסדרי השלטון הוריתי לשר המשפטים לפתוח בהליכי מינוי מואצים אך על פי הנהלים הסדורים של פרקליט מדינה קבוע, ואני קורא לפתיחתו של תהליך למינוי מפכ"ל משטרה קבוע. גם משטרת ישראל זקוקה בייחוד ברגעים אלו ליציבות ארגונית החיונית לתפקודה. שום שיקול אחר אינו יכול לבוא עוד במקום טובת המדינה, ושמירת בטחונם ובריאותם של אזרחיה".
השר ניסנקורן מסר: "לציבור הישראלי מגיעה מערכת חוק עצמאית ומקצועית, בהרכב מלא. זה חיוני בשגרה וקריטי בשעת חירום. יחד עם שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, החלטנו להוציא לדרך את ועדות האיתור למינוי פרקליט מדינה ולתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט ציבורי-מנהלי). אין כל סיבה עניינית לעכב את איוש התפקידים המהותיים האלו. אני סמוך ובטוח שוועדות האיתור הבלתי תלויות יבחרו באנשים מצוינים".