2 צפייה בגלריה
שער השלום נתב"ג
שער השלום נתב"ג
נמל התעופה בן גוריון, הלילה
(צילום: נדב אבס)
חזרה הביתה: הצעירה הישראלית שחצתה את הגבול לסוריה באזור החרמון נחתה הלילה (בין חמישי לשישי) בנמל התעופה בן גוריון. היא שוחחה עם משפחתה עוד לפני שהמריאה ממוסקבה, וצפויה להיחקר בשב"כ. עבור השבת הצעירה, תושבת קריית ספר שבמודיעין עילית, ישראל העבירה לסוריה שני רועי צאן סורים שנעצרו לאחר שחצו את הגבול, העניקה חנינה לאסירה ניהאל אל-מקת ונתנה תמורה נוספת שאסורה בפרסום.
נתניהו: "פוטין שוב נרתם"

העברת רועי הצאן לסוריה
(צילום: אביהו שפירא)

מטוס המנהלים שהמריא למוסקבה כדי להשיב את הצעירה כלל משלחת ישראלית בראשות ראש הסגל של ראש הממשלה אשר חיון, מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום ונציגים מהמל"ל. יחד איתם הייתה גם רופאה שבדקה את הצעירה וקבעה שהיא מרגישה טוב. עם המראת המשלחת הישראלית הודה ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולכל מי שסייע בהחזרת הישראלית - כולל צה"ל, משרד הביטחון, נשיא המדינה, משרד החוץ וגורמים רבים נוספים.
לדברי נתניהו, "לפני ימים אחדים צעירה ישראלית חצתה את הגבול לסוריה. שוחחתי פעמיים עם ידידי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ביקשתי את עזרתו כדי להשיב אותה, והוא אכן פעל. אני מבקש להודות לו על שנרתם שוב להשבת אזרחים ישראלים ארצה".
הצעירה, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה, שבה לישראל לאחר שהושלמה העסקה עם סוריה, בתיווך רוסיה. במסגרת העסקה, כוחות צה"ל החזירו היום לסוריה שני רועי צאן. הם נעצרו על ידי צה"ל בשבועות האחרונים כחלק מסדרת מארבים יזומים ממזרח לגדר הגבול עם סוריה, לאחר שחצו את קו הגבול לשטח ישראל.
גורמים יודעי דבר אומרים שבעבר ניסתה אותה ישראלית להיכנס לרצועת עזה דרך הים אך נתפסה על ידי סיור של צה"ל. כמו כן היו לה הסתבכויות במדינות זרות. מדובר בצעירה שבאה מבית חרדי, יצאה בשאלה והתגייסה לצה"ל. היא הייתה בנתק ממשפחתה, שככל הידוע לא הגישה כל תלונה על היעדרותה.
2 צפייה בגלריה
מובלעת מעבר לגדר גדר גבול סוריה צנחנים צבא
מובלעת מעבר לגדר גדר גבול סוריה צנחנים צבא
ככל הנראה, הצעירה חצתה את הגבול מאזור החרמון. גבול ישראל-סוריה
(צילום: דובר צה"ל)
רועי הצאן הועברו לסוריה לאחר שנמסרו לאנשי הצלב האדום. הטלוויזיה הסורית דיווחה כי השניים הוחזרו לכפר שבו הם מתגוררים באזור קוניטרה. במסגרת העסקה סוכם עוד כי ישראל תעניק חנינה לאסירה שמרצה עבודות שירות.
גורמים ביטחוניים חששו שראש הממשלה בנימין נתניהו יערוך לצעירה קבלת פנים עם נחיתתה בארץ. "לאורך שבועיים עסקנו בהקטנה של האירוע כדי שהמחיר יהיה נמוך, והצגנו אותו כסוגיה הומניטרית זניחה", אמרו הגורמים.
הם הוסיפו כי "הגדלה של האירוע עלולה לחזור למערכת הביטחון בדמות דרישות נוספות בעתיד. מי שמנהל את היחסים היומיומיים עם הרוסים זה האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון והצבא. בסוף הרוסים יבקשו מאיתנו כל מיני דברים ויזכירו לנו את האירוע הזה. אם זה יהפוך לאירוע שראש הממשלה פוגש אותה, זה עלול לעלות לנו בהמשך".
אמש הותר לפרסום כי הצעירה חצתה את הגבול באזור בלי גדר, סמוך לפסגת החרמון – ולא מדובר היה בניסיון הראשון: היא צעדה מהוואדיות באזור מג'דל שמס לכיוון סוריה. מפרטים נוספים ניתן להניח שחציית הגבול אירעה באזור החרמון. במצוקים שבין מג'דל שמס לבין פסגת החרמון הגבול הוא טבעי ולא מצריך או יכול להכיל גדר מערכת, מאילוצים טופוגרפיים, אך בדופן הצפונית והמזרחית של מפלסי פסגת החרמון הישראלי – מדובר במקרה אחר.
הגישה לגבול בפסגת החרמון מצריכה טיפוס בשטח הררי שמחייב הכרה מוקדמת עם המרחב, שכן חלק מדפנות החרמון לכיוון סוריה תלולות מאוד ואחרות כוללות גבעות נמוכות, קפלי קרקע וקווי רכס שלא מוכרים לרגליים אזרחיות. האזורים הסמוכים יותר לגבול הם כמעט וללא גדר, אך מוגדרים כשטח שמותר לכניסה ולתנועה של חיילים בלבד, החולשים על המרחב משני מוצבים גדולים ומרכזיים: "ישראלי" ו"מצפה שלגים".