ח"כ יוליה מלינובסקי באולפן
(צילום: משי בן עמי)

הדרמה הפוליטית מגיעה לנקודת רתיחה: האם תוקם ממשלת שינוי? בעוד שבליכוד עושים מאמצים קדחתניים אחרונים במטרה למנוע הקמת ממשל בנט-לפיד, כולל הצעה מצד נתניהו לרוטציה משולשת עם נפתלי בנט וגדעון סער, במערכת הפוליטית העריכו היום (ראשון) בזהירות באולפן ynet מימין ומשמאל כי המאמצים הללו לא יצליחו, וממשלת בנט-לפיד אכן תוקם. מעט אחרי השעה 14:00 החלה ישיבת הסיעה של ימינה, שנדחתה מהבוקר.
ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) טענה כי הצעותיו של נתניהו הן הצעות סרק. "בנט, סער ושקד עבדו עם נתניהו, והם יודעים היטב על מי מדובר. אני מקווה מאוד שאין להם זיכרון קצר ושהם יקבלו החלטות נכונות. הייתה הצעה של רה"מ לבנט, והיום שמענו שלסער, ובקצב הזה עוד מעט הוא ייתן הצעה למלכת אנגליה להחזיר לנו את המנדט האנגלי. אבל כל ההצעות יהיו תקפות עד יום רביעי בלילה. אז פתאום הנסיבות ישתנו וכבר לא יהיה צריך. כל ההצעות האלה הן הצעות סרק".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
(צילום: AP, קובי קואנקס)
4 צפייה בגלריה
יוליה מלינובסקי בריאיון לאולפן ynet
יוליה מלינובסקי בריאיון לאולפן ynet
"מקווה שלבנט וסער אין זיכרון קצר". יוליה מלינובסקי באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ עיסוואי פריג' באולפן
(צילום: משי בן עמי)

מלינובסקי טענה כי נתניהו רוצה בחירות: "ראש הממשלה אף פעם לא רצה להקים ממשלה, הוא רצה בחירות. גם כשהמנדט היה אצלו הוא לא ניהל את זה, גם עכשיו כשהמנדט אצל לפיד כל מה שהוא רוצה זה לחבל ולהגיע ל-21 יום בהם המנדט עובר לכנסת, כי אנחנו כולנו יודעים שאז לא יקרה שום דבר".
-למה בנט מתעכב לדעתך? "תראה, אני מאמינה שהוא בן אדם, קשה לו, יש לו אילוצים פנימיים". מלינובסקי טענה כי קיבלה "הצעות מפתות מנתניהו, מהסביבה הקרובה שלו, להיות שרה כלשהי, כל מה שאבחר. אבל אני יודעת שגם אנשים אחרים קיבלו את זה".
ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר כי הוא מאמין שהקמת ממשלת בנט-לפיד סגורה אך סייג: "אתה רוצה שאני אתפור את החליפה? אין את החתונה, עוד אין ממשלת שינוי. אני מאוד מקווה שכל הלחץ שאנחנו עוברים בשעות הבאות ייגמר, נציג ממשלה, וזה מהלך קיים".
פריג' טען כי העובדה שעל פי ההסכם הקואליציוני הוא יקבל תפקיד של שר ולא יאיר גולן, שממוקם לפניו ברשימה, קשורה ל"דברים פנימיים, זה תהליך טבעי. יאיר חבר, יהיה לו תפקיד משמעותי גם בכל הפאזל שנרכיב, אנחנו ביחד".
מחכים להכרזה של בנט: ריאיון עם ח"כ רם שפע מהעבודה
(צילום: משי בן עמי)

גם ח"כ רם שפע (מפלגת העבודה) העריך שסער ובנט לא יתפתו להצעות של נתניהו לחבור אליו. "אני חושב שגם סער וגם בנט למודי ניסיון, הם יודעים שאין שום הצעות. יש כמה שקרים שנתניהו מפזר עכשיו, כל המטרה שלו היא לנסות לייצר בינינו תחושה של אי אמון כדי ללכת לבחירות. זה הדבר היחיד שמעניין את נתניהו. הדבר היחיד שצריך לקרות פה זה שסוף סוף נחליף אותו. לא רק את האיש, אלא את הדרך הזאת של שקרים, מניפולציות, חוסר משילות".
-אתה יודע מהן הסיבות לעיכוב בחתימת ההסכמים עם בני גנץ ועם סער? "אני משוחח עם מרב מיכאלי הרבה, אבל אני לא יודע למה הם לא חתמו. אני מבין שהיו שם כל מיני מחלוקות ביניהם, אני בטוח ומקווה ומאמין שזה לא יהיה הדבר שיחסום את הממשלה הזאת. אלה באמת עוד קצת דברים קטנים לקראת סוף הדרך כדי לסגור את הפינות האחרונות".
4 צפייה בגלריה
רם שפע בריאיון באולפן
רם שפע בריאיון באולפן
"נתניהו מפזר שקרים". רם שפע
(צילום: הדר יואביאן)
ח"כ אופיר סופר מהציונות הדתית בריאיון
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

4 צפייה בגלריה
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
ח"כ משה ארבל באולפן ynet
(צילום: הדר יואביאן)
גם ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) העריך כי ההחלטה על הקמת ממשלת בנט-לפיד כבר התקבלה. "כל ההצעות עכשיו - יכול להיות שזה בשביל להיראות טוב, יכול להיות שזה ניסיונות באמת אחרונים אבל האפשרות הסבירה היא שאנחנו הולכים לממשלת שמאל שינהיג אותה נפתלי בנט עם שישה מנדטים. אני לא רואה את הממשלה הזאת מתפקדת במציאות ביטחונית כל כך מורכבת".
סופר טען כי אם בנט היה מוריד את ממשלת השינוי מסדר היום אז הייתה יכולה לקום ממשלת ימין. "במקרה כזה היו לנו 61 מימין. אני אומר את זה כי זה נאמר לי ע"י גורם ישיר ומספיק משמעותי. אני חושב שבנט העדיף ללכת לממשלת שמאל כי הוא העדיף להיות ראש הממשלה. לצערי זה בניגוד לכל מה שרוב רובם של בוחריו היה רוצה לראות".
"נשרת את העם מהאופוזיציה". ריאיון עם ח"כ משה ארבל
(צילום: משי בן עמי)

סופר טען כי בנט "הולך להנהיג ולהוביל ממשלת שמאל, לא שום דבר אחר. עם שישה מנדטים להוביל ממשלה מאוד מורכבת וקיצונית. אני לא רואה יכולת לעמוד מול הממשל האמריקני אם נצטרך לדבר כרגע על היבטים מדיניים כפי שאנחנו שומעים שקורה בעקבות האירועים האחרונים".
הוא דחה ביקורות על סיכול הקמת ממשלת ימין עם מנסור עבאס מצד הציונות הדתית. "אני מאוד מתקשה לראות איך עבאס מאפשר לנו לקיים את המשך מבצע 'חוק וסדר' למרות שחברי הכנסת הערבים ידעו לדבר יפה מאוד על סוגיית איסוף הנשק, אנחנו רואים בדיוק איך הם מתנהלים אל מול הפרעות שחווינו בשבועיים האחרונים ואל מול המבצע המשטרתי. זו הממשלה שהולכת להיות לנו. ממשלת שמאל במקרה הטוב".
ח"כ משה ארבל (ש"ס) תהה איך תצא ממשלת השינוי למבצע צבאי אם יידרש כזה. "יש פה שאלה על זכות הווטו, על תהליכי קבלת החלטות. יושבים בקבינט בנט יחד עם מרב מיכאלי, בסוף ההחלטות מתקבלות שם. איך הם רואים את הדברים?".
"אנחנו יודעים לשרת את עם ישראל באופוזיציה ואני בטוח שיש כאן מסביב השולחן לא מעט אנשים שגם אולי בלבם ישמחו על ההזדמנות שהחרדים יהיו באופוזיציה", אמר ארבל. "אנחנו נשרת את הציבור היטב, אני הייתי יועץ פרלמנטרי בכנסת ה-19, עשינו עבודה אופוזיציונית מעולה בוועדת הכספים על חוק מע"מ אפס שהיה בזמנו, אנחנו נשרת את הציבור משם".
פורסם לראשונה: 13:25, 30.05.21