1 צפייה בגלריה
גנץ ונתניהו בדרך לבחירות? אטרקצ'י (למעלה) והוד בצר
גנץ ונתניהו בדרך לבחירות? אטרקצ'י (למעלה) והוד בצר
גנץ ונתניהו בדרך לבחירות? אטרקצ'י (למעלה) והוד בצר
(צילום: יואב דודקביץ, אלעד גרשגורן, באדיבות אאורה)
המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן לא מתנהל רק בערוצים הרשמיים - אלא גם בין המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש הממשלה החליפי בני גנץ. איש העסקים יעקב אטרקצ'י, שמקורב לנתניהו, נפגש בצהריים (יום ה') עם ראש הסגל של ראש הממשלה החליפי, הוד בצר, בניסיון לפתור את המשבר הקואליציוני. בשעות הערב מסרו שתי המפלגות כי "התקיימה פגישה ברוח טובה בין נציגי הליכוד וכחול לבן במטרה להגיע להבנות. חלה התקדמות וסוכם להיפגש שוב בימים הקרובים".
מאוחר יותר התייחס לנושא גם נתניהו במסיבת העיתונאים בנוגע להסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות, ואמר: "יש התקדמות מסוימת אפילו חיובית בשיחות בינינו לבין כחול לבן, ואני מקווה שתישא פרי".
אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים של חברת הנדל"ן "אאורה" שנסחרת בבורסה, נחשב גם לאחד מאדריכילי ההסכם שהביא להקמת ממשלת האחדות, והוא מקורב מאוד למשפחת נתניהו. על אף שאינו גורם רשמי מטעם הליכוד או נתניהו, הוא נפגש עם גורם רשמי מטעם גנץ ודן איתו בנושאים שקשורים לניהול המדינה.
השר שוסטר: "נתניהו גורר אותנו לבחירות"
(צילום: אורי דוידוביץ)

בשבועות האחרונים עלתה ישראל על המסלול המהיר בדרך לבחירות, והשניים נפגשו בניסיון למצוא פתרון למשבר שעלול להביא לפירוק הממשלה בתוך פחות משבועיים. צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן ממשיכים להיפגש בניסיון לצאת מהפלונטר, שכשעל הפרק שלוש מחלוקות עיקריות: תקציב המדינה, תקנון עבודת הממשלה והאופן שבו יאושרו מינויי הבכירים.
תקציב המדינה - בכחול לבן דרשו מהליכוד להעביר תקציב דו-שנתי, בהתאם להסכם הקואליציוני, בטענה שלמשק נדרשת וודאות. בליכוד סירבו ודרשו להעביר תקציב חד-שנתי עד לסוף שנת 2020, בניגוד להסכם ובנימוק שלא ניתן לדעת מה יהיו הדרישות בשנת 2021. בפועל, תקציב המדינה הוא נתיב המילוט הכמעט יחידי של נתניהו מההסכם - ומאפשר לו להפיל את הממשלה מבלי לקיים את הרוטציה עם גנץ.
ההערכה כעת היא שאם תאושר הצעת החוק לדחיית מועד העברת תקציב המדינה, בליכוד לא יתעקשו על העברת תקציב חד-שנתי שכן עד לתום המועד החדש יוותרו חודשיים בלבד לשנת 2020.
יו"ר הקואליציה זוהר: "ללא הסכמות - יהיו בחירות"
(צילום: אורי דוידוביץ)

תקנון עבודת הממשלה - התקנון אמור היה לעלות לאישור הממשלה, ולהסדיר את היחסים השוויוניים בין גוש כחול לבן לגוש הליכוד. התקנון טרם אושר, אך הוא מצוי בשלב חילופי הטיוטות בין שתי המפלגות הגדולות בקואליציה. בכחול לבן העבירו טיוטה לשר זאב אלקין, שאמון על הנושא מטעם הליכוד, וממתינים להתייחסותו.
מינויי בכירים - בין שני הגושים יש מחלוקת קשה שנוגעת לאופן שבו יאושרו מינויים כמו מפכ"ל המשטרה והיועץ המשפטי לממשלה. במסגרת הממשלה הפריטטית, כל מינוי מצריך אישור של שני הגושים בממשלה, וגורמים פוליטיים מעריכים שמדובר בסוגיה המורכבת מכולם עקב רצון הליכוד לשנות את האופן שבו מתמנים הבכירים.
גורמים המעורים בפרטים אומרים כי בכירי כחול לבן מתנגדים נחרצות להעברת המשקל במינויים לידי הפוליטיקאים, והנושא צפוי להיתקל בהתנגדות נחרצת של גנץ וסביבתו.
עם זאת, גורמים פוליטיים אומרים שהמשא ומתן אמנם מתנהל בקשיחות, אך האווירה טובה. למרות הכל, לא ברור אם יימצאו פתרונות לכל הסוגיות שבמחלוקת, וישראל עדיין עלולה למצוא את עצמה במערכת בחירות נוספת בחודשים הקרובים.