נשיא צרפת עמנואל מקרון הגיע אחר הצהריים (יום ה') לזירת הפיגוע בניס, שם רצח מחבל בדקירות סכין שלושה בני אדם בכנסייה - וערף את ראשה של אחת הנרצחות. מקרון גינה את "מתקפת הטרור האיסלאמיסטית", וציין שצרפת הותקפה בגלל הערכים שלה והחופש שקיים בה, כולל חופש הדת. "אני אומר את זה בצורה הברורה ביותר - אנחנו לא ניכנע לטרור", אמר מקרון. "ברור מאוד שצרפת נמצאת תחת מתקפה", הוסיף הנשיא וקרא לאחדות בצרפת.
"לא נזנח את הערכים שלנו", הדגיש מקרון על רקע החשש מפיגועים נוספים בארצו - חשש שנובע מהזעם של איסלאמיסטים קיצוניים על פרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד במגזין הצרפתי הסאטירי שרלי הבדו. בזירת הפיגוע בניס הודיע מקרון שמספר החיילים שמאבטחים אתרים רגישים ברחבי צרפת - בראשם בתי ספר ומבנים דתיים - יגדל משמעותית, מ-3,000 ל-7,000. "נגן על הכנסיות ועל אתרי התפילה", הצהיר מקרון.
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
"לא נוותר על הערכים שלנו". מקרון בזירת הפיגוע בניס
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
(צילום: רויטרס)
במהלך הפיגוע בכנסיית נוטרדאם בניס צעק המחבל שוב ושוב "אללהו אכבר", גם במהלכו וגם לאחר שנפצע ונעצר. הוא פונה לטיפול בבית החולים. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה שהמחבל הוא מהגר תוניסאי בן 21, שהגיע לצרפת בתחילת אוקטובר. התחנה הראשונה שלו באירופה הייתה האי למפדוסה בדרום איטליה, שאליו מגיעים מהגרים רבים. הוא הגיע לשם בסוף ספטמבר.
אחרי הפיגוע בניס העלתה ממשלת צרפת את הכוננות הביטחונית ברחבי המדינה לרמה הגבוהה ביותר. העלאת הכוננות מגיעה יום אחרי שמקרון הכריז על סגר נוסף בארצו כדי לבלום את הזינוק במספר הנדבקים בקורונה. הסגר הזה יהיה פחות חמור מהסגר שהוטל באביב, ובתי הספר יישארו פתוחים.
הפיגוע בניס לא היה האירוע הביטחוני היחיד היום בצרפת, בזמן שבעולם המוסלמי מציינים את יום הולדתו של הנביא מוחמד: זמן קצר אחרי העלאת הכוננות עצרה המשטרה בעיר ליון גבר אפגני שהיה חמוש בסכין. זמן לא רב אחרי הפיגוע בניס דווח על אירוע נוסף, בעיר אביניון שבדרום צרפת. שוטרים ירו שם למוות באדם שאיים בסכין על עוברים ושבים וצעק "אללהו אכבר". ממש במקביל דווח כי בעיר ג'דה שבסעודיה נעצר אדם שתקף בחפץ חד שומר בקונסוליה הצרפתית, ופצע אותו קל.
6 צפייה בגלריה
אזור האירוע בניס
אזור האירוע בניס
מחוץ לכנסייה בניס
(צילום: AFP)
נגד מקרון וממשלתו נשמעו החודש מילים קשות בעולם המוסלמי, גם מצד מנהיגים. בחלק מהמדינות התקיימו הפגנות נגד מקרון וצרפת ונשמעו קריאות להחרים מוצרים צרפתיים. מקרון עורר החודש את זעמם של האיסלאמיסטים בשתי הזדמנויות. הפעם הראשונה הייתה כשהוא קרא להיאבק באיסלאמיסטים קיצוניים בצרפת, ואף כינה את האיסלאם "דת במשבר". הפעם השנייה הייתה כשהגן על חופש הביטוי בצרפת החילונית בעקבות הרצח של המורה סמואל פאטי – שמחבל ערף את ראשו בגלל שהציג לתלמידים קריקטורות של הנביא מוחמד שפורסמו בשרלי הבדו.
במשרדי שרלי הבדו בפריז, נזכיר, התבצע טבח איסלאמיסטי ב-2015 בגלל הצגת הקריקטורות שלטענת חלק מהמוסלמים פוגעות ברגשותיהם. השנה החליט המגזין לפרסם שוב את הקריקטורות, ואחרי הרצח של המורה פאטי הצהיר מקרון שצרפת "לא תוותר על הקריקטורות שלה" ולא תאפשר לאיסלאמיסטים "לגזול מהצרפתים את עתידם".
זירת הפיגוע בניס
התבטאויותיו של מקרון הובילו לסכסוך דיפלומטי בין צרפת לטורקיה. הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן אמר שמקרון "זקוק לטיפול נפשי", ואף ציין שהמוסלמים באירופה נרדפים "כמו יהודים לפני מלחמת העולם השנייה". אתמול זעמה ממשלת טורקיה על איור פרובוקטיבי של ארדואן שפורסם בשרלי הבדו, וטענה שמדובר בהסתה לגזענות. היום בצהריים משרד החוץ באנקרה גינה בחריפות את הפיגוע בניס, ומסר שהעם הטורקי מביע תמיכה במאבק של הצרפתים באלימות ובטרור. עם זאת ציין ראש מערך התקשורת של ארדואן שאסור להפוך את האיסלאם לשם נרדף לטרור. מדינות מוסלמית נוספות גינו את הפיגוע בריביירה הצרפתית.
אחרי הפיגוע ראש העיר ניס, כריסטיאן אסטרוסי, קרא לארצו להחריף את צעדיה נגד הטרור האיסלאמיסטי. "הגיעו מים עד נפש", אמר אסטרוסי, "הגיע הזמן שצרפת תפטור את עצמה מחוקי השלום כדי למחוק באופן מוחלט את האיסלאמו-פאשיזם משטחנו". ז'אן-איב לה דריאן, שר החוץ הצרפתי, ביקש לשלוח הערב "מסר של שלום לעולם המוסלמי" וציין שצרפת דוגלת בסובלנות.
באמצע החודש, אחרי רצח המורה פאטי, התקיימו הפגנות ברחבי צרפת שבהן הפגינו הצרפתים בעד חופש הביטוי ונגד "אויבי הרפובליקה". בחלק ממוקדי המחאה הניפו המפגינים את הקריקטורות של הנביא מוחמד וקראו: "אנחנו לא מפחדים".