סטס מיסז'ניקוב, הממונה לשעבר על אירועי הר מירון, באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

שר התיירות לשעבר מטעם מפלגת ישראל ביתנו סטס מיסז'ניקוב, שעמד בראש המשרד בתקופה שהיה ממונה על ההילולה במירון, אמר היום (שני) באולפן ynet כי "מי שלוקח סמכויות לא לו והופך את האירוע לפרטי שלו - שיישא באשמה". הוא סיפר על התנהלות האירוע תחת "ועדת החמישה" שהוקמה ב-2008: "אפשר גם אחרת", אמר.
בתחילת הריאיון, חבר הכנסת לשעבר עוזי דיין (הליכוד) השתתף בפאנל פויטי במשדר - ועזב את כיסאו כשהשר לשעבר נכנס אליו. "האם סטס מיסז'ניקוב לא פסול לעדות באולפן הזה?", שאל דיין בהתייחסו להרשעתו של ב-2017 בעבירות של מרמה והפרת אמונים, שבגינה הוא נידון למאסר של שנה ושלושה חודשים.
"אני מנסה לא להיות אישי, אם אני הייתי יודע שזה כך, לא הייתי בא", אמר דיין. מיסז'ניקוב הגיב: "דיין, אני ממש מתפלא עליך. מה שאמרת עכשיו פשוט מביש. יש פה שיח, כמו שאתה שוחחת - גם אנחנו משוחחים".
עוזי דיין בפאנל הפוליטי. עזב עם כניסת השא לשעבר
(צילום: משי בן עמי)

השר לשעבר סיפר על המשא ומתן שניהל לדבריו בשנת 2009 מטעם מפלגתו הקשור בנושא. "ברגע שקיבלתי את תיק התיירות, אני ביקשתי וקיבלתי אחריות על שני נושאים - האחד הוא ביקור האפיפיור בארץ באותה שנה, והשני הוא ההילולה בהר מירון", אמר, "מבחינת העם היהודי ההילולה הזו ניצבת במקום השני מבחינת תיירות אחרי הכותל, גם תיירות פנים וגם חוץ, והמקום הראשון בהיבט של אירועים המוניים".
עוד הוא סיפר על ליקויים בטיחותיים שאליהם התוודע אז: "אמרתי שצריך להיות מפקד אחד לאירוע. היו שם אינספור לחצים, עוד בתקופתי, שרים כוחניים וחצרות כוחניות שכל אחד בהם רצה לשלוט לפי אופיו וכוחו".
2 צפייה בגלריה
הא מירון
הא מירון
"האירוע התיירותי הגדול ביותר". הר מירון
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
נרות זיכרון בהר מירון
נרות זיכרון בהר מירון
מתאחדים בהר מירון, אחרי האסון
(צילום: רויטרס)
דרעי במליאת הכנסת: "היו בעיות משפטיות, עלינו לקחת אחריות על המתחם", היום
(צילום: ערוץ כנסת )

לדבריו, "צריך למנוע לחצים פוליטיים, למנוע לחצים של חצרות ולערום משאבים כדי לנהל את האירוע הזה בצורה תקינה. ערכתי המון ישיבות, גם במירון וגם אצלי במשרד, עם כל הגורמים האחראיים באירוע - משטרה, הצלה, הנדסה. כל הגורמים היו יחד באתר, ערכו סיורים, בדקו אם כביש המילוט פתוח, אם הסדרנו את נושא התחבורה ועוד. מישהו היה צריך לנהל את הסיפור הזה, לכן מיניתי את ועדת החמישה בראשותו של מנכ"ל מע"צ דאז אלכס ויז'ניצר".
יש לציין כי ועדת החמישה הוקמה ב-2008 לפי החלטת בית המשפט העליון, לניהול המתחם. ב-2013 חתם שר האוצר דאז יאיר לפיד על צו להפקעת שטח המתחם ועל העברתו לניהול חברה ממשלתית. עם זאת, ב-2016 התקבלה החלטת ביניים של בג"ץ שלפיה יש לתת הזדמנות למודל ניהולי שימנע את הפקעתו.
מיסז'ניקוב נשאל כלפי מי, לדעתו, מופנית האשמה. "אני לא הסמכות המאשימה, אני גם לא מנהל פה חקירה", הוא השיב, "אני רק אומר איך אפשר לעשות את הדברים האלה אחרת. ברגע שכל אחד לקח סמכויות לא לו, ועשה מזה אירוע פרטי שלו, הוא צריך גם לדעת שלמחרת הוא זה שצריך לשאת באשמה".