מלך סעודיה סלמאן קרא היום (ה') למעצמות העולם לנקוט "עמדה תקיפה" נגד היריבה המושבעת איראן, בעקבות הצפי לחידוש המגעים בין טהרן לוושינגטון לאחר שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן ייכנס לתפקיד. בריאד חוששים מהתחייבותו של ביידן לבחון מחדש את ההסכם, שנחתם ב-2015 כאשר היה סגנו של הנשיא ברק אובמה.
3 צפייה בגלריה
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז בועידת הליגה הערבית בטוניז
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז בועידת הליגה הערבית בטוניז
"עמדה תקיפה נגד איראן". המלך סלמאן
(צילום: AP)
דבריו של סלמאן מגיעים יום לאחר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה שאיראן ממשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין עם המעצמות. לפי סבא"א, מאז שנשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ פרש מההסכם באופן חד צדדי הגדילה טהרן את כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה לכמות שגבוהה פי 12 מהמותר על פי ההסכם.
"הממלכה קוראת לקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה תקיפה כלפי המשטר האיראני", אמר המלך בנאומו השנתי בפני מועצת שורא, הגוף המייעץ הממשלתי העליון. "העמדה התקיפה הזו חייבת להבטיח שהמשטר האיראני לא יוכל להשיג נשק להשמדה המונית, לפתח את תוכנית הטילים הבליסטיים שלו ולאיים על השלום והביטחון". המלך לא פנה ישירות לביידן בנאומו.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
מעוניין בהסכם חדש עם איראן. ביידן
(צילום: AP)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נמצא על סף קריסה מאז שטראמפ הודיע ב-2018 שארה"ב פורשת ממנו ומחזירה את הסנקציות נגד איראן. ביידן מעוניין בהסכם חדש עם איראן. ממשל טראמפ - שכרגע לא מודה בהפסד בבחירות - נערך לסבב חדש של סנקציות נגד טהרן.
סעודיה הסונית ואיראן השיעית נאבקות עשרות שנים על עליונות במזרח התיכון ובריאד בירכו על חידוש הסנקציות ועל מדיניות הלחץ המקסימלי של ממשל טראמפ נגד טהרן. שליט הממלכה בפועל, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הכריז ב-2018 כי אם איראן תפתח פצצה גרעינית, "נלך בעקבותיה בהקדם האפשרי".
3 צפייה בגלריה
סעודיה בירכה על הסנקציות. טראמפ והמלך סלמאן
סעודיה בירכה על הסנקציות. טראמפ והמלך סלמאן
סעודיה בירכה על הסנקציות. טראמפ והמלך סלמאן
(צילום: EPA)
בהודעתה אתמול הזהירה סבא"א כי ההסברים של איראן בנוגע להימצאות אורניום באתר גרעין לא מוכרז במדינה "אינם אמינים". סבא"א לא חשפה את שם האתר, אך לפי דיפלומטים מדובר באתר שנמצא בטורקוזבאד שבפאתי טהרן. לפני שנתיים הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו נתונים על האתר ותיאר אותו כ"מחסן אטומי".
המלך סלמאן חזר גם על תמיכתו בפתרון שתי מדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא לא התייחס להסכמי הנורמליזציה האחרונים בין ישראל לבעלות בריתה של סעודיה בחריין, איחוד האמירויות וסודן. למרות קשריה החשאיים עם ישראל, סעודיה סירבה להכיר רשמית במדינה היהודית ללא פתרון בנושא הפלסטיני. נאום המלך בא ימים ספורים לפני פסגת G20, שתתקיים השנה בריאד ב-21 וב-22 בנובמבר.