"מעשה ההתאבדות" של יפן

יפן הודיעה בסוף השבוע כי היא מרחיבה את מצב החירום שהכריזה בשל מגפת הקורונה, כך שכעת הוא יחול לא רק על שישה אזורים, בהם אזור הבירה טוקיו, אלא על תשעה. יפן מתמודדת בשבועות האחרונים עם התפשטות מדאיגה של הנגיף, והיא מנסה להאט את ההתפשטות הזו לפני פתיחת המשחקים האולימפיים בטוקיו, שאמורה להיעשות באמצע יולי. ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, שב והצהיר אתמול כי הוא נחוש לערוך את האולימפיאדה בטוקיו בעוד חודשיים, כפי שהתחייב לוועד האולימפי. המשחקים, נזכיר, אמורים היו להתקיים כבר בקיץ שעבר, אבל נדחו בשל פרוץ המגפה.
4 צפייה בגלריה
עשרות מתו כי נגמר המקום בבתי החולים. יפן
עשרות מתו כי נגמר המקום בבתי החולים. יפן
עשרות מתו כי נגמר המקום בבתי החולים. יפן
(צילום: AFP)
בהודעתו אתמול אמר ראש הממשלה סוגה כי התפשטות הנגיף מהירה במיוחד באזורים מאוכלסים-מאוד, וכי וריאנטים חדשים של הווירוס ממשיכים להתפשט. זו הייתה הפעם השנייה בתוך שבוע שסוגה נאלץ להודיע על הרחבת מצב החירום. האזור היפני שסובל כעת יותר מכול מהנגיף הוא אזור אוסקה, שם בתי החולים מוצפים במטופלים. רבים ממתינים בבית או בבתי מלון, נעזרים בחמצן שם בגלל היעדר מיטות אשפוז במוסדות הרפואיים. לפי דיווחים, עשרות בני אדם כבר מתו ביפן משום שלא נותר מקום עבורם בבתי החולים. מבצע החיסונים היפני איטי, ועד כה רק פחות מ-2% מהאוכלוסייה קיבלו שתי מנות של חיסון נגד קורונה.
כבר חודשים שסקרים ביפן מלמדים כי רוב גדול של הציבור היפני מתנגד לקיום המשחקים האולימפיים בטוקיו בקיץ הקרוב. רוב היפנים מעוניינים לכל הפחות לדחות אותם, ויש המבקשים אף לבטלם כליל בשל המגפה. מנכ"ל חברת "רקוטן" היפנית, חברת הסחר האלקטרוני הגדולה במדינה, אמר בסוף השבוע לרשת CNN כי אירוח המשחקים ביפן בקיץ הקרוב יהיה "מעשה התאבדות".

מתקפת האקרים: אירלנד דחתה ניתוחים

שירותי הבריאות של אירלנד נפלו בסוף השבוע קורבן למתקפת סייבר גדולה, שבמסגרתה פרצו האקרים למערכות מחשב שלה, נעלו אותן ודרשו כופר בתמורה לשחרורן. המתקפה אילצה את רשויות הבריאות לבטל תורים לרופא ולדחות ניתוחים בכמה בתי חולים, וסגן ראש הממשלה לאו ורדקר הזהיר כי השיבושים עלולים להימשך כמה ימים.
4 צפייה בגלריה
מתקפות של האקרים כבר הובילו למוות בבית חולים
מתקפות של האקרים כבר הובילו למוות בבית חולים
מתקפות של האקרים כבר הובילו למוות בבית חולים
(צילום: shutterstock)
לדברי ממשלת אירלנד, להתקפה אחראים "פושעים בינלאומיים". ורדקר ציין כי המתקפה באה דווקא בשעה שבה שירותי הבריאות של אירלנד מתמודדים עם עומס גדול. לדברי הרשויות, המתקפה לא הביאה לביטול תורים לחיסון נגד קורונה.
אין זו הפעם הראשונה שמוסדות בריאות בעולם מותקפים על-ידי האקרים. בפברואר השנה התנהלה מתקפת כופרה דומה נגד שני בתי חולים בצרפת, וכתוצאה מכך קרסו רשתות טלפונים בהן וניתוחים נדחו. בספטמבר אשתקד גרמה מתקפת האקרים על בית חולים בגרמניה למותה של אישה. באותו החודש שיתקה מתקפת האקרים רשת של יותר מ-250 בתי חולים ומרפאות בארה"ב.
בתוך כך, ארגון הבריאות העולמי ניפק אתמול הערכה קודרת, כשקבע כי שנת הקורונה השנייה, כלומר שנת 2021, צפויה להיות שנה קטלנית בהרבה משנת 2020 בכל הנוגע למספר המתים מהנגיף.

רוסיה קבעה: ארה"ב וצ'כיה "לא-ידידותיות"

ממשלת רוסיה הכריזה בסוף השבוע באופן רשמי על ארה"ב ועל צ'כיה כ"מדינות לא-ידידותיות". במסגרת ההודעה על פיחות במעמדן הדיפלומטי של השתיים היא מסרה כי לנציגויות ארה"ב ברוסיה לא יותר מעתה כלל להעסיק אנשי צוות מקומיים, וכי לנציגויות צ'כיה יותר להעסיק לכל היותר 19 עובדים כאלה.
4 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא ארה"ב
ביידן ופוטין. סנקציות ושלל עימותים
(צילום: AP ,EPA)
בין רוסיה לצ'כיה פרץ לאחרונה משבר דיפלומטי, אחרי שפראג גירשה משטחה 18 דיפלומטים רוסים בטענה שגילתה כי מוסקבה עומדת מאחורי פיצוצים קטלניים של במצבור נשק בצ'כיה בשנת 2014. בין מוסקבה לוושינגטון יש מתיחות עמוקה סביב שורה ארוכה של נושאים, בהם הסנקציות שהטילה ארה"ב על רוסיה בטענה שניסתה להתערב ולחבל בבחירות האמריקניות, הסיוע הרוסי למשטר אסד בסוריה, המלחמה באוקראינה והיחס לפעיל האופוזיציה הרוסי הכלוא אלכסיי נבלני.

נסחפה 22 יום בלב ים ושרדה

והיו גם סיפורים מעוררי תקווה בסוף השבוע. רשת BBC מביאה את סיפורה של נערה בת 17 מחוף השנהב, שניצלה מסירת מהגרים שטבעה וחולצה אחרי 22 ימים נוספים שבהם נסחפה לבדה בלב ים.
לפי הדיווח, הנערה, ששמה עיישה, עלתה על הסירה במאוריטניה יחד עם עוד 58 בני אדם. כלי השיט טבע באזור האיים הקנריים. כעת היא מחלימה בבית החולים.

26 מיליון דולר "נהרסו בכביסה"

בארה"ב מדווחים על ביש מזל גדול של אמריקנית שזכתה בפרס הראשון בלוטו – 26 מיליון דולר – אבל אז התברר כי היא השאירה אותו, כך נראה, בכיס המכנסיים והוא נהרס בכביסה.
4 צפייה בגלריה
הדולרים כובסו? הכסף יחולק לבתי ספר
הדולרים כובסו? הכסף יחולק לבתי ספר
הדולרים כובסו? הכסף יחולק לבתי ספר
(צילום: shutterstock)
הכרטיס נמכר בנורווק, פרבר של לוס אנג'לס, בחודש נובמבר, והאישה שקנתה אותו תועדה מבצעת את הקנייה הזו במצלמת אבטחה. שלשום חלף המועד שעד אליו יכול הזוכה לאסוף את הפרס, ועובד בחנות שבה נמכר הכרטיס סיפר לתקשורת בקליפורניה כי ביום רביעי הגיעה למקום אישה וסיפרה שהיא הזוכה שקנתה את הכרטיס – ושהיא איבדה אותו וחוששת שהיא כיבסה אותו בטעות.
כעת מסתמן כי בהיעדר זוכה חוקי בפרס, הוא יחולק לבתי הספר הציבוריים בקליפורניה, כפי שמורות התקנות.