באופן חסר תקדים הגיעו לביתה של אדית רמון בת ה-101 שגרירת גרמניה בישראל ד"ר סוזנה ואזום ריינר והקונסול הגרמני בישראל ד"ר לארס אווה קטנר כדי למסור לה באופן אישי את האזרחות הגרמנית שנשללה ממנה לפני 84 שנה. אדית שהתגוררה בגרמניה, נמלטה מהמשטר הנאצי עוד לפני השואה ועלתה לארץ. המפגש המרגש התרחש בשבת האחרונה.
אדית רמון לבית נחמן, נולדה בגרמניה לפני 101 שנה והתגוררה בעיר רשטאט באזור אלזס שבדרום המדינה. אדית היא הבת השלישית מבין חמש בנות. היא עלתה לישראל בשנת 1937, ארבע שנים לאחר עליית הנאצים לשלטון. לפני העלייה לארץ המצב בגרמניה כבר היה מסוכן ליהודים, האנטישמיות געשה ואמה של אדית, אלזה, הבינה שכדאי להם לברוח לפני שיהיה מאוחר מידי.
1 צפייה בגלריה
הענקת האזרחות לאדית בת ה-101, השמאלית בתמונה על הכיסא
הענקת האזרחות לאדית בת ה-101, השמאלית בתמונה על הכיסא
הענקת האזרחות לאדית בת ה-101, יושבת על הכיסא השמאלי
(צילום: קונסול שגרירות גרמניה בישראל)
האם הצליחה לזהות את חומרת המצב כאשר מכוניתו של אב המשפחה, שהיה מוכר עורות נשרפה בשל יהדותו. "הבנו שצריך לברוח כל עוד נפשנו בנו", סיפרה אדית. אחת מאחיותיה, גרטרוד, היגרה לארה"ב וכיום היא בת 105, אחות אחרת שכבר נפטרה, שושנה, הייתה בארץ וסייעה למשפחה להשיג אישורי כניסה בעזרת ארגון ההגנה.
תחילה עלתה אדית בשנת 1937 ולאחר מכן עלו הוריה והשתכנו בגדרה. כשאדית הגיעה לארץ היא התקבלה למשק פועלות בנהלל, שם עבדה בחקלאות, ועם הגעתם של הוריה, היא עברה לתל אביב ועבדה במשק בית כדי לסייע להם. בשנת 1939 הצטרפה לגרעין גשר והייתה מבין מקימי הקיבוץ, שם גם הכירה את בעלה משה פוטרמן, שגם הוא הגיע מגרמניה.
את האזרחות הגרמנית שנשללה ממנה היא לא קיבלה חזרה מעולם עד שאחד מנכדיה המתגורר באנגליה, החליט בעקבות הברקזיט לבדוק את זכאותה לקבל את האזרחות בחזרה. זאת כדי לעשות "תיקון היסטורי" לה ולכל צאצאיה. אדית הצליחה לקבל את אזרחותה בחזרה בזכות תיקון בחוקה הגרמנית, המאפשר לאנשים שנולדו בגרמניה ושאזרחותם נשללה על ידי הנאצים בין השנים 1945-1933, לקבל בחזרה את אזרחותם.
השגרירה והקונסול בישראל רצו לסגור מעגל ולמסור לה אישית את האזרחות הגרמנית כמחווה וביטוי של כבוד עבור משפחת רמון על כל דורותיה. "זהו כבוד גדול מאוד בשבילינו שאדית רוצה להיות אזרחית גרמניה שוב וזו הסיבה שבגינה הגענו עד אליה", אמרה השגרירה ואזום ריינר. אדית רמון הנרגשת שאלה את השגרירה: "האם כעת אנחנו חברים?", השגרירה השיבה: "בוודאי שאנחנו חברים, איזה כבוד להחזיר אזרחות לאישה מרשימה כמוך, בישראל".