תקיפת צה"ל ברפיח

המצב ההומניטרי ותנאי המחיה הקשים ברצועת עזה גם בימי שגרה החריפו באופן דרמטי במהלך ששת הלחימה במבצע "שומר החומות". גורם ביטחוני ישראלי שהתייחס לנושא הזהיר שמצב האוכלוסייה האזרחית בעזה – כשני מיליון בני אדם – חמור אפילו בהשוואה לזה ששרר ברצועה במהלך מבצע "צוק איתן" שארך כמעט חודשיים בקיץ 2014.
המצור הביטחוני והכלכלי שמטילה ישראל במטרה ללחוץ על חמאס השולט ברצועה, וחוסר היכולת לגרום לפיתוח מקומי, הביאו לכך כמחצית מהאוכלוסייה, כמיליון בני אדם, מסתמכים על סיוע הומניטרי שוטף כדי לשרוד. 80% מתושבי הרצועה נמצאים מתחת לקו העוני ושיעור האבטלה עומד על כ-50%. אם עד השבוע עוד הוכנסו לעזה בשגרה ציוד, סחורות ומצרכים בסיסיים, הרי שמרגע שהחלה הלחימה והמעברים נסגרו כמעט לחלוטין, גבר המחסור למוצרי יסוד.
ברצועת עזה אין אספקת חשמל סדירה. לדברי הגורם הביטחוני הישראלי, תחנת הכוח המקומית ירדה מפעילות של ארבע טורבינות לאחת בלבד בגלל המחסור בדלק. נתון זה מוביל לכך שתושבי עזה מקבלים חמש שעות חשמל ביממה בלבד.
בית משפחה בעת תקיפת צה"ל ביום שישי:

הרס ומשפחות נמלטות מאזורי התקיפות בעזה:
גם אספקת המים צומצמה מאוד ועומדת כעת על אחת לארבעה ימים, לעומת אחת ליומיים בזמן רגיעה. באזורים מסוימים בעזה נטען שהופסקה אספקת החשמל והמים בשל תקיפות צה"ל שפגעו גם בתשתיות. להמחשה: רק באזור ג'באליה שבצפון הרצועה נותקו 10,000 בתים מתשתיות המים והביוב, כך לפי הודעה המועצה המקומית, שמנסה לתקן את הנזק לחדש את הפעילות.
כחלק מהלחימה תוקף חיל האוויר יעדים רבים ובהם גם בתים ומבנים אזרחיים, ולפי הדיווחים נותרו אלפי פלסטינים ללא קורת גג. כמו כן, במהלך התקיפות הנרחבות שבוצעו בלילה שבין חמישי לשישי תועדו תושבים רבים נוטשים את בתיהם בצפון הרצועה בשל חשש לחייהם.
אחד המוסדות המשמעותיים שמספקים סיוע ההומניטארי בשגרה ובחירום הוא אונר"א. הסוכנות הודיעה השבוע שפתחה את מוסדות החינוך שלה כדי שישמשו מקלט עבור משפחות שמחפשות מחסה. עם זאת, אנשי הסוכנות הבהירו שפעילותם מצומצמת בעת לחימה ועל כן הם לא מצליחים לספק את כל השירותים לתושבים.
10 צפייה בגלריה
בניין הרוס בעזה
בניין הרוס בעזה
בניין הרוס בעזה בעקבות תקיפת צה"ל
(צילום: EPA)
10 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
(צילום: AP)
גורמים בממשל חמאס טוענים שנכון לאתמול נהרסו בעזה 60 מבני ממשל ויותר מ-500 דירות ובתי מגורים. בהערכה ראשונית שלהם, מדובר בנזק של כ-73 מיליון דולר.
מעבר לכך, בתי החולים ברצועת עזה הגיעו בימים האחרונים לקצה הקיבולת שלהם, בזמן שהם מתמודדים עם מגפת הקורונה. במשרד הבריאות העזתי הזהירו שהרס הבתים וההתכנסויות במקלטי אונר"א עלולים להוות מוקדי התפרצות חדשים של הנגיף, שבתקופה האחרונה היה בנסיגה ברצועה, ובכך להקשות עוד יותר על מערכת הבריאות המותשת.
במשרד הבריאות קראו לקהילה הבינלאומית לספק הגנה למרכזים הרפואיים לאחר שכמה מהם נפגעו מתקיפות צה"ל.