השר שמולי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

שר הרווחה והעבודה איציק שמולי (העבודה) אמר כי בשנים הקודמות לא הועברו למשרד הרווחה התקציבים הנדרשים וכי מדובר ב"פשע נגד הנשים במדינת ישראל שצריך לתקן". בריאיון לאולפן ynet הוסיף כי אין צורך בעוד ועדות וגופים לטיפול באלימות במשפחה וכי יפעל לקדם חוק שיחייב גברים אלימים שמשתחררים מהכלא לעבור תוכנית טיפולית לפני שיחזרו לקהילה.
על הצעת החוק לפיזור הכנסת שתעלה להצבעה בשבוע הבא אמר שמולי כי במפלגתו עדיין לא החליטו כיצד להצביע אך הם נערכים לבחירות. "כרגע המומנטום של המערכת הפוליטית זה כנראה ללכת לבחירות. בעיניי זה דבר איום ונורא אבל כנראה שנתניהו גורר אותנו לשם בגלל שפעם אחרי פעם, גם בתוך המשבר הבריאותי והכלכלי הקשה הזה, האינטרסים האישיים שלו קודמים לכל", אמר.
3 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"נעלה להתקפה נגד הגברים האלימים". שמולי
(צילום: אבי מועלם)
על מצבה של מפלגת העבודה בסקרים אמר שמולי כי "אנחנו אמנם חווים משבר, אבל אנחנו מכינים את המפלגה לבחירות. נפגשנו עם כל ראשי הרשויות, אנחנו משוכנעים ביכולת שלנו להחזיר הרבה מאוד מהתומכים שלנו הביתה, ואנחנו מסתכלים על כל האירוע הזה לא דרך הפריזמה של מפלגת העבודה, אלא יש היבט רחב יותר והוא ההיבט הלאומי.
"התחלואה עדיין גבוהה והיא ממשיכה לטפס. הכלכלה שלנו ממש על הרצפה ואני חושב שבנסיבות כאלו ללכת לבחירות זה לא דבר טוב", הוסיף שמולי. "אבל הממשלה הזו הוקמה כדי שנוכל לתת מענה למשבר. בלי תקציב מדינה לשנת 2021, אין שום סיכוי לתת מענים לא למשק, לא לבעלי העסקים, לא לגמלאים ולא לאף אחד. ולכן לא יהיה טעם להמשיך לתת הנשמה מלאכותית עם עוד פשרה".
- למה אתם לא פורשים היום, אתמול, שלשום, מחר. למה לחכות? "אני מזמין אותך להסתכל על מה שעשה משרד העבודה והרווחה בחצי השנה האחרונה. הנענו רשתות ביטחון בהיקפים דמיוניים של 15 מיליארד שקל. אלה היקפים שמשרד הרווחה לא הזיז מעולם. למובטלים, לנכים, לגמלאים, למקבלי קצבאות קיום בביטוח הלאומי. אני מזמין אותך גם להסתכל על מה שהיה בקטסטרופה בגל הראשון בבתי האבות ותראי שהיום העסק הוא הרבה יותר נשלט ואנחנו בדריכות מלאה. הצלחנו גם לשחרר את הגיל הרך ולאפשר לחצי מיליון הורים לצאת לעבודה.
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעת העבודה גשר מר"צ עמיר פרץ ניצן הורוביץ  אורלי לוי אבקסיס
ישיבת סיעת העבודה גשר מר"צ עמיר פרץ ניצן הורוביץ  אורלי לוי אבקסיס
"המטרה שלנו היא לא לתת תעסוקה לאנשים אלא לטפל באלימות נגד נשים". לוי-אבקסיס
(צילום: מוטי קמחי)
"אז אנחנו מצליחים לעשות את הדברים האלה אבל אנחנו עושים אותם מתוך קופסאות הקורונה. ואי אפשר לנהל מדינה ותקציב של מדינה רק דרך הוצאות חד פעמיות. בסוף אנחנו רוצים לכונן פה דמי אבטלה לעצמאים, להעלות פנסיות מינימום לקשישים. כדי שנוכל לעשות את הדברים האלו אנחנו חייבים תקציב מדינה".
- חוץ מ"ברברת" יש גם משהו פרקטי שיכול באמת להשתנות בימים האלה לטובת 200,000 נשים מוכות? "חבל לי על התיאור הזה של ברברת כי היקף המענים שפתחנו בחצי השנה האחרונה זה כמעט דבר חסר תקדים. אנחנו מוסיפים 60 יחידות עירוניות ברשויות המקומיות למניעת אלימות במשפחה, אנחנו פותחים ארבעה מרכזי חירום רב תחומי ופותחים עוד שני מקלטים, דירות מעבר ומה לא. אז אני דוחה על הסף את הזלזול במה שאנחנו עושים.
"צריך להבין דבר אחד, הטיפול בסוגיה של אלימות במשפחה זה לא רק טיפול סוציאלי. כדי שנוכל לשנות את המשוואה, את המגמה, אנחנו צריכים גם לטפל בצד השני של המשוואה וזה הגברים האלימים. לכן השינוי המשמעותי שאותו אני מקדם בממשלה זה להחיל חוק שיחייב שיקום של אותם גברים. גבר עם רקע של אלימות במשפחה שמשתחרר מהכלא לא יוכל לחזור ככה סתם למשפחתו ולקהילתו. הוא יהיה חייב לעבור תוכנית טיפולית. היום זו אפשרות. זו חייבת להיות חובה בחוק. 70% מהגברים שמשתתפים באופן וולונטרי בתוכניות האלה לא חוזרים לנקוט באלימות וזה רק מוכיח כמה השינוי הזה נדרש".
ריאיון עם יו"ר נעמ"ת ויו"ר ויצו העולמית
(צילום: ירון ברנר)

שמולי התייחס גם לזינוק במספר הדיווחים על מקרי אלימות במשפחה מאז שהחלה מגפת הקורונה. "הזינוק המטאורי שאיתו אנחנו מתמודדים בתקופת הקורונה הוא חסר תקדים. 300%", אמר שמולי. "זה הצונאמי שאיתו אנחנו מתמודדים".
הוא הוסיף כי במקום להקים עוד ועדות וגופים למאבק באלימות במשפחה, צריך לשפר את התיאום והתקשורת בין הגופים השונים הקיימים. על הכרזתה של השרה לקידום קהילתי אורלי לוי-אבקסיס כי תוקם רשות לאומית למאבק באלימות במשפחה אמר: "הגוף הזה מיותר. אין לו שום מקום. המטרה שלנו זה לא לתת תעסוקה לאנשים, המטרה שלנו זה לטפל באלימות נגד נשים וכדי שנוכל לעשות את זה אנחנו נמשיך לעבות את המערך הסוציאלי בפתיחה של עוד מקלטים, בתים, דירות מעבר.
3 צפייה בגלריה
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
תיעוד מיוחד: יום במקלט לנשים מוכות
"נמשיך לעבות את המערך הסוציאלי". תיעוד ממקלט לנשים מוכות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אבל לצד זאת נעשה עוד שני דברים. נעלה להתקפה נגד הגברים האלימים ונשים דגש מיוחד על כל מה שקשור בנורות האזהרה, באורות האדומים", הוא הוסיף. "אנחנו משקיעים ומפתחים יחד עם פורום מיכל סלע וסטרטאפיסטים והרבה מאוד אנשים טובים מענים טכנולוגיים חדשים שיוכלו לאותת גם לאישה וגם לסביבתה שהיא נמצאת בסכנה חמורה ואולי נוכל להציל אותה הרבה קודם. אני חושב שהשילוב של המענים האלו יוכל לתת הגנה הרבה יותר טובה לנשים וגם לילדים בהקשר הזה. נוכל לשנות את המגמה הזאת. זו המטרה".
- איך אפשר ליישם את כל הדברים האלה אם אין לך את התקציב המתאים לעשות את זה? "כל שנה אמורים להגיע 50 מיליון שקל, השנה הצלחנו לחלץ 60 מיליון שקל והיד עוד נטויה. נצליח לחלץ משאבים נוספים, וזה בנוסף ל-60 מיליון שקל שקיימים בבסיס התקציב של משרד העבודה והרווחה. מבחינתנו, בעיקר בתקופת הקורונה, אנחנו דורשים ומצליחים לחלץ מתוך הממשלה לא מעט תקציבי חירום. הצלחנו גם להעביר סיוע תקציבי נוסף למקלטים שלנו.
"אנחנו פותחים עוד שני מקלטים, אחד ייעודי לחברה הערבית ואחד ייעודי לחברה החרדית. לא נעצור כאן. זה נכון שבשנים הקודמות לא הועברו התקציבים הנדרשים. זה ממש פשע נגד הנשים במדינת ישראל שאותו צריך לתקן. אבל בשנה שבה אני נמצא במשרדי, הכסף שצריך לעבור לפי התוכנית הבין משרדית הועבר".