אסון מירון ריאיון עם מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי
(צילום: משי בן עמי)

מפכ"ל המשטרה לשעבר, רב-ניצב (בדימוס) משה קראדי, אמר היום באולפן ynet כי המפכ"ל המכהן רב ניצב יעקב שבתאי צריך לדרוש הקמת ועדת חקירה ממלכתית על האסון במירון. "עושים ציד ראשים על המשטרה", אמר, "הטעות הכי גדולה זה להטיל את זה על מח"ש כי שם חוקרים רק שוטרים".
בתור מי שהיה שם במשך כמה שנים, הופתעת שלא שמענו עדיין שום דבר מהמפכ"ל? "ככל שעוברים הימים והעובדות מתבררות, אין ברירה שלא לעסוק בבירור העובדות האמיתיות. קודם כל, למען אותן 45 משפחות שאיבדו את יקיריהן, ויותר מכך - שהאסון הבא לא יקרה. אירוע מירון הוא מיוחד במינו, אבל יהיו לנו כאלה גם כנראה בעתיד. אני חושב שמפכ"ל המשטרה יאלץ או לדעתי גם יאמר את דברו בימים הקרובים כי אין שום ספק שמדובר באירוע בסדר גודל שיש לו אחריות של משטרת ישראל כולה ולא רק של המחוז הצפוני. נכון שמפקד המחוז הוא מפקד האירוע, אבל זה אירוע שנערכים אליו כמה חודשים קודם במשטרה. מעורבים בו גורמים אזרחיים רבים, כוחות ביטחון רבים, משרד הדתות, המרכז למקומות קדושים. יש כאן עבודת מטה ארוכה ותהליך של אישורים הנדסיים".
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל המכהן קובי שבתאי
(צילום: ליהי קרופניק )
"בגלל המעורבות והמורכבות, אם אנחנו רוצים באמת למנוע את האירוע הבא, אנחנו חייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית שקודם כל תברר את העובדות", אמר קראדי, "דבר שני, תמליץ המלצות ואם יש מקום, תסיק מסקנות. הנטייה להימלט או לא לרצות ועדה היא מהחשש שהיא הולכת לעסוק בעריפת ראשים. אני רוצה להזכיר לכם את ועדת החקירה הממלכתית לבעיית המים בישראל. לא זוכר שמישהו שילם מחיר, אבל מתקני ההתפלה במדינת ישראל הביאו את המצב שאני ואת שותים מים בזכות אותה ועדת חקירה".
יש פה איזושהי תחושה שמנסים להפיל פה את כל התיק על המשטרה וככה יגמרו את זה. "אני רוצה להגיד לחבריי במשטרה שלבי איתם. הם עוד לא מבינים בכלל לאיפה הם נכנסים ומה יעשו להם כדי להפיל עליהם את התיק. לצערי יצא לי ללוות בתפקידיי השונים מספר ועדות חקירה: ועדת החקירה לטבח במערת המכפלה, ועדת החקירה למהומות בהר הבית בשנת 91', ועדת אור לאירועי אוקטובר. ככל שיש מעורבות של גורמים אזרחיים, גורמים במשרדי הממשלה, המשטרה מהר מאוד תמצא את עצמה מוקרבת על המזבח, לבד, כשלכולם יש אינטרס למצוא אותה כאשמה".
אתה אומר "מוקרבת" אבל לפני – היא פשוט לא יכולה לעמוד בפני הלחצים שהפוליטיקאים מפעילים? "יש בזה משהו. מפקד משטרה מתמודד בדברים מסוימים בסביבה פוליטית. אני יכול לתת לך דוגמה אישית. במהלך תקופת ההתנתקות הופעלו עליי לא מעט לחצים כדי לאפשר דברים שיש בהם התערבות בשיקולים המבצעיים. אני זוכר ששלושה ימים לפני חסימת הכבישים במעגל השישי הייתה אליי פנייה שלא לחסום את הכבישים לטובת התושבים שגרים באזור. אני הודעתי לשר הממונה שזה לא יבוצע וכשהוא שאל אותי למה, אז אמרתי לו שהוא לא ייכנס לשיקולים המבצעיים שלי ולכן דחיתי אותו".
פאנל באולפן על האסון במירון
(צילום: משי בן עמי)

כלומר לחצים של גורמים פוליטיים זה לא חדש. "מפקד משטרה מתמודד, הוא חי בסביבה הזאת. אני חייב להגיד לך שיש אירועים כמו שאני הזכרתי, ההתנתקות. הייתי במעמד של מפכ"ל אז אתה יכול להודיע להם ולשים אותם במקומם. אבל כאן זה אירוע בעל צביון דתי, הרי אין מצב שאפשר לדחות את ל"ג בעומר ל-ל"ז בעומר. הוא חייב להתקיים באותו היום. ולכן ליבי ליבי עם אותו מפקד משטרה שבתהליך קבלת ההחלטות שלו, מעליו יש את הוראת השרים שאמרו שאין הגבלה והוא צריך לקבל החלטות. אולי הוועדה תבדוק מה הקשר בין ההנחיות של הדרג הפוליטי, האינטרסים, לבין קבלת ההחלטות של המפקדים במשטרה".
קראדי התייחס גם ללחצים פוליטיים שאיתם התמודד בעבר במשטרה: "אני התמודדתי בשנת 98' עם בקשה לבצע אירוע המוני תחת כיפת השמיים באזור מרחב לכיש. אני סירבתי מתוך זה שהגעתי למסקנה שיש חשש לשלום הציבור. עתרו נגדי לבג"ץ, כולל הח"כ דדי צוקר. הפרקליטות הודיעה לי שהיא לא תוכל להגן עליי בבג"ץ, אני החלטתי שאני הולך לבג"ץ כי חששתי ובג"ץ דחה את העתירה ואישר את בקשתי. אלא מה ההבדל? שזה אירוע שהיה לי כוח להחליט אם הוא יתקיים או לא להתקיים. האירוע במירון מעורבים בו כל כך הרבה גורמים בעלי אינטרסים פוליטיים שגם אם מפקד המחוז והמפכ"ל יגידו 'אנחנו לא מאשרים את האירוע', הוא היה מתקיים גם ללא אישורם".
המפכ"ל לא היה בזירה? "אין לי מושג מה היה לפני, אבל זו לא כל כך הנקודה הקריטית אם הוא היה או לא כי הוא מאשר את התוכניות ואני מניח שהוא מכיר את זה מתפקידיו הקודמים. היו כל כך הרבה דגלים אדומים. בתקופתי כמפכ"ל, ניצב ברטי אוחיון, שהיה ראש אגף המבצעים, הוציא מסמך על היערכות הגופים במקומות קדושים בעקבות האירוע שהיה בכנסייה בנצרת. דודי כהן שבא אחרי הפנה את זה לשר הממונה בבקשה לא לקחת אחריות. הוקמה ועדת החמישה, דו"ח מבקר המדינה, המסמך ב-2016, כל הדגלים הונפו ואף אחד לא עשה כלום".
2 צפייה בגלריה
אהרון פרנקו בנימין נתניהו ויעקב שבתאי
אהרון פרנקו בנימין נתניהו ויעקב שבתאי
שבתאי, השר אוחנה וראש הממשלה נתניהו
(צילום: אמיל סלמן)
אולי גם במשטרה הייתה קצת תרבות "יהיה בסדר"? "זה לא מופע רוק בפארק הירקון שאפשר להגיד שרק 40 אלף איש יגיעו לאירוע. זה אירוע שבדרך כלל נמשך כמה ימים. כאן בגלל היותו ביום שישי צמצמו את כמות ההדלקות ואז נוצר מצב שבעצם כמות גדולה של אנשים נדחסה לפרק זמן כל כך קצר. האם היכולת של המשטרה למנוע מאנשים להגיע להתפלל ברשב"י קיימת? אין סיכוי. יש לה יכולת לסנן, למיין, למתוח אותו".
אתה היית מצפה מהמפכ"ל, מהשר לביטחון פנים, משר הדתות, להתייצב מול המיקרופונים, לענות על שאלות ופשוט להתייחס לאירוע הזה? "אין שום ספק, כל מי שנושא בתפקיד ציבורי חייב לתת דין וחשבון לציבור והוא צריך לעמוד לא רק בפני הציבור, הוא גם צריך לעמוד בפני ועדת בדיקה שתברר את העניין. אם אני הייתי יושב היום על כיסא המפכ"ל, אני הייתי דורש ועדת חקירה ממלכתית. תראו, מה עושים עכשיו? עושים ציד ראשים על המשטרה. הטעות הכי גדולה שהייעוץ המשפטי עשה זה להטיל את זה על מח"ש, כי מח"ש חוקרים רק שוטרים, רק על עבירות פליליות. בעצם ככה אנחנו משאירים את כולם מחוץ למסגרת, ולכן המפכ"ל צריך לדרוש וועדת חקירה".