"נתב"ג - מחדל", אומרת ראש שירותי בריאות הציבור בריאיון אתמול
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

מתוך כ-44 אלף ישראלים שחזרו מחו"ל מתחילת דצמבר נמצאו 245 חיוביים לקורונה. כך עולה מנתונים שהועברו על ידי משרד הבריאות לבקשת ynet ו"ידיעות אחרונות".
30 מהם חזרו מארה"ב, 26 מאיחוד האמירויות, 16 מטורקיה, 27 מאוקראינה, 11 מרוסיה, 8 מהולנד, 4 מבריטניה והיתר ממדינות אחרות. כל המדינות הללו הוגדרו על ידי משרד הבריאות הישראלי כאדומות.
1 צפייה בגלריה
תורי ענק בנתב"ג
תורי ענק בנתב"ג
נתב"ג, השבוע. חשש מייבוא תחלואה
בשבוע שעבר ביטל משרד החוץ את החלטת משרד הבריאות, והגדיר את איחוד האמירויות כמדינה ירוקה. זאת, לפי טענות שונות, בשל שיקולים פוליטיים ומדיניים שאין בהם דבר הקשור לבריאות הציבור.
יש להדגיש כי מי שמחליט להגדיר מדינה כאדומה היא ישראל. המשמעות: ברגע שהממשלה מגדירה מדינה כירוקה, רבים רואים בכך סוג של תעודת ביטוח לצאת לדרך.
נוכח המצב הזה צפוי להתקיים מחר דיון במשרד הבריאות בעניין המדינות הירוקות והאדומות. במרכזו צפויה לעמוד שאלת הפיכתה של איחוד האמירויות למדינה אדומה. מהנתונים עולה כי מתחילת החודש טסו לשם כ-15 אלף ישראלים.
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מתנגד להפיכתה של איחוד האמירויות לאדומה. לעומתו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, דווקא תומכת. היא מנמקת את עמדתה ב"חשש מיבוא תחלואה חדשה לישראל, שתיצור שרשראות הדבקה חדשות".
בריאיון לאולפן ynet הגדירה אתמול כ"מחדל" את המתרחש בנתב"ג, כשהיא מתכוונת לכמויות הגדולות של הנוסעים הגודשים אותו, מצטופפים, חלקם לא עוטים מסכות, או עוטים אותן בנוסח הישראלי: על האף בלבד, וגרוע יותר – על הסנטר.
היא האשימה בכך את רשות שדות התעופה ואת רשויות האכיפה. לדבריה, כשהיא ואנשי המשרד הגיעו לסיורים מקדימים בנתב"ג "הסבירו לי בצורה נפלאה איך לא יהיו התקהלויות. אבל במאני טיים זה לא עובד".
כך או כך, ההערכה היא כי לקראת הדיון יופעלו לחצים פוליטיים על משרד הבריאות מצד משרד החוץ ומלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, במטרה לשכנע אותם להשאיר את איחוד האמירויות מדינה המוגדרת ירוקה. החשש הגדול עוד יותר הוא שמשרד הבריאות ישנה את ההגדרה לאדומה, אבל הדרג הפוליטי הבכיר ישנה את ההגדרה לירוקה, כפי שכבר נעשה.
במשרד הבריאות טענו אתמול כי השבים לישראל אינם מחויבים בבדיקות קורונה בשל מגבלה משפטית האוסרת בדיקה בניגוד להסכמת הנוסע. בכיר במשרד אמר כי בדיקות בנתב"ג אינן יעילות. לדעתו, הן יאתרו 40-20 אחוז בלבד מהחולים. לדבריו, ד"ר אלרעי-פרייס מעריכה כי בדיקה תאתר רק 3% מהחולים.