שבוע בדיוק לפני הבחירות בארצות הברית, הנשיא דונלד טראמפ קיים הערב (יום ג') עצרת במישיגן, מדינה מתנדנדת שבה הדהים ב-2016 כשניצח בפער של 0.2%, ושכעת הוא מפגר בה בסקרים בפער משמעותי אחרי המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. בעצרת, שהועברה בשידור חי ב-ynet, טען טראמפ כי הסקרים שחוזים לו הפסד בבחירות, כולל במישיגן עצמה, טועים כפי שטעו בבחירות הקודמות. הוא הבטיח שהוא בדרך לניצחון ולעוד ארבע שנים בבית הלבן.
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
הקהל קרא "4 שנים נוספות". טראמפ, הערב
(צילום: gettyimages)
10 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
דונלד טראמפ בעצרת בחירות במישיגן
(צילום: gettyimages)
טראמפ התקבל על-ידי הקהל בקריאות "ארבע שנים נוספות" ו"אנחנו אוהבים אותך". הנשיא לעג לביידן על כך שהוא ממעט יחסית לקיים אירועי בחירות בימים אלה, ובמקום זאת מעדיף להישאר בביתו בדלאוור. "אני קורע את התחת", אמר טראמפ על מסע הדילוגים שלו במדינות המתנדנדות, וכינה כהרגלו את ביידן "ג'ו הישנוני".
"שבעה ימים מעכשיו אנחנו הולכים לנצח במדינה הנהדרת של מישיגן, ואנחנו הולכים לזכות בעוד ארבע שנים בבית הלבן", הבטיח טראמפ לבאי העצרת, שהאזינו לו בצפיפות רבה, רבים מהם ללא מסכות. הוא טען כי הסקרים, המצביעים על יתרון לביידן, הן במישור הארצי והן במפת האלקטורים, אינם נכונים, אלא נועדו להרדים את הרפובליקנים ולדכדך אותם. "יהיה לנו גל אדום של אנשים שייצאו ויצביעו", הבטיח. אדום הוא צבעה של המפלגה הרפובליקנית.
במהלך העצרת הוביל טראמפ קריאות בוז של הקהל נגד המושלת הדמוקרטית של מישיגן גרצ'ן וויטמר, נגד סגניתו של ביידן קמלה האריס – וכמובן נגד ביידן עצמו. הוא טען שביידן יעלה מיסים, יחסל את תעשיית הנפט ויאסור את ההפקה של נפט באמצעות סדיקה הידראולית – כך שהמונים יפוטרו. "הוא פוליטיקאי מושחת", אמר טראמפ על יריבו, ואחרי שהציג דברים טובים שאמר בעבר ביידן על סין, טען כי אם המועמד הדמוקרטי ינצח – בייג'ינג תחזיק למעשה בבעלות על ארה"ב.
על האריס אמר טראמפ כי אסור לאפשר לה להיות האישה הראשונה שתהיה נשיאת ארה"ב – רמז של טראמפ לכך שביידן כלל לא יצליח להשלים את כהונתו כנשיא מפאת גילו, ולכן היא תצטרך להחליפו. "יש לכם מזל שאני הנשיא", אמר לקהל, והבטיח עוד קיצוץ במיסים. "תביאו את המשפחה, את החברים, את העמיתים שלכם לעבודה – ולכו להצביע איתם. אל תתנו לקיצונים לנצח".

ביידן: טראמפ נכנע לקורונה

מישיגן היא אחת משלוש מדינות במערב התיכון ובחגורת החלודה של ארה"ב, יחד עם וויסקונסין ופנסילבניה, שנחשבו לחלק מ"החומה הכחולה" של המפלגה הדמוקרטית – מדינות שבהן ניצחו המועמדים הדמוקרטים לנשיאות ברצף מאז 1992, עד שהגיע טראמפ. בעוד שבפנסילבניה הצטמצם בימים האחרונים יתרונו של ביידן לכ-5%, במישיגן הוא מוליך בבטחה כבר זמן רב בפער של כ-8% ובוויסקונסין בפער של כ-7%. למעשה, ממש בשעה שטראמפ נאם הערב במישיגן, סוכנות רויטרס פרסמה סקר חדש שלפיו ביידן מגדיל שם את הפער ל-9%.
ההחלטה של טראמפ להגיע למישיגן היא חלק מאסטרטגיית ה"לחץ על כל המגרש" שהוא נוקט בימים האחרונים: בעוד שמפת האלקטורים מספקת לביידן כמה וכמה מסלולים אפשריים לניצחון, טראמפ אינו יכול להרשות לעצמו להפסיד בשום מדינה שבה ניצח ב-2016, ולכן הוא מדלג כעת בין מדינות מפתח רבות ככל האפשר ומקיים גם שלוש וארבע עצרות ביום בניסיון להלהיב את הבוחרים, לזכות בתומכים חדשים – ולהניע אותם לקלפיות. קמפיין ביידן לעומתו מקיים עצרות מעטות יחסית, ונראה כי הוא שוקל בכובד ראש באילו מדינות להשקיע את מאמציו.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ברק אובמה עצרת אורלנדו פלורידה למען ג'ו ביידן
ארה"ב בחירות ברק אובמה עצרת אורלנדו פלורידה למען ג'ו ביידן
אובמה הערב באורלנדו. "חבל שטראמפ לא התמקד בקורונה מההתחלה"
(צילום: AP)
הערב הגיע ביידן לג'ורג'יה, מדינה שבה מועמד דמוקרטי לנשיאות לא ניצח מאז 1992, אבל כעת הסקרים מצביעים שם על קרב צמוד ביותר. בכנס שקיים שם בוורם ספרינג'ס, בהשתתפות מעטים ותוך שמירה על ריחוק חברתי, תקף ביידן את טראמפ על הטיפול במשבר הקורונה: "הנשיא הצהיר שהוא הולך לנהל מלחמה נגד הווירוס. במקום זה הוא משך בכתפיו, התנהל ביהירות – ונכנע. אני כאן כדי לומר לכם שאנחנו יכולים להשתלט על הנגיף הזה, ונעשה זאת", אמר.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות מלניה טראמפ כנס עצרת פנסילבניה
ארה"ב בחירות מלניה טראמפ כנס עצרת פנסילבניה
מלניה טראמפ בפנסילבניה. "תביטו בשנים של ביידן בקונגרס"
(צילום: AP)
כדי להגיע לכמה שיותר מצביעים פוטנציאליים, שני המועמדים לנשיאות שולחים כעת גם את קרובי משפחתם ובעלי בריתם הקרובים לעצרות במדינות המתנדנדות. הערב הגיעה לעצרת בחירות – לראשונה בקמפיין הנוכחי – הגברת הראשונה מלניה טראמפ. באירוע הזה, שנערך בפנסילבניה, תקפה טראמפ את ביידן במרומז על הביקורת שהוא משמיע על הטיפול של בעלה במגפת הקורונה: "הוא טוען שהוא יכול היה לעשות עבודה טובה יותר. ובכן, האמריקנים יכולים לבחון את 36 השנים של ג'ו ביידן בקונגרס ואת שמונה השנים שלו כסגן הנשיא ולהחליט אם לדעתם הוא יוכל סוף סוף לעשות משהו עבור העם האמריקני".
מי שעובד כעת שעות נוספות עבור ביידן הוא הנשיא לשעבר ברק אובמה, שביידן היה סגנו. הערב נאם א בעצרת באורלנדו, פלורידה, ולעג לטראמפ על כך שהטיעון שהוא מציג בפני הבוחרים לסיכום הקמפיין הוא שהתקשורת מסקרת יתר על המידה את מגפת הקורונה. "הוא מתלונן שמדווחים 'קורונה, קורונה, קורונה'. הוא מקנא בסיקור של הקורונה. אם הוא היה מתמקד בקורונה מההתחלה, מספר הנדבקים לא היה מגיע לשיא הזה".
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן עצרת כנס וורם ספרינגס ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן עצרת כנס וורם ספרינגס ג'ורג'יה
ביידן נואם בוורם ספרינגס, ג'ורג'יה, הערב
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן עצרת כנס וורם ספרינגס ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן עצרת כנס וורם ספרינגס ג'ורג'יה
שומרים על ריחוק חברתי בכנס הבחירות של המועמד הדמוקרטי
(צילום: AP)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן תומכים של דונלד טראמפ מפגינים מול השיירה של ביידן ג'ורג'יה
ארה"ב בחירות ג'ו ביידן תומכים של דונלד טראמפ מפגינים מול השיירה של ביידן ג'ורג'יה
תומכי טראמפ ב"קבלת פנים" לשיירה של ביידן בג'ורג'יה
(צילום: רויטרס)
כמו כל האירועים האחרונים של בכירים דמוקרטים, העצרת באורלנדו התקיימה במתכונת "דרייב אין", שבה תומכי המפלגה ישובים במכוניותיהם או עומדים לצדן ושומרים על ריחוק חברתי. בעצרת הזו התייחס אובמה גם להידבקות של טראמפ בנגיף ולזלזול שלו בו: "אני גרתי בבית הלבן לזמן מה. זו סביבה מבוקרת. אתה יכול לנקוט כמה צעדי מנע שם כדי להימנע מלחלות. חוץ מהבחור הזה, שכנראה לא מסוגל. הוא הפך את הבית הלבן לזירת התפרצות של הנגיף".

קרטל הפייק ניוז

אתמול חידש טראמפ את התקפותיו על מידת כשירותו הפיזית של ביידן לשמש כנשיא. טראמפ, נזכיר, מנסה כבר חודשים להציג את ביידן, שבחודש הבא יהיה בן 78, כמי שאיבד מצלילותו. אתמול ניצל טראמפ ריאיון שבו במקום לומר את שמו שלו – דונלד – ביידן אמר פעמיים "ג'ורג'". ביידן השתתף באירוע וירטואלי ואמר בו: "עוד ארבע שנים של ג'ורג', אה, ג'ורג', אה, הוא – אנחנו הולכים למצוא את עצמנו במצב שבו אם טראמפ ייבחר, אנחנו הולכים להיות בעולם שונה".
ביידן התבלבל? טראמפ הפך ל"ג'ורג'"

בעקבות האירוע הזה צייץ טראמפ בעונג: "ג'ו ביידן קרא לי אתמול ג'ורג'. הוא לא הצליח לזכור את השם שלי. קרטל הפייק ניוז עובד שעות נוספות כדי להסתיר את זה". לא ברור למה בדיוק התכוון ביידן כשאמר "ג'ורג'". היו שתהו אם ביידן חשב על הנשיאים לשעבר ג'ורג' בוש האב והבן. עם זאת, ייתכן גם כי התבלבל או שכוונתו לא הובנה כהלכה משום שג'ורג' הוא שמו של המנחה ששוחח איתו – ג'ורג' לופז.
בינתיים ברחבי ארה"ב נמשכת ההצבעה המוקדמת, ועד עתה השתתפו בה כבר 67.1 מיליון איש – מספר השקול ל-48.7% מכלל הבוחרים ב-2016. בשתי המפלגות דוחקים בבוחריהן הטבעיים שביקשו להצביע דרך הדואר למהר ולעשות זאת כבר היום, משום שבצל העיכובים הקשים בשירות הדואר הקורס של ארה"ב, והחוקים הנוקשים של חלק מהמדינות שאינם מתירים ספירה של קולות שיגיעו אחרי יום הבחירות הרשמי, 3 בנובמבר, יש חשש שקולותיהם ייפסלו.

במערכת הביטחון האמריקנית ממשיכים להיערך לאפשרות של מתקפות סייבר של גורמים זרים שמטרתן לשבש את ההצבעה או את ספירת הקולות. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אתמול כי פקידים במערך הבחירות דיווחו בימים האחרונים כי קיבלו הודעות אי-מייל חשודות, שייתכן כי הן חלק ממתקפה זדונית על מערכת ההצבעה. בכמה מההודעות הללו התחזו השולחים לבכירים בוועדות הבחירות, והנמענים התבקשו ללחוץ על קישור.