צפו בתחזית עם דני רופ, ובסיכום מזג האוויר בדצמבר וב-2020

איפה הגשם? תקופת היובש שמורגשת באזורנו כעת היא הארוכה ביותר בתחילת החורף מאז 2014. לדברי פרופ' ברוך זיו, חוקר אקלים מהאוניברסיטה הפתוחה, תקופות יובש של יותר מ-8 ימים מתרחשות בחורף אחת לכמה שנים - אבל מאחר שבאופק לא נראית מערכת גשם לפחות עד אמצע השבוע הבא, מדובר בתופעה נדירה.
לדבריו, מחקרים שבהם השתתף מעלים שלושה סוגים של מערכות המאופיינות ביובש, וזו ששולטת כעת בזירה היא מהטיפוס של יובש בּרוֹקליני, המאופיין בתנועה גלית באטמוספרה.
3 צפייה בגלריה
מטיילים בערבה לפני הסגר השלישי
מטיילים בערבה לפני הסגר השלישי
אזור הערבה התיכונה
(צילום: גדעון רגולסקי, הערבה התיכונה)
"כאשר יש א-נורמליות בצד אחד, יש א-נורמליות הפוכה בצד האחר", אמר פרופ' זיו. "במקרה שלנו מדובר על מזרח הים התיכון מחד ועל מערב אירופה מאידך. כאשר באזורנו שורר יובש (ועל אותו קו אורך איתנו, גם טורקיה, אוקראינה ואף מוסקבה), בצרפת ואנגליה יש גשמים עזים, שאף ילכו ויחמירו".
שני הסוגים האחרים של היובש, אומר פרופ' זיו, הם סובטרופי - כאשר אזור חם ומדברי "זז צפונה", ומשפיע על מזרח הים התיכון - ופולארי, כאשר הרמה הברומטרית ש"מתיישבת" מעל מזרח אירופה וגורמת לזרימה צפון מזרחית באזורנו. המצב השלישי מאופיין בטמפרטורות נמוכות במיוחד שעשויות להביא לקרה.
רוחות חזקות בכינרת
(צילום: אושרי וייצמן)

"כרגע לפחות מבחינת החקלאים המצב עדיין לא קשה במיוחד. באזורים רבים ירדו כבר כמויות גדולות של גשם, וכעת היובש מאפשר דווקא לעבד את האדמות ולהכניס כלים חקלאיים", אמר חוקר האקלים.
הוא הוסיף כי לא ברור מה גורם לתקופת יובש כה ארוכה וקיצונית, אך ציין כי במקרים מסוימים רואים קשר בין תופעות אקלימיות באזורנו לבין תופעת אל ניניו - היפוך הזרימה באוקיינוס השקט, בעיקר מול חופי מרכז ודרום אמריקה.
לפי מחלקת האקלים של השירות המטאורולוגי, כמויות הגשם בדצמבר היו נמוכות מהממוצע. עם זאת, בעמק יזרעאל, דרום מישור החוף וים המלח, הכמויות היו גבוהות מהממוצע. רוב הגשם בדצמבר באירוע משמעותי אחד באמצע החודש, שבו נשברו גם שיאי גשם לחודש זה.
במישור החוף ובצפון כמויות הגשם עולות על הממוצע לעונה מאז תחילת עונת הגשמים, בזכות נובמבר גשום במיוחד. בדצמבר היה חם מהממוצע.

חמה מהממוצע

מסיכום ראשוני של הטמפרטורות ב-2020 עולה כי היא הייתה חמה מהממוצע, כפי שאירע בכל השנים מאז 1998, ולפי הנתונים השנה החולפת דורגה במקום החמישי בסדרת השנים החמות. עם זאת, הסיכום מעלה כי 2020 נמצאת במרחק רב מ-2010 שהייתה החמה ביותר, והיא דומה בסדר הגודל לשנים שקדמו לה.
חלקה הראשון של 2020 לא היה חם. ינואר היה קר מהממוצע והחודשים פברואר עד אפריל היו קרובים לממוצע.
3 צפייה בגלריה
זריחה ראשונה בכינרת לשנת 2021
זריחה ראשונה בכינרת לשנת 2021
זריחה ראשונה בכינרת לשנת 2021
(צילום: אושרי וייצמן)
מאי היה חם מהממוצע בעיקר בזכות גל החום החריג במשכו. לאחר קיץ שלא היה חם מהרגיל ברובו, הגיע גל חום כבד בסוף אוגוסט ובהמשך ספטמבר ואוקטובר שהיו חמים בצורה יוצאת דופן. ספטמבר אף שבר שיאים, לא רק בממוצע החודשי שלו, אלא גם בגל החום ששרר בו. נובמבר היה קרוב לממוצע, אך דצמבר היה כאמור חם מהממוצע.
בהתאם לנתונים של הימים האחרונים, מזג האוויר בסוף השבוע יהיה יבש, נעים ונוח ביום, וקר בלילה. בימים הקרובים ועד לקצה טווח התחזית אין סימנים לגשם.
הטמפרטורות החזויות היום והלילה: ירושלים 10-16, תל אביב 12-21, חיפה 10-14, קצרין 12-21, טבריה 13-23, נצרת 12-19, עפולה 10-21, בית שאן 10-23, לוד 11-22, אשדוד 11-20, עין גדי 16-23, באר שבע 8-23, מצפה רמון 9-17 ואילת 15-26.
עוד תחזיות לארץ ולעולם באפליקציה של דני רופ באייפון ובאנדרואיד