בעולם עוקבים בעניין אחרי מצבו הבריאותי של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און: אחרי שבשבועיים האחרונים הוקדשה בתקשורת המערבית תשומת לב לעובדה שקים נראה רזה יותר מבעבר, אתמול התייחסה לסוגיה גם התקשורת הממלכתית הצפון קוריאנית – והאופן שבו בחרה לעסוק בעניין מגביר את התהיות אם מאחורי הרזון עומדת בעיה בריאותית כלשהי שממנה סובל השליט המסתורי, ולא דיאטה בריאה שבה פצח.
5 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל פברואר 2021 ו יוני 2021
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל פברואר 2021 ו יוני 2021
קים בפברואר השנה (מימין) וב-18 ביוני, לפני פחות משבועיים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
קים ג'ונג און רזה השיל קילוגרמים משקל יוני 2021
"דמעות נקוו בעיניים". ראשי המשטר הצפון קוריאני
(צילום: AFP)
בתקשורת הממלכתית של פיונגיאנג שודר בסוף השבוע ריאיון עם "תושב" הבירה – ששמו לא נמסר – והוא נשמע אומר בו כי תושבי צפון קוריאה כולם שבורי לב מכך שקים איבד ממשקלו. בצפון קוריאה נדיר מאוד ששופרות המשטר מתייחסים למצבו הבריאותי של המנהיג – ונדיר עוד יותר שמובעת בהם דאגה שממנה עשוי להשתמע כי המנהיג אינו בקו הבריאות.
קים בן ה-37 ידוע כמעשן כבד וכמי שנוהג להרבות באכילה ובשתייה, וזה שנים שהוא סובל מעודף משקל משמעותי. לפי הערכות המודיעין הדרום קוריאני, מאז עלייתו לשלטון ב-2011 הוסיף קים למשקלו כ-50 קילוגרמים, ומשקלו הכללי הגיע עד ל-140 קילו.
העיסוק בחייו האישיים של קים נחשב בדרך כלל לטאבו בתקשורת הממלכתית של צפון קוריאה, ולשם המחשה פיונגיאנג מעולם לא אישרה כמה ילדים יש לו. ביום שישי, בערוץ הטלוויזיה הממלכתי KRT, הופר הטאבו הזה, ובריאיון ששודר נשמע התושב האלמוני אומר: "לראות את המזכיר הכללי הנכבד (קים ג'ונג און) כחוש זה דבר ששובר כל כך את לבו של העם. כולם אומרים שדמעות נקוו בעיניהם". בסרטון ששודר בטלוויזיה הממלכתית נראו תושבי הבירה פיונגיאנג מביטים במסך ענק ברחוב, שעליו הוקרן מופע שבו נכחו קים ומנהיגי מפלגת השלטון הקומוניסטית. בדיווח לא נמסר מדוע השיל קים ממשקלו.

לצפון קוריאה אוזל המזון, קים "שותף להקרבה"

העיסוק במראהו החדש של קים החל אחרי שהחודש שב והופיע לפתע בטלוויזיה הממלכתית בתום שבועות ארוכים שבהם לא נראה בציבור. פרשנים ב-NK News, אתר אינטרנט שמושבו בדרום קוריאה ושעוקב אחרי הנעשה בצפון, בחנו את תמונותיו וקבעו כי הוא השיל כמה וכמה קילוגרמים. בהתחשב בעובדה שבצפון קוריאה המנהיג העליון הוא השליט הבלתי-מעורער וזוכה לפולחן אישיות יוצא דופן, ובהתחשב בחוסר הוודאות בנוגע ליורשו העתידי של קים, התקשורת הבינלאומית וסוכנויות מודיעין בכל העולם עוקבות באדיקות אחרי מצבו הבריאותי.
5 צפייה בגלריה
אז ועכשיו. קים ג'ונג און החודש (מימין) ובמאי של השנה שעברה
אז ועכשיו. קים ג'ונג און החודש (מימין) ובמאי של השנה שעברה
אז ועכשיו. קים ג'ונג און החודש (מימין) ובמאי של השנה שעברה
(צילום: AFP, KCNA VIA KNS, EPA)
כבר בשנה שעברה נרשם עיסוק נרחב במצבו הרפואי של קים, אחרי שהוא נעדר במפתיע מחגיגות יום הולדתו של סבו המנוח, מייסד צפון קוריאה קים איל סונג, המצוינות ב-15 באפריל. במשך שבועות לא נראה בציבור, עד שלפתע שב להופיע מול המצלמות בתחילת מאי.
למרות ההתבטאות המפתיעה בטלוויזיה הצפון קוריאנית ביום שישי על הרזייתו של קים, אין להיחפז ולקבוע כי מדובר בהודאה בכך שהוא סובל מבעיה רפואית כלשהי. פרשנים אומרים כי ייתכן שהמטרה היא רק לגייס עוד תמיכה לקים מקרב בני עמו: צפון קוריאה סובלת ממחסור חמור במזון, וייתכן כי הצגתו של קים כמי שרזה נועדה להראות לצפון קוריאנים כי הוא שותף להקרבה שלהם, ומצמצם גם הוא את צריכת המזון שלו.
"אם צופים מחוץ לצפון קוריאה הבחינו בשינוי במראהו של קים, אתם יכולים להיות בטוחים שגם העם הצפון קוריאני הבחין בכך, ומהר יותר", אומר כריסטופר גרין, מומחה לענייני קוריאה מאוניברסיטת ליידן שבהולנד. ג'ני טאון, מנהלת פרויקט "צפון 38" הפועל מארה"ב ועוקב אחרי הנעשה בצפון קוריאה, הודתה כי האופן שבו הוצג קים אינו שגרתי: "קצת מוזר שהם מראים אותו בבגדים כל כך לא מתאימים, ונראה כאילו המטרה היא להדגיש שהוא ירד במשקל".

המודיעים בשטח עדכנו: "זו שיחת היום"

צ'רד אוקרול, מנכ"ל ארגון Korea Risk Group שמושבו בסיאול, אומר: "הסיבה ההגיונית ביותר לכך שהם מציינים את הירידה שלו במשקל היא ההגבלות שהוטלו בגבולותיה של צפון קוריאה בגלל מגפת הקורונה. בלי קשר למניע לירידה המהירה של קים במשקל, נראה שיש ערך תעמולתי לכך שהם מראים לציבור שאפילו מנהיג צפון קוריאה מתמודד עם אותו מחסור במזון שממנו סובלת כעת כל המדינה".
5 צפייה בגלריה
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
צפון קוריאה נאום קים ג'ונג און
קים פורץ בבכי ומביע באופן נדיר רגש בנאום לאומה בשנה שעברה. הכול מסע שיווק?
(צילום: רויטרס)
כך או כך, גרין אומר כי אין ספק שהמשטר הצפון קוריאני קיבל עדכון מאנשי המודיעין הרבים שהוא מחזיק בשטח, ובו שמע מהם שמצבו הבריאותי של קים הפך לנושא שיחה מרכזי בקרב צפון קוריאנים מהשורה: "מכאן ועד לגיבוש אסטרטגיית תעמולה כדי לנצל את הדיון הציבורי הזה לתועלתו של המשטר – הדרך קצרה".
צפון קוריאה הענייה, שנתונה לסנקציות בינלאומיות קשות בשל תוכניות הגרעין והטילים שלה, מוצאת עצמה בימים אלה מבודדת יותר מאי-פעם בשל הגבלות הקורונה שהטילה בגבולותיה. המדינה סגרה את הגבולות בינואר של השנה שעברה כדי למנוע את חדירת הנגיף לשטחה, וכתוצאה מכך פחת מאוד הסחר שלה עם סין – עורק החיים הכלכלי המרכזי שלה. נוסף על כך, עובדי ארגוני הסיוע הבינלאומיים עזבו את המדינה.