מחאה מול המטה הארצי של המשטרה
(צילום: אלכס גמבורג, יהודה רחמים)

השוטרים שהיו מעורבים במרדף ובתאונה שבה נהרג הנער אהוביה סנדק (16) מההתנחלות בת עין, זומנו היום (חמישי) לחקירה באזהרה במחלקה לחקירות שוטרים. לפי גרסת השוטרים, התאונה התרחשה בשל נסיעה פרועה של הנערים שגרמה להתנגשות בין המכוניות. מאז התאונה השוטרים לא שבו לפעילות.
3 צפייה בגלריה
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
בתום מרדף משטרתי אחרי נערים שידו אבנים על מכוניות פלסטיניות נער נהרג ו חבריו נפצעו ב
אהוביה סנדק והרכב שבו נסע
(צילום: דוברות איחוד הצלה, באדיבות המשפחה)
האירוע החל לאחר שלמוקד של מחוז ש"י במשטרה הגיעו כמה דיווחים על רכב שממנו מיידים צעירים אבנים לעבר כלי רכב, על ציר סמוך ליישוב כוכב השחר שבבנימין. השוטרים - בהם שני קצינים ובלשים של ימ"ר ש"י שהיו בפעילות אחרת - הגיעו למקום ופרסו מחסום.
הנערים, לפי החשד, לא שעו להוראות השוטרים ועקפו את המחסום. בשלב הזה החל המרדף. השוטרים, לפי גרסתם, ניסו לעקוף את רכב הנערים כמה פעמים - אך האחרונים חסמו אותם וניסו להימלט. בשלב מסוים, כך לפי השוטרים, באחד מניסיונות העקיפה - התנגשו כלי הרכב והאירוע הסתיים בתוצאה הטרגית.
השוטרים יצאו מהניידת ומיהרו למכונית, שבתוכה היו ארבעה צעירים. השוטרים טענו כי כששאלו אם יש עוד אנשים ברכב - הנערים השיבו בשלילה. רק לאחר כשעה מצא אחד השוטרים בזירה את אהוביה סנדק ז"ל מתחת לרכב כשהוא ללא רוח חיים.
היום הובאו החשודים - אפרים יוסף גוזלן (19), צבי יהודה קטן (18) ושני קטינים - לדיון בהארכת מעצרם. הם חשודים בגרימת מוות ברשלנות. בית משפט השלום בבת ים הורה על שחרורם למעצר בית בתנאים מגבילים. במשטרה ביקשו לעכב את ההחלטה במטרה להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי. הבקשה התקבלה ועל המשטרה להגיש את הערעור עד 20:00.
טרם החקירה, פרקליטיו של אחד מהקצינים שניהלו את המרדף, עו"ד אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל ממשרד שוורץ-נרקיס ושות', מסרו: "עולה החשש המצער כי האחריות לתאונה הטראגית מצויה סביב אי-זהירות נהג הרכב אשר פגע בניידת שרדפה אחריהם כשניסה למנוע מהניידת לעקוף את הרכב הנמלט".
עו"ד מנשה יאדו מוסר הצהרה
(צילום: אלכס גמבורג)

"יובהר כי המרדף נוהל כדין מתוך ידיעה כי נוסעי הרכב היו מעורבים בעבירת סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, תוך כריזה מפורשת לעצור, הפעלת סירנה ואורות כנדרש. עם זאת אין לנו אלא להביע צער כבד על אובדן חייו של הצעיר ונבקש לשלוח תנחומינו הכנים למשפחתו".
עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו", המייצג את משפחת סנדק, אמר: "הגשנו למח"ש את חוות הדעת של דוד בן זקן, בוחן תנועה ומומחה בשחזור תאונות. חוות הדעת מנומקת ומבוססת ותומכת בתלונת המשפחה. התשתית העובדתית שנמצאת בחוות הדעת מקימה חשד שמחייב חקירה בעבירה של רצח באדישות. לא נוכל להיכנס לראיות כיוון שהחקירה בעיצומה".

הלווייתו של הנער אהוביה סנדק ז"ל
(צילום: תצפית)

3 צפייה בגלריה
הפגנה מול המטה הארצי של המשטרה בעקבות מותו של אהוביה סנדק  במהלך מרדף משטרתי
הפגנה מול המטה הארצי של המשטרה בעקבות מותו של אהוביה סנדק  במהלך מרדף משטרתי
מפגינים ושוטרים מול המטה הארצי
(צילום: עמית שאבי)

המשפחה עתרה לבג"ץ: להורות למשטרה לא לחקור

אמש הגישה משפחת סנדק עתירה דחופה לבג"ץ באמצעות עו"ד מנשה יאדו מארגון "חוננו", בדרישה שבית המשפט יורה לימ"ר תל אביב להפסיק באופן מיידי את חקירת מותו של אהוביה ז"ל - זאת לאחר שנודע כי הנערים העצורים נחקרים בחשד לגרימת מותו ברשלנות.
הדרישה מגיעה בשל העובדה שהחוק אוסר על המשטרה לעסוק בחקירה שבה שוטרים חשודים גם כן. נזכיר כי בעקבות האירוע, פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בחקירה. השופט אלכס שטיין הורה למשטרה למסור את תגובה עד מחר בשעות הבוקר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל ממשרד שוורץ-נרקיס ושות'
עו"ד אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל ממשרד שוורץ-נרקיס ושות'
עו"ד אורון שוורץ, יוגב נרקיס ואופירה סמבל
(צילום: יהודית הופמן)
עו"ד יאדו כתב בעתירה, בין השאר, כי "קיימת כאן אפליה ברורה: בעוד הנערים נחקרים באזהרה בגין המוות, השוטרים אשר גרמו לו לא נחקרים וההליך נגדם עדיין לא החל. קיים חשד לניסיון להטות את הזרקורים הציבורים מאשם המשטרה לאשם הנערים כביכול".
אתמול, בהפגנה נוספת בעקבות התאונה שבה נהרג אהוביה סנדק, נעצרו 28 מפגינים. מהמשטרה נמסר כי במהלך המחאה נגרם נזק לניידות ושני שוטרים נפצעו כתוצאה מהשלכת אבן שפגעה בראשו של שוטר ונשיכת ידו של שוטר אחר על-ידי אחת העצורות.
"המפגינים הפרו את הסדר הציבורי, התעמתו עם השוטרים וחסמו את ציר תנועת הרכבת הקלה", נמסר. "לאחר שהפרו את הסדר הציבורי סמוך לצומת המטה הארצי, צעדו המפגינים עד רחוב יפו, שם הם המשיכו להפר את הסדר וחסמו את ציר תנועת הרכבת תוך שהשליכו אבנים וביצים לעבר כוחות המשטרה".
לפי המשטרה, "חמישה כלי רכב משטרתיים ניזוקו לאחר שאלמונים ניקבו את צמיגיהם וגנבו לוחית רישוי, וכל זאת בעת שהשוטרים פעלו לשמירת הסדר הציבורי במהלך המחאה שהתקיימה בצומת המטה הארצי וברחוב יפו. המשטרה פתחה בחקירה".