הממשלה החליטה בצעד דרמטי לסגור "הרמטית" את נמל התעופה בן גוריון, כדי למנוע את כניסתן של מוטציות הקורונה. אולם מעבר לעובדה שמטוסים פרטיים עדיין יכולים להמריא ולנחות, גם מעברי הגבול היבשתיים של ישראל עם ירדן ומצרים נותרו פתוחים – ואזרחים ישראלים יכולים לחזור דרכם ולהיכנס לבידוד. לכל אלו מצטרפים גם אלפי הפלסטינים שממשיכים לעבור מדי יום לישראל ובחזרה לבתיהם ביהודה ושומרון.
9 צפייה בגלריה
פלסטינים חוצים לתוך ישראל
פלסטינים חוצים לתוך ישראל
פלסטיני חוצה פרצה בגדר, באוגוסט אשתקד
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה
מעבר הגבול טאבה. קושי משפטי באיסור על כניסת ישראלים לארצם
(צילום: מאיר אוחיון)
אמש: המונים הגיעו ברגע האחרון לנתב"ג
(צילום: נדב אבס)

מעברי הגבול היבשתיים נותרו פתוחים עקב המורכבות המשפטית של הסוגיה, המחייבת חקיקה – כיוון שכניסת ישראלים לארץ מוגנת בחוק יסוד. ראש מנהל האוכלוסין שלמה מור יוסף התריע על הפרצה הזאת בפני פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, וכעת מתקיימים דיונים בממשלה בנוגע לתיקונה.
מעבר טאבה באילת סגור ליציאה למצרים על פי צו של שר הפנים, אך לא סגור לכניסת ישראלים. לגבי ירדן לא היה צורך בצו שימנע יציאה אליה, כי לא היה בכך ממש צורך – מי שיצאו מהארץ לירדן היו בעיקר סטודנטים ערבים-ישראלים, בתקופה שלפני הסגר. אולם באופן תיאורטי אזרח ישראלי שלא יכול להגיע לארץ דרך נתב"ג יכול לטוס לירדן ולמצרים, לנסוע ברכב למעברי הגבול היבשתיים – ולחזור לארץ.
9 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נתב"ג שומם, הבוקר
(צילום: AP)
זו לא הפרצה היחידה בסגירה ההרמטית-לכאורה: הממשלה מאפשרת מדי יום ל-15 אלף פלסטינים מהגדה המערבית, אשר מקום עבודתם הוגדר חיוני בישראל, להיכנס לשטחי המדינה. מבלי שניתן לדעת אם רובם חולים בקורונה או חלילה מכניסים מוטציות כלשהן של הנגיף.
אותם פלסטינים שמוגדרים עובדים חיוניים עוסקים בעבודות של פינוי אשפה, סיעוד, רפואה, מפעלי מזון ושירותים. הם מחזיקים ביד היתר עבודה חיונית ולכן יכולים להיכנס ולצאת על בסיס יומי. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מבצע בדיקות מדגמיות של אותם פועלים, אך לא לכולם.
9 צפייה בגלריה
פועלים פלסטינים מחברון
פועלים פלסטינים מחברון
פועלים פלסטינים נכנסים לישראל, ארכיון
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
הפרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
פרצות בגדר ההפרדה בעמק חפר
(צילום: עידו ארז)
לאותם עובדים חיוניים יש להוסיף עוד כ-20,000 פלסטינים שנכנסים לישראל באופן לא-חוקי דרך פרצות בגדר, ויוצאים ממנה על בסיס יומי – ללא כל פיקוח.
כ-60,000 תושבים פלסטינים מחזיקים ברישיון תעסוקה בישראל בסקטור הבניין והחקלאות. על פי ההערכות, כ-40,000 מתוכם לנים כיום בישראל, זאת בהתאם להנחיית שר הביטחון אשר קבעה כי החל מ-10 בינואר פועלים בסקטור הבניין והחקלאות נדרשים לשהות בישראל תקופה רציפה לאורך כל הסגר, ללא אפשרות לחזרה יומית לשטחי יהודה ושומרון כבשגרה. גורמים במערכת הביטחון אומרים כי בסך הכל יש צמצום תנועה משמעותי של פלסטינים ורובם נשארים בישראל.
במקביל מאות פלסטינים נכנסים מירדן לגדה המערבית דרך מעבר אלנבי, שנותר פתוח לכניסה של פלסטינים ודיפלומטים. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר שמתנהלים מגעים עם ישראל וירדן על סגירת המעברים. אם לא די בכך, ישראל מתירה לכמה מאות פלסטינית מעזה להיכנס לישראל על בסיס הומניטרי.
נסעו לחו"ל ברגע האחרון: ראיון באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור, משי בן עמי)

9 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס
אופיר אקוניס
דורש לסגור את המעברים מהרשות הפלסטינית. אופיר אקוניס
(צילום: הדר יואביאן )
השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס דרש בישיבת הממשלה לסגור את המעברים מהרשות הפלסטינית לישראל: "אנחנו עומדים לסגור את המרחב האווירי של ישראל בצורה הרמטית ואני תומך בהחלטה הזאת. אני דורש לסגור גם את המעברים היבשתיים. כל אחד בחדר הזה יודע שבכל יום נכנסים אלפי פלסטינים מהרשות הפלסטינית לישראל, כשהם לא נבדקים, ושהם עלולים להפיץ את הקורונה בקרב אזרחי ישראל, כולל כל המוטציות והווריאנטים שאין לנו מושג אם הם נושאים אותם או לא. כל עוד נתב"ג סגור גם המעברים היבשתיים צריכים להיות סגורים".
אקוניס הוסיף: "אנחנו במצב חירום. כולם יודעים את זה. ובמצב חירום עושים צעדים חריגים. לסגור את בן גוריון זה לא חריג? הסגר על אזרחי ישראל לא חריג? בזה שלא סוגרים המעברים היבשתיים אין לנו שליטה על זה. ייתכן שכל יום נכנסים עשרות חולי קורונה או כאלו שנושאים את הווריאנטים".