2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
מתחם בדיקות קורונה למערך החינוכי בגני יהושע
"לפרסם את המוסדות שבהם חלה התפרצות". בדיקות קורונה בת"א
(צילום: נדב אבס)
תמונת מצב מפחידה: בעקבות הפרסום ב-ynet על התפרצות הקורונה בעשרות בתי אבות, בעמותה לגריאטריה מעריכים כי בישראל ישנם יותר מתשעים מוסדות גריאטריים שבהם אובחנו לאחרונה חולי קורונה. מדובר בעלייה חדה של עשרות מוסדות שנוספו רק היום (רביעי) לרשימה ההולכת ומתארכת, בעיצומו של הגל השלישי. משפחות הקשישים במוסדות מתוסכלות ומרגישות חסרות אונים: "אנחנו במקום האחרון".
שושי, שבן משפחתה שוהה באחד מהמוסדות שבהם יש התפרצות, אמרה ל-ynet כי "התחושות קשות, הוא סגור שם ואנחנו לא יכולים לראות אותו. גם ככה קשה לו עם הקורונה. הוא לא יצא הביתה מאז שהתחילה המגפה - כמעט שנה - וזה עושה לו ממש רע. אנחנו מכניסים לו פסיכולוג פעם בשבוע כדי שידבר איתו. גם לפני זה המצב הנפשי שלו לא היה מי יודע מה, אבל הקורונה בכלל חיסלה אותו". לדבריה, "קשה לנו מאוד שאנחנו לא יכולים להיות איתו בימים כאלה. אנחנו כל היום איתו בטלפונים. הוא מתקשר המון ואומר שקשה לו".
2 צפייה בגלריה
חיטוי בבית אבות ויז'ניץ בבני ברק
חיטוי בבית אבות ויז'ניץ בבני ברק
חיטוי בבית אבות בבני ברק. ארכיון
(צילום: עידו ארז)
"האופן שבו המדינה מנהלת את המשבר הזה הוא לא טוב" הוסיפה שושי. "אני מבינה שיש חולים במוסד, אבל אם הוא לא חולה, למה צריך לסגור אותם ככה? הכללים נוקשים מצד אחד, אבל מצד שני הם לא מצליחים באמת לשמור על בריאות הקשישים".
"אני בחרדות נוראיות", אומרת בת של קשיש שנמצא באחד מבתי האבות שבהם החלה התפרצות. "אבא שלי ברוך השם יצא שלילי, אבל עכשיו מחכים שיפנו את כל הדיירים החולים משם. קשה לנו נורא שאנחנו לא יכולים להיות איתו ברגעים הללו".
בת של קשישה אחרת שנמצאת באחד המוסדות אמרה כי "אנחנו מתוסכלים מאוד. ההתנהלות הכללית של הממשלה מול המוסדות הגריאטריים היא מחדל בפני עצמו. אין תעדוף מבחינת תקציבים, וגם עכשיו עם החיסונים אנחנו מרגישים במקום אחרון. ההורים שלנו שקופים ואנחנו שקופים".
לדבריה, "אני רואה את הצוות ובאיזה תנאים הם עובדים. המצב גם לפני הקורונה היה קשה, ועכשיו מצבם ממש רע - בזמן המגפה זה רק הלך והחמיר. זו עבודה סזיפית. מאוד קשה לטפל במישהו סיעודי, רוב הקשישים מתנהגים כמו ילדים. להיות במסכה כשאת נחנקת וכפפות כשאת מזיעה והכל מחליק זה קשה לוגיסטית, ואין להם מספיק כוח אדם שיעשה את זה בתנאים הקיימים. זו קריעה, הם עושים עבודת קודש".
התפרצות בבית אבות בירושלים
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

ממוקד עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות נמסר לנו כי הם בקריסה משעות הבוקר המוקדמות עקב פניות רבות מבני משפחה מודאגים. "אף גורם ממטה מגן אבות ואימהות לא טורח לפעול בשקיפות ולפרסם את שמות המוסדות שבהם חלה התפרצות", אמרו. "בעקבות זאת משפחות רבות החלו לבדוק את האפשרות להוציא את יקיריהם מבתי האבות, כדי שלא יהיו הבאים בתור".
מהעמותה לגריאטריה נמסר: "העמותה פנתה למשרדי הבריאות, הרווחה ולקבינט הקורונה כדי להעביר את התקציביים שהובטחו, וכן לטפל בנושא כוח האדם למוסדות הגריאטריים. כמי שצלחו את הגל הראשון והשני של הקורונה, הצוותים הרפואיים שלנו הם מהמנוסים בעולם. אנו דורשים מהקברניטים להסיר את כל החסמים הבירוקרטים כדי שנוכל להתמקד במשימה שלנו - לבלום את ההתפרצות ולשמור על הדיירים בבתי האבות והמוסדות הגריאטריים כולם. אנחנו נלחמים לילות כימים, יותר מתשעה חודשים, כדי לשמור על האוכלוסייה הפגיעה ביותר - הקשישים של כולנו".
במשרד הבריאות אמרו בצהריים כי "מתום הגל הראשון נערכות בקרות שבוחנות את הטיפול בקשישים וההקפדה על מניעת הידבקות. מיושמות תכניות חוסן לעובדים השחוקים, שעברו טלטלה רגשית, בעיקר במוסדות שעברו התפרצות, בסדנאות וגם טיפול אישי יותר כדי להבטיח את האיתנות הכלכלית נבנו תמריצים בעיקר למוסדות שבהתקשרות עם משרד הבריאות. אנו ממשיכים בפעילויות הבאות: תוכנית מגן אבות ואימהות שתפקידה מתן תקציב ייעודי וכן חלוקת אמצעי מיגון לכל שמהווים את אחד הגורמים המשמעותיים למניעת התפרצות והדבקה בעיקר בין אנשי הצוות ומעבר הדבקה לדיירים".
"בניית תוכנית מתוקצבת לבדיקות סקר של דיגום צוותים לפחות פעם בשבוע, ובהמשך לאחר מאומת אחד במוסד מהלך שמאפשר קטיעה מוקדמת של שרשראות הדבקה וכן איתור מוקדם של התפרצויות, טיפול מתאים בקשישים ואינטגרציה של קבלת המידע על תשובות ממעבדות.
"משרד הבריאות ע"י אגף גריאטריה הקים מערך של מחלקות קורונה במערך הגריאטרי במקביל לאשפוז הכללי עם תקנון צוות מיומן לטיפול זה. יש לציין שלצד קושי העברת מטופלים קשישים, עמד מתן טיפול נאות ומותאם להם ולשאר המוסד. נבנה מערך הדרכות למניעת זיהומים וקורונה ע"י אחיות הגריאטריות ונבנה מערך אחיות למניעת זיהומית שידריך וילווה את המוסדות".