3 בנובמבר, התאריך שאמריקה כל כך רוצה כבר לצלוח, הגיע, ואיתו אחד הרגעים הדרמטיים בהיסטוריה המודרנית שלה. אחרוני הבוחרים ייגשו היום (ג') לקלפיות, כשארה"ב ניצבת על פרשת דרכים ונדרשת להכריע: האם היא מעוניינת בעוד ארבע שנים בהנהגת דונלד טראמפ – נשיא לא-שגרתי שהביא לה שורה של הישגים כלכליים, מדיניים וצבאיים, אך גם העמיק מאוד את הקיטוב והשנאה בחברה האמריקנית; או בג'ו ביידן – פוליטיקאי מנוסה ורב-פעלים הנחשב לאיש המרכז המתון במפלגה הדמוקרטית, אך מוצג על-ידי יריביו כאדם מבוגר וחלש מדי, שיהיה משרתו של השמאל הרדיקלי.
משדרים מיוחדים ב-ynet הלילה ומחר לפנות בוקר עם כל התוצאות, הדיווחים והפרשנויות מהמוקדים בארה"ב ומהאולפן
שליחנו לבחירות אטילה שומפלבי עם המצביעים בשטח
(צילום: עידן ארבל)

10 צפייה בגלריה
 זמן תוצאות. יום ההכרעה של ביידן וטראמפ
 זמן תוצאות. יום ההכרעה של ביידן וטראמפ
זמן תוצאות. יום ההכרעה של ביידן וטראמפ
(צילום: shutterstock, רויטרס)
ביידן מגיע ליום הבחירות אחרי חודשים ארוכים של הובלה בסקרים בפער מבטיח. במישור הארצי הוא מוביל ב-8.4% – יותר מכל מועמד אחר לנשיאות מאז ביל קלינטון ב-1996 – וגם במפת האלקטורים, השיטה שבה מוכרעות הבחירות בפועל (לפירוט עליה לחצו כאן), הוא צועד ביתרון. לפי הסקרים, לביידן יש 254 אלקטורים שנחשבים בטוחים, ואילו לטראמפ רק 125. אם הסקרים נכונים, למועמד הדמוקרטי יספיקו 16 מ-159 האלקטורים שמחלקות המדינות המתנדנדות, אלה שטרם הושגה בהן הכרעה.
כדי לעשות זאת יכול ביידן להסתפק בניצחון בפלורידה (29 אלקטורים), שבה מלמדים הסקרים על קרב צמוד ביותר, או בפנסילבניה (20), שבה הוא מוביל בפער גדול ויציב יותר, אבל עדיין לא כזה שמבטיח ניצחון. לחלופין יוכל לשלב שניים או שלושה ניצחונות במדינות מתנדנדות אחרות שבהן הוא מוביל בסקרים, כגון צפון קרוליינה (15), אריזונה (11) ונבאדה (6). לפי אתר ניתוח הסקרים FiveThirtyEight, לביידן יש סיכוי של 89% לנצח בבחירות, ובמודל של ה"אקונומיסט" נותנים לו 96%.
במחנה הדמוקרטי מקבלים את התחזיות הללו בתקווה מהולה בחשש גדול. גם ב-2016 חזו האנליסטים ניצחון כמעט בטוח להילרי קלינטון, אבל טראמפ הדהים אותה אז בשורת ניצחונות על חוט השערה בפנסילבניה, וויסקונסין ומישיגן. הניצחונות האלה נתנו לו ניצחון כולל במניין האלקטורים (232-306), אף שבקרב הבוחרים זכתה קלינטון בכמעט 3 מיליון קולות יותר ממנו. אמנם התנאים הפעם שונים – הסוקרים תיקנו כמה טעויות קריטיות שנעשו ב-2016, שיעור המתלבטים השנה נמוך בהרבה והפער הארצי של ביידן גדול ויציב יותר מזה שבו אחזה קלינטון – אבל במחנה הרפובליקני טוענים שהסוקרים שוב מחמיצים במחקריהם מצביעים "ביישנים" רבים של טראמפ.
במפלגה הדמוקרטית מודאגים מהמאמץ שמשקיע הקמפיין של הנשיא באיתור מצביעים פוטנציאליים חדשים, כאלה שמתאימים מבחינה דמוגרפית למחנה המזוהה איתו ושלא יצאו להצביע לפני ארבע שנים משום שהם אינם מגלים עניין רב בפוליטיקה. לפי דיווחים, יש סימנים שמאמציו אלה נוחלים הצלחה. אם טראמפ יפסיד בבחירות, נזכיר, הוא יהיה הנשיא האמריקני הראשון זה 28 שנה שמסולק על-ידי הבוחרים אחרי כהונה אחת בלבד. האחרון היה ג'ורג' בוש האב ב-1992.

קרב על הקולות מהדואר

לחוסר הוודאות סביב תוצאות הבחירות תורמת העובדה שהשנה, בצל מגפת הקורונה והרצון להימנע מהצטופפות בקלפיות, מספר שיא של מצביעים נתנו את קולם דרך הדואר – אפשרות שקיימת בארה"ב כבר עשרות שנים, אבל הורחבה מאוד בגלל המגפה. הנתונים מלמדים ששיעור הדמוקרטים המצביעים בדואר גבוה בהרבה משיעור הרפובליקנים, והנשיא טראמפ טען בחודשים האחרונים כי הקולות שיגיעו מהדואר יהיו עמוסי זיופים – טענה שחשוב לציין כי מחקרים על הצבעות העבר סותרים אותה.
שליחנו עם תומכי טראמפ בעצרת בפנסילבניה
(צילום: עידן ארבל)

10 צפייה בגלריה
קלפיות באוסטן
קלפיות באוסטן
בהצבעה המוקדמת באוסטין, טקסס. כבר 70% מהקולות של 2016
(צילום: MCT)
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
ארה"ב בחירות הצבעה מוקדמת מרילנד
בקלפי במרילנד, אתמול. נערכים ל"גל אדום" ו"גל כחול"
(צילום: EPA)
על כל פנים, השילוב בין הצהרות טראמפ לבין האופן שבו ייספרו הקולות מהדואר מעורר דאגה בכל הנוגע להכרה בתוצאות: בחלק מהמדינות והמחוזות בארה"ב נספרים הקולות שהגיעו בדואר רק אחרי שנספרים הקולות שניתנו בקלפיות ביום הבחירות הרשמי, 3 בנובמבר, ולכן ייתכן שלפחות בחלק מהמדינות ייראה תחילה בליל הבחירות "גל אדום", כלומר הובלה רפובליקנית גדולה, וכשייספרו הקולות מההצבעה בדואר יגיע לפתע "גל כחול", כלומר שטף של קולות דמוקרטיים שיצמצמו את הפער ובחלק מהמקרים יחוללו מהפך. הדמוקרטים חוששים שטראמפ ינצל "גל אדום" ראשוני כדי לצאת ולהכריז על ניצחונו, מבלי לחכות לסיום הספירה, ואם יגיע "גל כחול" יטען שהניצחון נגנב ממנו.
טראמפ נראה בחודשים האחרונים כמי שמכין את הקרקע למאבק משפטי: הוא הרבה להצהיר שהמנצח חייב להיות מוכרז כבר בליל הבחירות, אף שברור לכול כי השנה המנצח עשוי להיוודע רק אחרי ימים, ובמקרה הקיצוני שבועות, בשל הספירה האיטית יותר והקרבות המשפטיים שעלולים להתלוות לה במקרה של תוצאות צמודות. במיוחד יצא טראמפ נגד החלטתה של מדינת פנסילבניה לספור גם קולות שיגיעו בדואר עד שלושה ימים אחרי יום הבחירות, כל עוד החותמת על טופסי ההצבעה מוכיחה שהם נשלחו לפניו. הנשיא כבר הודיע שהוא מתכוון להילחם בהחלטה הזו באמצעות עורכי דינו. טראמפ יודע שמכיוון שבקרב המצביעים בדואר גדול יותר מספרם של הדמוקרטים, קולות שיגיעו בדואר וייספרו אחרי יום הבחירות הרשמי יכולים בעיקר לפגוע בסיכוייו לנצח שם.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
ארה"ב בחירות 2020 הצבעה דרך הדואר דואר ב פריימריז ב פנסילבניה
טופסי הצבעה בדואר בפנסילבניה. היא תספור לאט
(צילום: AP)
ספירת הקולות המגיעים באיחור קל-יחסית בפנסילבניה נועדה למנוע פסילה המונית של טופסי הצבעה: שירות הדואר הלאומי של ארה"ב סובל זה שנים מקשיים כספיים ומתקשה לעמוד בעומס גם בימים רגילים, ועל רקע הרחבת הזכות להצביע בדואר השנה הביעו גורמים דמוקרטיים חשש שעיכובים בשירות יגרמו לכך שקולותיהם של מצביעים דמוקרטים רבים לא ייספרו משום שהגיעו לוועדת הבחירות באיחור.

שיא הצבעה של 112 שנה

ברשתות הטלוויזיה בארה"ב נערכים כבר שבועות לאפשרות שיידרשו ימים ארוכים להכרזה על המנצח, ובקרב מנהלי הרשתות עצמם התנהל דיון מוסרי-משפטי בשאלה אם להסכים לשדר הצהרת ניצחון של אחד המועמדים במקרה שהצהרה כזו תינתן כשאין עדיין תוצאה ברורה. ערוצים רבים מתכוונים לשלב הפעם בפאנל השידורים שלהם עורכי דין שיעזרו לפרשנים הפוליטיים ולסטטיסטיקאים לקבוע עד כמה בטוחות התוצאות במדינה זו או אחרת, ומה הסיכוי שערעור עליהן יצלח.
10 צפייה בגלריה
קלפיות בדאלאס
קלפיות בדאלאס
קלפי "הצבע-וסע" בטקסס
(צילום: AP)
כך או כך, על סמך הסקרים שפורסמו בשבועות האחרונים מעריכים האנליסטים שאם יהיה ניצחון ברור בליל הבחירות, יהיה זה ניצחון של ביידן, משום שמספר האלקטורים המקסימלי שאליו הוא יכול להגיע לפי הסקרים גבוה בהרבה מזה של טראמפ. ניצחון של טראמפ יוכל לפי הסקרים להיות רק ניצחון דחוק יחסית, ובסבירות גבוהה הוא יצטרך לחכות לקולות מפנסילבניה, שצפויים להיספר לאט.
אמש יצאו טראמפ וביידן למסע דילוגים אחרון במדינות המתנדנדות. בעוד ביידן הסתפק בהופעות באוהיו ובפנסילבניה, טראמפ קבע לא פחות מ-5 עצרות ב-4 מדינות: צפון קרוליינה, מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה. בתחנה הראשונה שלו, בצפון קרוליינה, נאם כהרגלו בפני מאות בני אדם שהצטופפו לכבודו בשדה תעופה מקומי, רבים מהם ללא מסכות.
10 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
ארה"ב בחירות דונלד טראמפ עצרת צפון קרוליינה
טראמפ בצפון קרוליינה אמש. "הסקרים מזויפים"
(צילום: רויטרס)
10 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בקליבלנד, אוהיו. "מחר אפשר להפסיק את הנשיאות המפלגת"
(צילום: gettyimages)
"מחר אנחנו הולכים לנצח במדינה הזו ואנחנו הולכים לזכות בעוד 4 שנים בבית הלבן", אמר להם, וטען שהסקרים המתפרסמים בתקשורת ומצביעים על פיגור גדול שלו מזויפים. לדבריו הם נועדו לדכא את תומכיו ולהניא אותם מהגעה לקלפיות. ביידן נאם במקביל בקליבלנד. "עוד יום אחד, אוהיו", אמר לתומכיו שם. "מחר אנחנו יכולים לשים סוף לנשיאות שפילגה את האומה הזו, לנשיאות שלא הגנה על האומה הזו, לנשיאות שליבתה את אש השנאה באומה הזו".
נזכיר: אף שיום הבחירות הרשמי מגיע רק היום, יותר מ-97.6 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בהצבעה המוקדמת. מדובר במספר השקול ליותר מ-70% מכלל המצביעים בבחירות 2016, ומכיוון שההערכה היא שהפעם יצביעו כ-160 מיליון איש, הרי שכ-60% מהמצביעים שצפויים להשתתף בבחירות השנה כבר נתנו את קולם. לפי הנתונים, הרפובליקנים הם מיעוט בקרב המצביעים האלה, אבל בקרב המצביעים שמתכוונים להגיע לקלפי היום יש להם רוב. מייקל מקדונלד, חוקר מאוניברסיטת פלורידה האוסף נתונים על ההצבעה המוקדמת, העריך כי שיעור ההצבעה הכללי בבחירות השנה יגיע לכ-65%, הגבוה ביותר מאז 1908.

הקורונה שינתה הכול

לקראת יום הבחירות נערכו בימים האחרונים בעלי עסקים ומוסדות ברחבי ארה"ב לאפשרות של הפגנות אלימות. רבים שם זוכרים עדיין את המראות הקשים ממעשי הביזה וההרס שהתחוללו בשולי מחאת Black Lives Matter בקיץ האחרון, ומודאגים מהאפשרות שתומכי טראמפ ומתנגדיו יסרבו להכיר בתוצאות ויכלו את זעמם במוסדות ציבור וברכוש פרטי. בוושינגטון הבירה ובקליפורניה נראו בימים האחרונים בעלי עסקים רבים מכסים את חלונות הראווה של חנויותיהם בלוחות עץ כדי למנוע פגיעה בהם, ויש דיווחים שארגוני ימין קיצוני נערכים להילחם במתפרעים מהשמאל. בערים רבות מגבירים כוחות הביטחון כוננות ושולחים שוטרים רבים יותר לרחובות.
שליח ynet מדווח מוושינגטון
(צילום וניהול טכני: עידן ארבלי)

שליחנו לבחירות אטילה שומפלבי מדווח על התמגנות העסקים בוושינגטון
(צילום וניהול טכני: עידן ארבלי)

10 צפייה בגלריה
ארה"ב מהומות על מות ג'ורג' פלויד אש ליד הבית הלבן
ארה"ב מהומות על מות ג'ורג' פלויד אש ליד הבית הלבן
מהומות ליד הבית הלבן אחרי רצח ג'ורג' פלויד
(צילום: EPA)
טראמפ, נזכיר, הגיע לשנת הבחירות חזק מאי-פעם, כשהכלכלה רושמת הישגים נאים ואחרי שהסנאט זיכה אותו במשפט שנערך לו בפרשת "אוקראינה גייט". אלא שמגפת הקורונה טרפה את הקלפים: טראמפ – כנראה גם בשל חששו מהנזק האלקטורלי שתגרום לו פגיעה בכלכלה – התנגד לסגרים ולהגבלות שהטילו מושלים וראשי ערים ברחבי ארה"ב, הִרבה לשלול את דבריהם של מדענים על הסכנה הנשקפת מהנגיף, וסיפק גם כמה הצהרות תמוהות למדי, בכלל זה הצעתו לבדוק אפשרות להזריק חומרי חיטוי לחולים כדי לחסל את הווירוס.
בינתיים הפכה ארה"ב למדינה עם מספר הנדבקים והמתים הגבוה בעולם, עם יותר מ-230 אלף בני אדם שמתו מהנגיף, שיעור גבוה למדי גם ביחס לאוכלוסייתה העצומה. סקרים מהחודשים האחרונים הראו שקרוב לשני שלישים מהציבור האמריקני אינם מרוצים מהטיפול של טראמפ במגפה. בימים אלה מכה בארה"ב גל קורונה נוסף, ובשבוע שעבר נקבע שיא חדש במספר הנדבקים היומי – יותר מ-90 אלף.
לפי הסקרים, גם מחאת Black Lives Matter פגעה בטראמפ, לפחות במידת מה. אחרי רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, כשהמונים יצאו להפגין ברחובות, הרבה טראמפ להציגם כאספסוף אלים, וימי המחאה האלה הם הימים שבהם פתח ביידן פער ארצי גדול על טראמפ בסקרים, פער שמאז נותר יציב.
יצוין כי בשולי המחאה אכן אירעו מעשי ביזה והרס קשים, אך לעתים קרובות נתפס הנשיא כמי שמייחס את המעשים האלה למפגינים כולם. כמו לאורך שנות כהונתו ניפק טראמפ בהקשר זה כמה אמירות שפורשו כקריצה לימין הקיצוני ולגזענים המאמינים בעליונות האדם הלבן. כך למשל בעימות הטלוויזיוני הראשון עם ביידן נמנע טראמפ מלגנות מפורשות את ארגון Proud Boys הנחשב בעיני רבים לארגון ימין קיצוני, וכשברקע עומדת טענתו שתוצאות הבחירות יזויפו אמר לאנשי הארגון מול כל האומה: "עמדו מנגד – והיכונו", הצהרה שפורשה על-ידי רבים כקריאת הכנה לקרב במקרה של הפסד בבחירות.
10 צפייה בגלריה
במאבק מול הקורונה, הציבור נתן לטראמפ ציון נכשל. בבית חולים בניו יורק
במאבק מול הקורונה, הציבור נתן לטראמפ ציון נכשל. בבית חולים בניו יורק
במאבק מול הקורונה, הציבור נתן לטראמפ ציון נכשל. בבית חולים בניו יורק
(צילום: רויטרס)
מנגד, הנשיא ניסה למצוא דרך לרתום את המתח הגזעי לתועלת הקמפיין שלו: אל מול תמונות הביזה והאלימות הבטיח שרק הוא כנשיא יוכל להשליט חוק וסדר ברחובות, והאשים את הדמוקרטים בזריעת הרס בערים. האם ההבטחה הזו הועילה לו בקלפי? התשובות יגיעו בימים הקרובים.
פורסם לראשונה: 23:20, 02.11.20