2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע אמש (ד'), כחצי שעה לפני תום המועד האחרון, כי הצליח לאסוף את החתימות מראשי המפלגות שצפויות להקים איתו את "ממשלת השינוי". מה עומד לקרות עכשיו? ומהו לוח הזמנים? ynet עושה סדר.
אחרי שלפיד בישר לנשיא המדינה ראובן ריבלין וליו"ר הכנסת יריב לוין כי עלה בידו להרכיב ממשלה, לוין אמור לקבוע ישיבה לצורך כינון הממשלה.
הנוהג בישראל הוא להשביע את הממשלה מהר ככל הניתן, אבל על פי החוק, מרגע ההודעה, לוין צריך להודיע על כך למליאת הכנסת ולכנס אותה בתוך שבוע לכל היותר כדי לערוך הצבעת אמון בממשלה. כלומר, בסבירות גבוהה ההצבעה תידחה לכל הפחות ליום רביעי הבא. בשל כך לפיד פנה כבר ללוין ואמר כי הוא דורש לכנס את המליאה בהקדם. כמו כן, גם הנשיא עצמו אמר שהוא מצפה לכך.
אלא שלוין עשוי לאמץ פרשנות משפטית שתדחה את ההשבעה אפילו יותר: את ההודעה בכנסת ניתן למסור רק מול מליאה שהתכנסה, מה שלא אמור לקרות לפני יום שני הקרוב - אלא אם תכונס מליאה באופן מיוחד. רק לאחר מכן תחל ספירת שבעת הימים הנוספים. המשמעות היא שההשבעה עלולה להידחות ליום שני, 14 ביוני.
כדי למנוע סחבת אפשרית, ב"גוש השינוי" יבקשו לפעול כבר כעת כדי להחליף את לוין במי שמיועד לתפקיד, ח"כ מיקי לוי מיש עתיד. מכתב בבקשה לקיים הצבעה כבר בישיבה הקרובה נשלח אמש במקביל להודעה על הרכבת הממשלה. בפעם הקודמת שנושא כזה עמד על הפרק, נזכיר, היו"ר הקודם יולי אדלשטיין מנע הצבעה על החלפתו ואף לא קיים פסיקת בג"ץ לפני שהתפטר.
2 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
יריב לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהצבעה לאישור הממשלה יש להשיג רוב רגיל, קרי - גם פחות מ–61 ח"כים עשויים להספיק. הממשלה תוצג בפני הכנסת, תודיע על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים, ותבקש הבעת אמון. הממשלה תיכון משהביעה בה הכנסת אמון, ומאותה שעה ייכנסו השרים לכהונתם (ואף יתכנסו לצילום המסורתי בבית הנשיא ריבלין, בפעם האחרונה בכהונתו).
לפי ההסכמות בין המפלגות, בנט צפוי לשמש כראש הממשלה, ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה החליפי ושר החוץ. שר הביטחון בממשלה יהיה בני גנץ שימשיך בתפקידו הנוכחי. את תפקיד שר האוצר יאייש אביגדור ליברמן ואת תפקיד שר המשפטים יאייש גדעון סער. כמו כן, אל משרד הפנים תיכנס איילת שקד שתחליף את אריה דרעי שמכהן בתפקיד מאז 2016, ואל משרד החינוך תיכנס יפעת שאשא ביטון.
שרת התחבורה בממשלה המיועדת צפויה להיות יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, וחבר מפלגתה עמר בר-לב ישמש השר לביטחון הפנים. בעקבות הפשרה על הוועדה למינוי שופטים, מפלגת העבודה תקבל עוד סגן שר. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צפוי לשמש שר הבריאות, חברת מפלגתו תמר זנדברג צפויה לשמש השרה להגנת הסביבה וח"כ עיסאווי פריג', גם הוא ממרצ, אמור להיות השר לשיתוף פעולה אזורי.
חברי כנסת נוספים שצפויים להתמנות לשרים הם מאיר כהן מיש עתיד שייתכן שישמש שר הרווחה, זאב אלקין שאמור לשמש שר השיכון, פנינה תמנו שטה שאמורה לשמש שרת הקליטה גם בממשלה הזו ונחמן שי, חבר מפלגת העבודה, שאמור לשמש שר התפוצות אף שלא נבחר לכנסת. שרת האנרגיה צפויה להיות קארין אלהרר מסיעת יש עתיד. יו"ר הכנסת, כך מסתמן, יהיה מיקי לוי.
פורסם לראשונה: 23:37, 02.06.21