משרד העבודה והרווחה יצא בתחילת השנה במבצע פיקוח ואכיפה במסגרות הפרטיות לגיל הרך. תמונת המצב שנחשפה, מעבר למקרי ההתעללות הידועים שפורסמו, היא מפחידה: הילדים שלנו שוהים במסגרות לא בטוחות. בין היתר נמצאו אנשי צוות עם רישום פלילי, מפגעים בטיחותיים וצוותים נטולי הכשרה. שר העבודה והרווחה איציק שמולי מבהיר: "צריך לשים סוף להזנחה ארוכת השנים שגבתה וגובה מחיר יקר ממאות משפחות בישראל".
5 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
715 מסגרות קיבלו התראות בגין ליקויים. ההתעללות בפעוטון ברמלה
5 צפייה בגלריה
הפגנת ההורים בתל אביב
הפגנת ההורים בתל אביב
כמאה עובדים בעלי רישום פלילי, חלק מהם בגלל התעללות בקטין. הורים מפגינים בת"א
(צילום: מוטי קמחי )
חלפו יותר משנתיים מאז אושר חוק הפיקוח המיועד להגן על פעוטות במסגרות לגיל הרך, אך סחבת פוליטית וחוסר יציבות ממשלתית הובילו לכך שהתקנות שלו עדיין לא הובאו לאישור והוא איננו מיושם בפועל. במקביל לקידום התקנות בכנסת, החל משרד העבודה והרווחה בתחילת השנה במבצע פיקוח ואכיפה במסגרות לגיל הרך, שבמסגרתו ביקרו במפתיע פקחים בגנים פרטיים ברחבי הארץ.
לפי הערכת המשרד, בישראל פועלות כיום כ-6,000 מסגרות פרטיות לגיל הרך, אולם רק 2,937 אושרו על ידו. מיוני 2019, אז החל רישום הגנים במשרד העבודה והרווחה, נמצאו כמאה עובדים ועובדות עם רישום פלילי שהממונה על אגף מעונות היום אסר את העסקתם. ביניהם היו גברים ונשים בעלי רישום פלילי בגין אלימות ואלימות כלפי קטין. נמצאו גם סייעות שהשתמשו בסמים או עסקו בשידול לזנות וסרסרות. על פי נתונים אלה, יותר ממחצית מהגנים עדיין לא הובאו לאישור ועל כן קיים חשש כי מועסקים בהם אנשי צוות עם רישום פלילי.
התעללות קשה בפעוטון ברמלה, השנה

מתחילת השנה ביקרו פקחי המשרד ב-1,250 מסגרות. לשש מהן ניתנו צווי סגירה מיידיים עקב העסקת אנשי צוות עם רישום פלילי מהנסיבות שצוינו. ל-715 ניתנו התראות בגין ליקויים שונים: 428 עקב אי-הכשרת צוות לעזרה ראשונה והתנהלות בטוחה ו-287 עקב אי-דיווח על העסקת עובדים. בנוסף, נמצאו 316 מסגרות שכלל לא פנו לקבל אישור הפעלה ראשוני.
"היינו במעונות שפעילים 15 שנה, עם מטפלות שעברו אצלן מאות או אלפי ילדים, אבל הן בחיים לא עשו שום קורס או השתלמות של עזרה ראשונה. הן אפילו לא יודעות לטפל במקרה הכי בסיסי אם חלילה קורה משהו לילד", מספר מאיר דוד, מנהל אגף אכיפה מנהלית במשרד העבודה והרווחה, שריכז את מבצע הפיקוח.
דוד מוסיף: "בתחום ההתנהלות הבטוחה, המשרד הכין מדריך למעונות והפיץ אותו, אבל יש הרבה מאוד מסגרות שבהן שום איש צוות לא עבר את ההדרכה. דברים בסיסיים כמו לסרוק את החדר כשעוזבים אותו או איך מתנהלים במקרה שבו אדם זר בא לאסוף את הילד. כל התרחישים האלה מבוססים על מקרים שנחשפנו אליהם במהלך השנים והיו עלולים להסתיים באסון. היה לנו מקרה של ילד שננעל בממ"ד והמטפלת לא שמה לב. או ילדים שנשארו בחצר משום שלא ספרו אותם לפני שיצאו לשם. הגן חייב להיות מקום בטוח לילדים. הוא חייב להיות ממוקם במקום שראוי להיות גן. אם זו דירת מגורים שהוסבה לגן, אז צריך שיהיו לה את כל האישורים ולא סתם לקחת מחסן ולהגיד שזה גן. ההורים חייבים לוודא שהם שמים את הילדים בגנים שנרשמו במשרד העבודה ולבקש לראות את רשימת העובדים המאושרת. מגיע להורים לדעת מי מטפל בילדים שלהם".
5 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
"אלחם בתופעה בכל כוחי". שמולי
(צילום: אופיר יצחק )
שר העבודה והרווחה איציק שמולי אומר: "תופעת ההתעללות בפעוטות חסרי ישע היא פשע מתועב שעלינו להילחם בו מלחמת חורמה עד שייעקר מן השורש. החמרת הענישה נגד המתעללים, מבצע אכיפה חסר תקדים בהיקפו ויישום חוק הפיקוח וחוק המצלמות ללא כל דיחוי שולחים מסר ברור כי בישראל אין סובלנות כלפי המתעללים. המטרה שלנו היא לשים סוף להזנחה ארוכת השנים שגבתה וגובה מחיר יקר ממאות משפחות בישראל".
שמולי מוסיף ש"אין לי שום כוונה לטאטא את הממצאים הקשים מתחת לשטיח אלא להפך – להילחם בתופעה בכל כוחי. מיד עם פתיחת הגנים מחדש לאחר סיום הסגר, המבצע יימשך. לא נרפה מכך עד שהמסגרות לגיל הרך יהיו מקום בטוח ומוגן עבור ילדינו. הממצאים שאספנו מוכיחים עד כמה תקנות חוק הפיקוח שאנו מקדמים יכולות לחולל מפנה היסטורי בתחום ולעצור את ההפקרות בו. על הכנסת לאשרן ללא דיחוי".

דויד שלי יכול היה לחיות היום / ענת דייגי

את הבן שלי, דויד, איבדתי בשל הפקרות של מסגרות הגיל הרך. בחרתי את המקום בשבילו בקפידה: מספר אנשי הצוות ולחצן מצוקה ועזרה ראשונה היו חלק מהסטנדרטים שהובטחו לי. בדיעבד, גיליתי שהכל היה שקרים.
5 צפייה בגלריה
מחאת הפעוטונים: הורים גייסו 150 אלף שקלים במימון המונים לעתירה לבג"ץ
מחאת הפעוטונים: הורים גייסו 150 אלף שקלים במימון המונים לעתירה לבג"ץ
"לא דרישות דרקוניות, אלא תנאים בסיסיים". ענת עם בנה דויד
(צילום: מרקט מסטר)
דויד ככל הנראה נחנק בזמן שהגננת "חצי" נרדמה, לפי עדותה. היא הייתה שם לבדה עם שמונה ילדים, רובם מתחת לגיל שנה. היא לא הזעיקה מיד את מד"א אלא התקשרה לבעלה. וכשאלו סוף סוף התקשרו לעזרה, היה צריך להדריך אותם כיצד לבצע החייאה.
אין לי ספק שאם התחום היה מוסדר ומפעילי מעונות היום היו מחויבים לתפעול תקין וברמה נאותה, הבן שלי היה היום בחיים. אם היו מספיק אנשי צוות, ניתן היה להבחין במצוקה שלו; אם היה לחצן מצוקה, העזרה הייתה מגיעה מהר יותר; ואם הגננת הייתה יודעת לבצע החייאה, אולי היא הייתה יכולה להציל אותו. אין המחשה טובה מזו להיותו של חוק הפיקוח קריטי לביטחונם של התינוקות והפעוטות בישראל.
5 צפייה בגלריה
מחאת הפעוטונים: הורים גייסו 150 אלף שקלים במימון המונים לעתירה לבג"ץ
מחאת הפעוטונים: הורים גייסו 150 אלף שקלים במימון המונים לעתירה לבג"ץ
ארז, ענת ודויד דייגי
(צילום: מרקט מסטר)
אחרי שדויד נפטר הקמתי את פורום "הורים למען אחריות מלידה". התחלתי לפעול למען הסדרה שתואמת את המלצות האקדמיה והסטנדרטים הבינלאומיים. תוצאות מבצע האכיפה המבורך משקפות את גודל מחדל המסגרות לגיל הרך. הגענו למצב בלתי נתפס שבו המעט שנדרש כלל לא מתמלא. לא מדובר בדרישות דרקוניות אלא בשלושה תנאים בסיסיים: בדיקת רקע פלילי לצוות, הכשרה במתן עזרה ראשונה והצהרה של מפעיל מעון היום כי המקום בטוח לשהיית פעוטות.
בימים הקרובים יחזרו מאות אלפי ילדים למסגרות תחת מגבלות הקורונה, אשר אינן מאפשרות כניסה של ההורים. מצב זה מקשה את הידיעה על מה שמתרחש במעון. כל עוד הכנסת פועלת, אני קוראת לזרז את התקנת תקנות חוק הפיקוח ולאמץ את דוח הוועדה הממשלתית בראשות פרופ' מיקי רוזנטל, אשר יביאו ביטחון בסיסי לילדים שלנו.