אחרי שבועות ארוכים של שתיקה, מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל – הדמות הרפובליקנית הבכירה ביותר בקונגרס האמריקני – בירך הערב (ג') את ג'ו ביידן על ניצחונו בבחירות, וכינה אותו "הנשיא הנבחר". הכרתו בניצחון הזה של ביידן, שעות ספורות לאחר שקיבל את הגושפנקה הרשמית לניצחונו מחבר האלקטורים, משמעותה שאין כעת אפילו צל של ספק בארה"ב באשר לזהותו של הנשיא הבא.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ומיץ' מקונל
ג'ו ביידן ומיץ' מקונל
מקונל וביידן. סכר ההתנגדות נפרץ
(צילום: רויטרס, AP)
ביידן: "הדמוקרטיה האמריקנית ניצחה"
(רויטרס )

רוב הרפובליקנים נמנעו עד עתה מלהכיר בניצחונו של ביידן, ניצחון שהיה ברור כבר שבועות ארוכים, עקב סירובו העיקש של הנשיא היוצא דונלד טראמפ להודות בהפסד הצורב שלו – תוך שהוא מפזר טענות חסרות בסיס לקונספירציה רחבת היקף שכללה הונאות וזיופים אשר הביאו ל"גניבת" הניצחון על ידי הדמוקרטים.
מקונל, כמו רפובליקנים רבים אחרים, תמך בקרב המשפטי שבו פתח טראמפ, למרות שעורכי דינו לא הציגו אף ראיה לטענותיהם. עתירותיהם נזרקו מבתי המשפט בזה אחר זה, גם מבית המשפט העליון שבו רוב שמרני ושלושה שופטים שמינה טראמפ עצמו.
אולם בלילה האחרון הגיעה נקודת המפנה: ההצבעה בחבר האלקטורים, הגוף שקובע באופן רשמי את זהות הנשיא בשיטת הבחירות הלא-ישירה הנהוגה בארה"ב. כצפוי, ביידן זכה ל-306 מקולות האלקטורים שחילקו כל אחת מ-50 המדינות בארה"ב ומחוז קולומביה (בו שוכנת הבירה וושינגטון), מול 232 שקיבל טראמפ.
4 צפייה בגלריה
הנשיא טראמפ
הנשיא טראמפ
טראמפ. הבטיח לפנות את הבית הלבן, למרות שהבחירות "מזויפות" לטענתו
(צילום: GettyImages)
עוד לפני הכרזתו הערב של מקונל כמה וכמה רפובליקנים הביעו מאז הצבעת האלקטורים תמיכה בנשיא הנבחר, בהם אחד מבעלי בריתו המרכזיים של טראמפ בקונגרס, הסנאטור לינדזי גרהאם, שהבטיח לסייע לביידן להתכונן לחילופי השלטון ב-20 בינואר. אחרי ש"הסכר נפרץ", כבר היה ברור שגם מנהיג הרפובליקנים ייאלץ להביע תמיכה בביידן, והערב הוא עשה זאת כשהכריז שחבר האלקטורים "אמר את דברו".
בנאום בן עשר דקות במליאת הסנאט, שיבח מקונל את ביידן על שירותו "ארוך השנים" למען הציבור, ובירך גם את סגניתו קמלה האריס, שתהפוך לאישה הראשונה אי-פעם בתפקיד. מקונל אמר כי אף שהיה מעדיף "תוצאה אחרת" בבחירות, "כל האמריקנים יכולים להתגאות בכך שלראשונה לאומה שלנו תהיה אישה בתפקיד סגנית הנשיא".
לפני שהכיר בניצחונו של ביידן, דאג מקונל להרעיף בנאומו שבחים על הנשיא היוצא טראמפ, שממשיך להטיל את צלו על המפלגה הרפובליקנית ועשוי להתמודד לנשיאות ב-2024. מקונל שיבח את מה שתיאר כ"אין ספור ההישגים" של טראמפ בארבע שנותיו בבית הלבן. "האאוטסיידר שנשבע לטלטל את וושינגטון ולהוביל את ארצנו להישגים חדשים, בבית ובחו"ל, הצליח לעשות בדיוק את זה".
4 צפייה בגלריה
ביידן כינה אותו "בריון". פוטין התעכב עם הברכות
ביידן כינה אותו "בריון". פוטין התעכב עם הברכות
ביידן כינה אותו "בריון". פוטין התעכב עם הברכות
(צילום: EPA)
זמן קצר לאחר נאומו של מקונל במליאת הסנאט דווח בתקשורת האמריקנית כי הוא ויועציו הבכירים מפעילים כעת לחץ על הסנאטורים הרפובליקנים, במטרה למנוע מהם להצטרף ליוזמה של מספר רפובליקנים מבית הנבחרים. הללו רוצים לבטל למעשה את הצבעות האלקטורים במדינות המפתח, קולות שניתנו לביידן, במהלך ספירת תוצאות הצבעת האלקטורים בקונגרס ב-6 בינואר, השלב האחרון בתהליך מינויו של הנשיא. הפרשנים בארה"ב תמימי דעים שלמהלך שכזה סיכויי הצלחה אפסיים, והתנגדותו של מקונל לכך רק תקשה על בעלי בריתו של טראמפ לקדמו.
הכרתו של מקונל בביידן כנשיא הנבחר מגיעה שעות ספורות לאחר שגם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשה כמוהו. פוטין היה אחד מבין המנהיגים הבודדים בעולם שנמנעו מלהכיר בניצחונו של ביידן, גם כשהדבר היה ברור עם תום ספירת הקולות במדינות המפתח השונות. בקרמלין הבהירו כי הם מחכים להשלמת תהליך המינוי הרשמי של הנשיא הבא, עקב הקרב המשפטי שבו פתח טראמפ.
ברקע ההתעכבות בהכרה עומדת כמובן המתיחות הרבה ביחסים בין פוטין לדמוקרטים, בעקבות ההאשמות שרוסיה התערבה בבחירות הקודמות ב-2016 כדי לסייע לטראמפ לנצח את יריבתו הדמוקרטית דאז הילרי קלינטון. ביידן עצמו כינה את פוטין "בריון" והפרשנים סבורים שיוביל קו נוקשה יותר כלפי מוסקבה.
בהודעה שפרסם הבוקר הקרמלין איחל פוטין הצלחה לביידן בתפקידו, והביע תקווה ש"רוסיה וארה"ב, שלהן אחריות מיוחדות לביטחון העולם ויציבותו, יצליחו למרות חילוקי הדעות לתרום בצורה אמיתית לפתרון הבעיות והאתגרים הרבים עמם מתמודד כעת העולם". פוטין פנה לביידן ישירות בהודעה, ומסר: "מבחינתי, אני מוכן לשתף איתך פעולה וליצור איתך קשר".
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב הנבחר נאום לאחר הצבעת אלקטורים
הנשיא הנבחר עם רעייתו ג'יל ביידן. "לפתוח דף חדש – לאחד, לרפא"
(צילום: AFP)
שני מנהיגים נוספים בעולם שנמנעו מלהכיר עד כה בניצחונו של ביידן הצטרפו היום לפוטין ובירכו את הנשיא הנבחר: נשיא פולין אנדז'יי דודה ונשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור. נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ורודן צפון קוריאה קים ג'ונג און טרם עשו זאת.
טראמפ עצמו טרם התייחס באופן ישיר לאשרור ניצחונו של ביידן, אם כי בציוץ בטוויטר לאחר מכן המשיך לכנות את הבחירות "מזויפות". עם זאת, לאחרונה השיב כשנשאל על כך כי יתפנה מהבית הלבן אם חבר האלקטורים יבחר בביידן לנשיא.
אמש, לאחר הצבעת האלקטורים, נשא ביידן נאום לאומה האמריקנית וסיפק את אחת המתקפות החריפות ביותר שלו כלפי התנהלותו של טראמפ. ביידן אמר כי "הדמוקרטיה ניצחה" למרות "המתקפה חסרת התקדים" שניהל נגדה לטענתו הנשיא היוצא, בניסיונו להביא לפסילתם של מיליוני קולות, וכך להפוך את תוצאות הבחירות. ביידן הבטיח לפעול למען כל האמריקנים, גם אלו שלא תמכו בו, וקרא "לפתוח דף חדש – לאחד, לרפא".