עצרת המחאה בתל אביב
(צילום: שחר גולדשטיין, טל שחר)

אלפים השתתפו הערב (שבת) בעצרת תמיכה ב"שותפות יהודית-ערבית" בכיכר הבימה בתל אביב. המפגינים קראו, בין היתר, "יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים", "בעזה ושדרות ילדות רוצות לחיות" ו"שייח ג'ראח אל ייאוש, כבר נגמור עם הכיבוש". לפני כן, כ-1,500 איש יצאו לעצרת בצעדה מכיכר רבין ובדרך חסמו את רחוב אבן גבירול.
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בהבימה
ההפגנה בהבימה
"יהודים וערבים מסרבים להיות אויבים". ההפגנה בהבימה
(צילום: טל שחר )
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בהבימה
ההפגנה בהבימה
ההפגנה בהבימה
(צילום: טל שחר )
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה אמר בנאומו כי "מדברים הרבה על חושך שיורד על הארץ הזו. אני רואה אור, אני רואה אור חזק של יהודים וערבים ביחד שיסלק את החושך. אתם האור הזה. הם אבודים, הם לא רואים את הדרך, הם מקדמים אפרטהייד. אבל אנחנו, יש לנו דרך. הם אבודים, כבר מדברים על הסבב הבא, הם לא רואים שבעה מיליון פלסטינים. אנחנו אלה שמכבדים את הזהות הלאומית של היהודים ושל הערבים, לכבד את שני העמים - יש לנו דרך".
עודה הוסיף כי "המלחמה טובה רק לאוהבי המלחמה, רק לבנימין נתניהו, אבל היא רעה לשני העמים. יש מי שמתעקש לראות שהאזרחים הם רק האזרחים במדינת ישראל. לא. יש אזרחים בעזה ויש אזרחים במדינת ישראל וצריך להוציא את כל האזרחים ממעגל האימה, לסיים את הכיבוש, להקים מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל ושיהיה שלום לכולנו".
9 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
עודה. "הם אבודים, כבר מדברים על הסבב הבא"
(צילום: טל שחר )
הסופר דויד גרוסמן, שבנו נהרג במלחמת לבנון השנייה, הקדיש את נאומו לילדי עוטף עזה ולילדי עזה. "דור שלם בעזה, בעוטף ובאשקלון יגדל עם טראומות", אמר גרוסמן. "המלחמה האחרונה הדגישה עד כמה שני הצדדים תקועים, פועלים על פי מנגנון אוטומטי, עוד מטח ועוד אזעקה, עוד כיפת ברזל. ואז מגיע רגע שברור שהמלחמה מיצתה את עצמה בישראל ובעזה אבל אי אפשר להפסיק, כאילו הכוח הפך להיות המטרה ולא האמצעי.
"ובבאר שבע ובעזה ילדים יושבים מפוחדים ואנחנו יושבים פעורי פה ורואים איך בני אדם הופכים לבנק מטרות, איך אימהות מגנות על הילדים שלהם", הוסיף גרוסמן. "כל זה יכול להימשך לנצח, אלא אם ביידן עושה תנועה עם האצבע. ואז אנחנו שואלים, מה קרה פה? ואיך ייתכן שעם הגיהינום שעבר על עזה וישראל נשארנו כמעט באותה נקודה?".
9 צפייה בגלריה
 דוד גרוסמן
 דוד גרוסמן
גרוסמן. "כעת כשהרוחות נרגעו, אפשר לדבר על כל מה שקרה"
(צילום: טל שחר )
גרוסמן התייחס להתפרעויות בשבועות האחרונים בערים המעורבות. "המלחמה הנוכחית הסתיימה וכעת השאלה הבוערת היא מה יקרה בתוך ישראל, ביחסים בין יהודים וערבים", הוא אמר. "מה שקרה בתוך הארץ זה איום ונורא. לעשות לינץ' ביהודים וערבים רק בגלל שהם יהודים וערבים זו נקודת שפל. הרוצחים הפכו באותם רגעים לחיות אדם, אבל כעת כשהרוחות נרגעו, אפשר לדבר על כל מה שקרה".
לדבריו, "המאורעות האלה יתפסו מקום מרכזי. לא קשה לחשוב על איך פוליטיקאים יעשו שימוש בכך. כולנו יודעים איזו מציאות תהיה פה אם גזענים יקבעו את החוקים. המאבק היום הוא בין אלה ששואפים לחיות בשלום לבין אלה שניזונים משנאה ואלימות. אני מקווה שיש סיכוי שנמצא את הדרך שאבדה לנו לחיות כאן יחד בשוויון מלא, ערבים, יהודים, בני אדם".
9 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
זנדברג. "ניצחון יהיה שתוך 11 ימים תקום ממשלה אחרת בישראל"
(צילום: טל שחר )
גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) התייחסה בנאומה להתפרעויות ברחבי הארץ. "אומרים לנו שאנחנו חולמים, אנחנו חולמים על שלום ויודעים שאפשר להביא אותו. ממשלת ישראל לא רוצה שלום. אנחנו רוצים ביפו, בלוד, בעכו, יהודים וערבים, לחיות יחד בשותפות אמת", אמרה זנדברג. "האלימות הזו התפרצה בדיוק כשחשבנו שיהודים וערבים יכולים להיות יחד, באותה ממשלה".
לדבריה, "היו כאלה שרצו לחבל בחזון הזה, רצו להמשיך לזרוע הסתה ואלימות, אבל הערב הזה אנחנו אומרים להם 'די', גם עכשיו אפשר להקים ממשלה אחרת בישראל, של יהודים וערבים, שלא תגיד ששמאלנים בוגדים, אלא שתתחיל להחליף את האווירה. אני רוצה לקרוא מכאן לבנט, לסער, לגנץ, אל תלכו לעוד ממשלה עם ביבי ובן גביר, אל תלכו לממשלה שמפנה עורף לשותפות יהודית-ערבית ונותנת במה לגזענות והסתה. ניצחון יהיה שתוך 11 ימים תקום ממשלה אחרת בישראל".
9 צפייה בגלריה
אחינועם ניני ומירה עווד
אחינועם ניני ומירה עווד
אחינועם ניני ומירה עווד בהופעה משותפת בעצרת
(צילום: טל שחר )
איתמר אבנרי, פעיל בתנועת "עומדים ביחד", אמר בעצרת כי "השבועיים האחרונים היו מלאים בפחד מאלימות, פחד מלעשות את הדברים הכי יומיומיים. אלה היו שבועיים של שכול, בעזה ובישראל, חפים מפשע, עשרות ילדים שילמו בחייהם, על מה? בשביל מי? בממשלה אומרים לנו שכל זה קרה כדי להבטיח לנו ביטחון. מישהו כאן מרגיש בטוח יותר עכשיו? הימין שבשלטון לא יכול ולא רוצה ולא מסוגל להביא לנו ביטחון".
אבנרי הוסיף כי "נתניהו לא דואג לביטחון שלנו, נתניהו דואג רק לאינטרסים של על עצמו. הוא הכניס לכנסת בדלת הראשית את הכהאניסטים, את סמוטריץ', את בן גביר. אנחנו כאן לומר שאנחנו לא מוכנים לחיות ככה, אנחנו לא מוכנים לחזור לשגרה שהייתה קודם, שגרה של כיבוש, של מצור על עזה, של פינוי משפחות משייח ג'ראח ועוד התנחלויות שמרחיקות אותנו מהשלום שמגיע לנו".
סאלי עבד, גם היא פעילה ב"עומדים ביחד", אמרה: "הם אומרים לנו שהם הרוב וזה שקר. הרוב הגדול של האנשים שחיים פה רק ירוויחו מסיום הכיבוש ומשלום. הם ירוויחו ממשלה שאכפת לה מאיתנו באמת. הם רוצים שנשנא, הם ניסו להפריד בנינו, ערבים ויהודים, ואנחנו עונים להם בשותפות".
9 צפייה בגלריה
ההפגנה בהבימה
ההפגנה בהבימה
"נתניהו לא דואג לביטחון שלנו". מפגינים בכיכר הבימה
(צילום: טל שחר )
9 צפייה בגלריה
הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב
"זה הבית של כולם". הצעדה בתל אביב
9 צפייה בגלריה
הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב
המשתתפים בתהלוכה צעדו כאשר הם נושאים שלטים שעליהם נכתב בין היתר בעברית ובערבית "ערבים ויהודים נגד הכיבוש", "זה הבית של כולם" ו"שלום ישראל-פלסטין". המשתתפים קוראים לממשלת ישראל לא לעצור בהפסקת האש ולפעול כדי "לסיים את הכיבוש ולחתור לשלום ישראלי-פלסטיני שיבטיח ביטחון אמיתי לישראלים ולפלסטינים, וימנע הסלמות נוספות שיגבו חיים של עוד חפים מפשע".
את הצעדה יזמו תנועת "עומדים ביחד" וארגון "שוברים שתיקה", בשיתוף עם חד"ש, מרצ, שלום עכשיו, לוחמים לשלום, יוזמות אברהם, עמותת סיכוי, מחזקים ועוד שורה של ארגונים. בעצרת ינאמו גם עודה בשאראת, אריאל ברנשטיין מ"שוברים שתיקה" ומנכ"לית "שלום עכשיו" שקד מורג.