400 נקודות חיסון, 40 אלף חיסונים מדי יום וחשש מ"מבצע כפול": בקופת החולים כללית, הקופה הגדולה בישראל, נערכים למבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה - ומתריעים שהאתגר הגדול יהיה הסברה והתמודדות עם אלה שאינם מוכנים להתחסן.
3 צפייה בגלריה
רופאי המשפחה יתודרכו על תופעות הלוואי. החיסונים של מודרנה ופייזר
רופאי המשפחה יתודרכו על תופעות הלוואי. החיסונים של מודרנה ופייזר
רופאי המשפחה יתודרכו על תופעות הלוואי. החיסונים של מודרנה ופייזר
(צילום: רויטרס, AFP)
3 צפייה בגלריה
אהוד דודסון
אהוד דודסון
"בין 8 ל-10 אנשים יתחסנו בשעה בכל נקודה". פרופ' דודסון
(צילום: אפרת זיסמן)
בקופה לא מתכוונים להסתמך על מערך ההסברה של משרד הבריאות באופן בלעדי, וייזמו קמפיינים ייעודיים לעידוד המבוטחים להתחסן. בדומה להערכה במערכת הבריאות, בכללית נערכים למתן החיסונים הראשונים בסוף חודש דצמבר או בתחילת ינואר, כאשר הראשונים להתחסן יהיו חברי הצוותים הרפואיים. לאחר מכן, יתחסנו בביתם מבוגרים קשישים סיעודיים על-ידי עובדי הקופה, ובמקביל יתחסנו גם המבוטחים הראשונים בני 65 ומעלה - בכפוף להנחיות משרד הבריאות שטרם נקבעו באופן סופי.
בשיחה עם ynet סיפר פרופ' אהוד דודסון, מנכ"ל הקופה: "ניתן את החיסון למבוטחים שלנו ב-400 נקודות ייעודיות, כאשר היעד הוא חיסון של 40 אלף מבוטחים ביום, ובסך הכל 100 חיסונים בכל נקודת דיגום. בין שמונה לעשרה בני אדם יתחסנו בשעה בכל נקודה. החיסון יינתן בסניפי הקופה, אך גם במתחמים אחרים כמו מתנ"סים ואולמות".
חיסון הקורונה של חברות מודרנה ופייזר ניתן בשתי מנות. המבוטחים יוזמנו לנקודות החיסון, יקבלו את מנת החיסון ויתבקשו להישאר במשך כמה דקות במתחם החיסון כדי לוודא שאינם סובלים מתופעות לוואי או תגובה ראשונית בלתי צפויה, בדומה לחיסונים אחרים. שלושה שבועות לאחר מכן יזומנו המתחסנים שוב, כדי שיקבלו את מנת החיסון השנייה.
הפנייה למבוטחים תיעשה באמצעות מסרון בטלפון או באמצעות יישומון הקופה, אך גם באמצעות שיחות טלפוניות ייעודיות למבוטחים. בקופה נערכים גם כדי לעדכן את רופאי המשפחה באשר לאפשרויות של תופעות הלוואי בקרב המתחסנים בתקופה שלאחר החיסון, ויקבלו באופן שוטף מידע בנושא.
ההקצאה של מנות החיסון בישראל תיעשה בהתאם לגודל קופת החולים, כך שכללית תקבל את מספר המנות הגבוה ביותר - שכן יותר ממחצית מאזרחי ישראל מבוטחים בקופה - ואחריה קופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית. עם זאת, ייתכן כי ההקצאה תושפע גם מהגיל הממוצע של המבוטחים, ומאחר שבכללית שיעור המבוגרים הוא הגבוה ביותר, מספר מנות החיסון שתקבל צפוי להיות גבוה עוד יותר.
בתוך כך, דודסון קורא למבוטחים להתחסן נגד שפעת בחודש הקרוב, שכן מבצע החיסונים נגד קורונה יחייב התמקדות במשימה זו. "אני קורא לבוא ולהתחסן לשפעת", אמר. "יש חיסונים ואפשר להתחסן. תוך זמן קצר זה הופך למבצע כפול. עד עכשיו חיסנו קצת יותר ממיליון איש, כפול מהתקופה המקבילה בשנה שעברה".
לדבריו, "יש עוד מלאי גדול של כמיליון חיסוני שפעת שזמינים לציבור. בגלל מזג האוויר והעובדה שעדיין אין שפעת, אנשים קצת מתמהמהים ולא ממהרים לבוא. יש מלאים ואפשר להגיע בתיאום למרפאות. אנו רוצים לסיים את מבצע חיסוני השפעת מהר, לפני תחילת חיסוני הקורונה".
ב-17 בדצמבר ידון מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) על מתן האישור להפצה ההמונית של החיסון שייצרה חברת התרופות מודרנה. אם הכל ילך כשורה, המנות הראשונות יגיעו לישראל בסוף החודש או בתחילת ינואר. לפי ההערכות בחברה האמריקנית, ברבעון הראשון של שנת 2021 יהיו בין 100 ל-125 מיליון מנות זמינות של החיסון שפיתחה. החברה מסרה כי 85 עד 100 מיליון ממנות החיסון שלה יהיו זמינות בארצות הברית, ובין 15 ל-25 מיליון מנות יסופקו למדינות זרות.
נתניהו: "רואים את האור בקצה המנהרה"

ראש צוות חיסוני הקורונה במשרד הבריאות, ד"ר אורי פיינשטיין, אמר השבוע בוועדה לביקורת המדינה שלפי ההערכות תוך כמה שבועות יגיעו מעט חיסונים. בהמשך, לדבריו, יצטברו יותר מנות כך שיתאפשר לחסן את כל מי שיבחר.
בתוך כך, ישראל חתמה היום על הסכם שיכפיל פי 3 את כמות החיסונים שמודרנה תספק במהלך שנת 2021 - משני מיליון חיסונים לשישה מיליון, מה שיספיק לשלושה מיליון אזרחים.
"זה נותן לנו תקווה, אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "המשימה שלנו היא להביא חיסונים, המשימה שלכם – לשמור על הכללים. אם נעשה את זה - אנחנו הולכים לנצח. יחד ננצח את הקורונה".
שר הבריאות יולי אדלשטיין הוסיף כי "זו בשורה נהדרת לאזרחי ישראל ולכלכלת ישראל. לא יהיה אזרח שירצה להתחסן ולא תהיה לנו אפשרות לספק לו את החיסון". אדלשטיין הוסיף כי "צוותים מקצועיים התחילו בעבודה מאומצת על אופן חלוקת החיסונים. אבל עד שכולנו נהיה מחוסנים ייקח עוד מספר חודשים וחובה על כולנו להקפיד על ההנחיות ולא להיכנס לשאננות".