רפי פרץ: "ערך הניצחון גובר על ערך השוויון"
(צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה )

השר לענייני ירושלים רפי פרץ התייחס היום (רביעי) לנושא שילוב נשים במערך הלוחם בצה"ל, ואמר כי "אם נצטרך להיות ביחידות מעורבות, מתחת לאלונקה ושמירות בלילה, הציונות הדתית לא תהיה שם. לא הגיוני שבת תסחב 50 קילו על הגב".
פרץ דיבר בכנס השנתי של המרכז לביטחון לאומי ודמוקרטיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, שהתמקד השנה באמון הציבור בצה"ל, ביטחוניזציה של משבר אזרחי, מודל השירות וסוגיית השירות המשותף, ומתקיים על רקע יום המאבק באלימות נגד נשים, המצוין היום. פרץ התייחס לעתירה לבג"ץ של ארבע צעירות שדורשות להתמיין לסיירות בצה"ל.
3 צפייה בגלריה
אירוע 6 שנים לצוק איתן
אירוע 6 שנים לצוק איתן
השר רפי פרץ
(צילום: עמית שאבי )
3 צפייה בגלריה
לוחמות בצה"ל. "ערך הניצחון גובר על ערך השוויון"
לוחמות בצה"ל. "ערך הניצחון גובר על ערך השוויון"
לוחמות בצה"ל. "ערך הניצחון גובר על ערך השוויון"
(צילום: דובר צה''ל)
"הקצה של הסוגיה התרבותית, שבאה לידי ביטוי עכשיו בבג"ץ הסיירות, הוא איזה ערך גובר - ערך הניצחון או ערך השוויון", אמר השר פרץ. "בעיניי, ערך הניצחון הוא שגובר. ברור שנצטרך להוריד את הרף, מה שקורה בכל יחידה מעורבת, ועם זה נלחמים פחות טוב. לא הגיוני שבת תסחב 50 קילו על הגב. אז תהיה אחת, אבל אנחנו בדרך להפסיד עשר בנות שמבחינה פיזיולוגית גמרו את השירות ונתקעו עם בעיה חמורה לכל ימיהן, צריך לקחת על זה אחריות. עם זה נלחמים פחות טוב".
לדברי פרץ, "אם אנחנו רוצים את הציונות הדתית ביחידות הלוחמות, צריך לדעת שיש לנו מגבלה. נוכל להסתדר אם יהיו בעיות כשרות, נוכל להסתדר עם השבת, אבל אם נצטרך להיות ביחידות מעורבות, מתחת לאלונקה ושמירות בלילה, הציונות הדתית לא תהיה שם. זה לשים את ערך השוויון מעל ערך הניצחון".
3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
אלעזר שטרן
(צילום: ירון ברנר )
ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, ראש אכ"א לשעבר, אמר בתגובה לדברי פרץ: "להטיל את החילון על הצבא זו תעודת עניות. הניסיונות להטיל דופי בצבא ולומר שהוא גורם מחלן - עצובים מאוד. זה עצוב כמו מסיבת חומש בכיתה ב' שבה אסור לאבות לבוא, כי הילדות שרות. מי שחושב שהוא מגדל סוטים, שיאסור על מסיבת סידור בכיתה ב' בגלל ש'קול באישה ערווה'. אני בז לתפיסת העולם הזו. אל תנסו לכפות על חיילים דתיים נורמות שהם לא רוצים, ואל תנסו להחזיר את הצבא בתשובה".
שטרן התייחס לנושא השירות המשותף, ואמר כי "הדבר הנכון זה שהצבא יחליט בבג"ץ הסיירות, דווקא מהסיבות של צבא העם. צריך לתת לבנות את הזכות להיות לוחמות בצה"ל, ולכן אני בעד לפתוח כמה שהצבא יגיד שאפשר". בהתייחס לדבריו של הרב פרץ, הוסיף: "הטנקים הם לא בדיון ואף אחד לא חשב שיהיו בנים ובנות באותו טנק, צוותים של בנים וצוותים של בנות. בניגוד לדברי הרב רפי, יש בנות שיכולות לסחוב משקלים".
"מצד שני", אמר שטרן, "אני נגד דת השילוב בכל מחיר. בנות צריכות להיות ביחידות מיוחדות, אבל לא בכל היחידות, אלא בהתאם לצורכי צה"ל". עוד אמר כי יש לבחון אם "בשביל זה צריך ליצור תנאים מיוחדים מאוד שיעלו כסף שאין לנו. לא בגלל שבנות לא ינצחו מלחמה כמו בנים".