מפקד הגדוד שרף את סמלי הלוחמים הוותיקים – לנגד עיניהם: המאבק של קצינים בצה"ל - ובעיקר בחטיבת גולני - בתופעת הצעירות-ותיקות, ידע בשנים האחרונות תגובות קיצוניות מצד מפקדים - כמו ניפוץ מתועד עם פטיש של שלטי ותק במוצב בחברון. עם זאת, נראה שבימים האחרונים נשבר שיא חדש: מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני ריכז עשרות פריטים של לוחמים, כמו רצועות לנשק ואמצעים לשיפצור הציוד האישי שנשאו כתובות על הוותק של החיילים בפלוגות, ושרף אותם לעיני כל.
2 צפייה בגלריה
שריפת סמלי ותיקות בגולני
שריפת סמלי ותיקות בגולני
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם חיילים מצייצים)
הקצין הבכיר בגדוד דאג גם לצלם את הבערה, כדי שפקודיו יראו זאת. בצה"ל טוענים כי במהלך הסריקות בארגזי הלוחמים נמצאו גם סמים לצד סמלי הוותק. כל זה קרה במוצב גדוד מרכזי באוגדת עזה, בגזרת כיסופים, במהלך תעסוקה מבצעית של הגדוד במשימת ההגנה על יישובי העוטף.
בת זוג של אחד הלוחמים התלוננה בפוסט שהעלתה לאינסטגרם: "היו ללוחמים דגלים בפלוגה שהם שמרו 30 שנה, שפצורים לנשק עם בולים של הפלוגה, דברים מעורבים ועוד. זה רק הראה כמה הם גאים בפלוגה שלהם. הם היו מקשטים אותה ימים שלמים. המג"ד הגיע לפלוגה, לקח את כל הדברים האלה ולא השאיר להם דבר. ומה הוא עשה? שרף את הכל והפיץ תמונה של המדורה".
2 צפייה בגלריה
שריפת סמלי ותיקות בגולני
שריפת סמלי ותיקות בגולני
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם חיילים מצייצים)
בת הזוג, ששוחחה עם בן זוגה, הוסיפה כי "הדברים שהוא שרף חשובים שם לכולם בלי יוצא מהכלל. עכשיו הם פשוט בדיכאון. המורל והמוטיבציה שלהם הייתה בשמיים, ועכשיו היא מתחת לאדמה".
"קשה לי לא לראות את בן זוגי תקופה כזאת ארוכה, אבל בכל הדבר הזה היה דבר אחד שתמיד ניחם אותי - הידיעה שכיף לו עם הפלוגה שלו ולמרות הכל הוא נהנה", אמרה. "גאוות היחידה החזיקה אותו".
בין הסמלים שהמג"ד שרף ללוחמים נראים רצועות עם כינוי "הזאבים" שהחיילים נתנו לעצמם, כיסויים לדסקיות ולמצתים עם סמלים של הפלוגה והחטיבה, רימון לבן שנראה כאינרטי (דמה, לתרגילים), ועוד.
גורמים צבאיים טענו, מנגד, כי "בעת השריפה נשרפו פריטים בעלי אופי משפיל ועברייני, נוסף על ציוד שאסור להחזיקו על-ידי חיילי הגדוד". אחת לכמה שנים קצינים בחטיבת גולני "פושטים" על מגורי הלוחמים הוותיקים, מחפשים סמלים מעין אלה, מחרימים אותם ומענישים חיילים, לרוב בריתוקים או בעונשי מחבוש על תנאי. הקצינים חוששים שהסמלים הפיזיים מבטאים גם נורמות משפילות כלפי חיילים צעירים. לא ברור כיצד בגולני ינהגו במקרה של המג"ד שבחר לשרוף את הפריטים, אך לאור מציאת הסמים לצד סמלי הוותיקות, סביר להעריך שחלק מהלוחמים יוענשו לא רק בהדחה מתפקידם - אלא גם באישומים פליליים ובמאסרים בפועל.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "חטיבת גולני פועלת באופן שוטף ושיטתי למגר נורמות פסולות והתנהגות אשר אינה עולה בקנה אחד עם הערכים המצופים מחיילי חטיבת גולני. השבוע נמצאו על ידי מפקד הגדוד שלטים, דגלים ואביזרים נוספים מסוג שאינו תואם את הנורמות שנקבעו, ובכלל זה ארגז המכיל סמים. בחטיבה קיים קו ברור המפריד בין מסורות וסמלים המהווים חלק מהווי היחידה לבין תרבות עבריינית המעודדת חוסר משמעת והשפלות אשר פוגעות במבצעיות הכוחות".
"באירוע זה, כמו גם באירועים אחרים, יודעים המפקדים להבחין בין השניים ומצופה מהם להגיב ביד קשה למיגור תופעות שכאלו. נדגיש כי המקרה קרה לאחר מספר שיחות שקיים מפקד הגדוד לחייליו בנוגע לכבוד האדם, שוויון וסוג הציוד שבזכותם להחזיק. בגין סוגיית הסמים נפתחה חקירת מצ"ח ועם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".